Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2020-05-26, 00:25   #1
Ponte Ponte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2020
Inlägg: 5
Question Köpråd symaskin.

Jag ska köpa en symaskin och behöver råd, japp jag har googlat och läst (även här), besökt butik och har kommit fram till att jag nog ska köpa en ny maskin (har garanti och är krångelfri) och eftersom man får en kurs vid köp av ny maskin i butik kommer jag att gynna butik på hemmaplan (Växjö) + att man kan vända sig dit vid problem. Därmed är det Pfaff, Janome och Husqvarna som gäller, Singer finns med men den tilltalar mig inte.

Jag har alltid tyckt att det är roligt att sy och har alltid haft tillgång till symaskin (Husqvarna) men ser mig nog som nybörjare, jag kommer i huvudsak att använda maskinen till "vanlig" hushållssömnad men med en bra maskin kanske intresset och motivationen ökar att sy mer?

Jag vill ha en krångelfri maskin med bra kvalitet och finesser är ju kul, Pfaff har en digital maskin som säljs på kampanj nu (6495), den heter Pfaff Ambition 155 Limited Edition (samma som Ambition 1,0), prisskillnaden mot en mekanisk maskin typ Husqvarna Emerald 118 (4995) är ju inte så stor och Pfaffen verkar ha allt man kan tänkas behöva och lite till?

Pfaff Ambition 155 fanns inte hemma i butik så kan inte testa den, är det någon som har erfarenhet av den? Eller om någon har förslag på annan bra prisvärd maskin?

Uppdatering:
Hittade att Ambition 155 är samma maskin som Ambition 1,0, bara färg och pris som skiljer.

Senast redigerad av Ponte den 2020-05-26 klockan 00:48.
Ponte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 11:36   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Hej!

Jag önskar att jag kunde råda dig i vilken maskin du ska välja. Själv använder jag Bernina. Köpte den för att jag aldrig hört någon klaga på den maskinen. Kul att du tänker som att gynna lokal återförsäljare. Vet att de finns ÅF som lämnar 5 års garanti på begagnade Bernina. Men du ska inte köpa den då det inte finns service på orten. Vi behöver återförsäljare och de måste kunna överleva. Bra att du tänker på lång sikt.

Har provsytt min svärmors Janome och den fixade inte att fålla jeans. Så jag tycker att du ska ta med dig jeanstyg (du kanske kan ta från några gamla par och provsy, eller köp 1 dm hos tygaffär. Testa och sy på alla maskiner. Fuskläder, frotté lite alla möjliga tyger. Du tänker idag att du inte kommer att sy något i dem. Men om framtiden vet du inget. Det är mycket som jag har sytt som jag inte trodde att jag skulle sy då jag började. Vi utvecklas. Det är himla roligt. Jag trodde aldrig att jag skulle sy ryggsäck och väska.

Idag har de börjat göra symaskiner med kort friarm. Dvs avståndet från nålen och till höger. Det är ju himla knasigt att de spar in på det området. Jag är ofta i behov av detta utrymmet vid lagning av kläder, sy kapell osv.

Likaså vill jag att en maskin ska har vikt. Stå stadigt när jag syr. Inte förflyttar sig. Ju lättare maskin desto mera plast. Plast är skört. Du har säkert läst här att Pfaff är inte vad den varit sedan Husqvarna köpte upp dem och att Husqvarna har blivit sämre. De har ofta haft problem med att få tag i reservdelar då det visst flyttat från Sverige. Du kan fråga din ÅF hur det ser ut idag. Det är ett tag sedan jag läste om det här på Sysidan. Det kanske har blivit bättre på fronten.

Själv föredrar jag så mycket metall som möjligt. Hållbarare. Kolla noga upp de sömmar som du kommer att använda mest. T ex, raksömmen, zig-zag, overlock, knapphål m fl De sömmarna ska vara perfekta. Ingen prutmån på. Övriga finesser mönstersömmar t ex de är kul en stund... därefter använder du dem troligtvis inte så mycket. Då har du större behov av t ex olika sorters knapphål.

Lyssna även på motorljudet när du syr. Det ska sy tyst och fint. Det blir tröttande. Kolla även hur den låter i olika hastigheter.

Vad roligt att sömnad väckt ditt intresse. Det är en underbart rolig hobby och det är bara din egen fantasi som begränsar dig. Jag hoppas att någon annan på Sysidan kan hjälpa dig. Ger dig länkar till recensioner här på Sysidan.

Pfaff Ambition 1,0
https://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1885

Husqvarna Emerald 118
https://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1332

Det är vad jag kommer på just nu att dela med mig. Nu väntar jag med spänd förtjusning att få läsa vilket ditt symaskinsval blev. Få se ditt första alster. Lycka till!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 15:09   #3
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
99% av alla nya använder mest raksöm och zigzack, möjligtvis ett par till.

Räcker det så köp en vanlig maskin. Tro bara inte att alla bekymmer är lösta för att man köpt en avancerad och dyr eller en "märkesmaskin".

Har vänner som har Pfaff, Husqvarna och Janome.

Skulle inte satsa en krona på dessa med tanke på vad de gått igenom.

Min gamla Singer Curvey kunde allt jag behövde. Syr inte mera, bättre, snabbare för att ha bytt upp mig 5x i pris eller har 230 sömmar.

Nya maskinen har också varit på garantireparation.
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 21:02   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag kör på begagnade Berninor. Funkar perfekt för mig.

Köper du en begagnad mekanisk symaskin för 5 000 kr
får du mycket maskin för pengarna.

För mig är raksöm, zig-zag, bra overlocksöm och knapphål de
viktigaste och de sömmar som jag använder mest.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 14:03   #5
Ponte Ponte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2020
Inlägg: 5
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Hej!

Jag önskar att jag kunde råda dig i vilken maskin du ska välja. Själv använder jag Bernina. Köpte den för att jag aldrig hört någon klaga på den maskinen. Kul att du tänker som att gynna lokal återförsäljare. Vet att de finns ÅF som lämnar 5 års garanti på begagnade Bernina. Men du ska inte köpa den då det inte finns service på orten. Vi behöver återförsäljare och de måste kunna överleva. Bra att du tänker på lång sikt.

Har provsytt min svärmors Janome och den fixade inte att fålla jeans. Så jag tycker att du ska ta med dig jeanstyg (du kanske kan ta från några gamla par och provsy, eller köp 1 dm hos tygaffär. Testa och sy på alla maskiner. Fuskläder, frotté lite alla möjliga tyger. Du tänker idag att du inte kommer att sy något i dem. Men om framtiden vet du inget. Det är mycket som jag har sytt som jag inte trodde att jag skulle sy då jag började. Vi utvecklas. Det är himla roligt. Jag trodde aldrig att jag skulle sy ryggsäck och väska.

Idag har de börjat göra symaskiner med kort friarm. Dvs avståndet från nålen och till höger. Det är ju himla knasigt att de spar in på det området. Jag är ofta i behov av detta utrymmet vid lagning av kläder, sy kapell osv.

Likaså vill jag att en maskin ska har vikt. Stå stadigt när jag syr. Inte förflyttar sig. Ju lättare maskin desto mera plast. Plast är skört. Du har säkert läst här att Pfaff är inte vad den varit sedan Husqvarna köpte upp dem och att Husqvarna har blivit sämre. De har ofta haft problem med att få tag i reservdelar då det visst flyttat från Sverige. Du kan fråga din ÅF hur det ser ut idag. Det är ett tag sedan jag läste om det här på Sysidan. Det kanske har blivit bättre på fronten.

Själv föredrar jag så mycket metall som möjligt. Hållbarare. Kolla noga upp de sömmar som du kommer att använda mest. T ex, raksömmen, zig-zag, overlock, knapphål m fl De sömmarna ska vara perfekta. Ingen prutmån på. Övriga finesser mönstersömmar t ex de är kul en stund... därefter använder du dem troligtvis inte så mycket. Då har du större behov av t ex olika sorters knapphål.

Lyssna även på motorljudet när du syr. Det ska sy tyst och fint. Det blir tröttande. Kolla även hur den låter i olika hastigheter.

Vad roligt att sömnad väckt ditt intresse. Det är en underbart rolig hobby och det är bara din egen fantasi som begränsar dig. Jag hoppas att någon annan på Sysidan kan hjälpa dig. Ger dig länkar till recensioner här på Sysidan.

Pfaff Ambition 1,0
https://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1885

Husqvarna Emerald 118
https://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1332

Det är vad jag kommer på just nu att dela med mig. Nu väntar jag med spänd förtjusning att få läsa vilket ditt symaskinsval blev. Få se ditt första alster. Lycka till!


Tack för svar!

Jag har läst om Bernina och de verkar vara bra kvalitet vilket betyder höga priser på begagnade maskiner, sett någon Bernina 930 och de begär 4-5000 och då kan de vara misshandlade/slitna skolmaskiner. Jag gillar med metall och har tekniskt intresse, har tittat efter begagnade kvallitetsmaskiner typ Pfaff 1222 men de är ju nästan lika dyra som nya mer avancerade maskiner.

Jag provsydde en Janome Easy Jeans 1800 (5995) i butik och det var en väldigt kraftig mekanisk maskin, Trevlig men prisskillnaden upp till en digital maskin typ Pfaff Ambition 155 (6495) är ju inte stor, tror jag hade föredragit Juki HZL-80HP framför Pfaff Ambition 155 (samma pris) men Juki finns inte på hemmaplan.

Jag kommer garanterat mestadels sy med raksöm och sicksack så klarar mig nog med en enklare maskin, men jag vill ha en trevlig maskin med lite tyngd och känsla i som man trivs med länge, känsla är viktigt och jag vet att jag skulle uppskatta nålpåträdare, justerbar nålposition och pressfotstryck, bra belysning och tyst gång mm.

Att det skulle vara så svårt att välja symaskin trodde jag inte
Ponte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 14:53   #6
Ponte Ponte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2020
Inlägg: 5
Citat:
Finline skrev: Visa inlägg
99% av alla nya använder mest raksöm och zigzack, möjligtvis ett par till.

Räcker det så köp en vanlig maskin. Tro bara inte att alla bekymmer är lösta för att man köpt en avancerad och dyr eller en "märkesmaskin".

Har vänner som har Pfaff, Husqvarna och Janome.

Skulle inte satsa en krona på dessa med tanke på vad de gått igenom.

Min gamla Singer Curvey kunde allt jag behövde. Syr inte mera, bättre, snabbare för att ha bytt upp mig 5x i pris eller har 230 sömmar.

Nya maskinen har också varit på garantireparation.
Så du föredrar Singer? Jag tror att den lokala symaskinshandlaren säljer Singer med.

Singer Quantum Stylist 9960 verkar vara prisvärd, någon som har erfarenhet av den?

https://www.symaskinswebbshoppen.se/...m-stylist-9960
Ponte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 15:56   #7
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Det är ingen dålig 1:a maskin. Mekaniken är i stort samma på många maskiner. Man kan få en bra maskin till husbehov för att modifiera kläder, sy gardiner, fålla dukar, sy örngott etc.
Det är när du behöver sy i lite tjockare material, trikå mm som man kan dra nytta av en maskin med lite mera pressarfot.
Knapphål klarar alla med samma vertyg. Sy i en knapp gör jag inte ens med den nya.
Flera här på forumet är representanter för olika märken, man får ha ögon i nacken lixom.
Men less is more om man söker en enkel maskin. Men 5000+ behöver man inte betala för de där 5 sömmarna.
Min singer Curvey kostade drygt 2000, hade den i 5 år och sålde den för 1200.
Köper du en dyr och inte vet om du trivs med den och vill byta så tappar en maskin tusenlappar efter några år. De stiger lixom inte i värde.
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 16:02   #8
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Är din budget 5000+ finns det annat än singer, många att välja bland. Juki har också maskiner som ofta förekommer på skolor. Trygga maskiner.
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 17:31   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Ponte skrev: Visa inlägg
Tack för svar!

Jag har läst om Bernina och de verkar vara bra kvalitet vilket betyder höga priser på begagnade maskiner, sett någon Bernina 930 och de begär 4-5000 och då kan de vara misshandlade/slitna skolmaskiner. Jag gillar med metall och har tekniskt intresse, har tittat efter begagnade kvallitetsmaskiner typ Pfaff 1222 men de är ju nästan lika dyra som nya mer avancerade maskiner.

Jag provsydde en Janome Easy Jeans 1800 (5995) i butik och det var en väldigt kraftig mekanisk maskin, Trevlig men prisskillnaden upp till en digital maskin typ Pfaff Ambition 155 (6495) är ju inte stor, tror jag hade föredragit Juki HZL-80HP framför Pfaff Ambition 155 (samma pris) men Juki finns inte på hemmaplan.

Jag kommer garanterat mestadels sy med raksöm och sicksack så klarar mig nog med en enklare maskin, men jag vill ha en trevlig maskin med lite tyngd och känsla i som man trivs med länge, känsla är viktigt och jag vet att jag skulle uppskatta nålpåträdare, justerbar nålposition och pressfotstryck, bra belysning och tyst gång mm.

Att det skulle vara så svårt att välja symaskin trodde jag inte
Du har antagligen kollat på blocket där de säljs för höga priser. Om du kontaktar symaskinsåterförsäljare både för märket och för andra märken och frågar om pris är det troligtvis annorlunda. De som sätter pris på blocket har nog tittat på andra hands värdet i USA på Ebay. De är bra maskiner. Jag köpte en för 2000 kr 1972. Fungerar felfritt än. 930 perfekt skick syr helt fantastiskt. Mitt tips är att du ringer runt och frågar olika ÅF om de har någon begagnad. Då jag sökte så var priserna på Hq, Singer ÅF lägre än på Bernina ÅF men i gengäld gav Hq, Singer ÅF kortare garantitid.

Kollar på "bondauktioner". Bernina är inte så lätt att få tag på för få byter in dem. Men om du ska köpa en så tycker jag från modell 830 och uppåt. Sedan kommer nästa fråga. Vill du ha helmekanisk eller ej.

Visst ja, min Artista 170 med broderienhet köpte jag för 2 500 kr på bondauktion. Det saknades en del som jag var tvungen att köpa till men den är i toppenskick.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 17:32   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Finline skrev: Visa inlägg
Det är ingen dålig 1:a maskin. Mekaniken är i stort samma på många maskiner. Man kan få en bra maskin till husbehov för att modifiera kläder, sy gardiner, fålla dukar, sy örngott etc.
Det är när du behöver sy i lite tjockare material, trikå mm som man kan dra nytta av en maskin med lite mera pressarfot.
Knapphål klarar alla med samma vertyg. Sy i en knapp gör jag inte ens med den nya.
Flera här på forumet är representanter för olika märken, man får ha ögon i nacken lixom.
Men less is more om man söker en enkel maskin. Men 5000+ behöver man inte betala för de där 5 sömmarna.
Min singer Curvey kostade drygt 2000, hade den i 5 år och sålde den för 1200.
Köper du en dyr och inte vet om du trivs med den och vill byta så tappar en maskin tusenlappar efter några år. De stiger lixom inte i värde.
Du utgick jag från den budget som han angett.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 14:27   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ingen av mina begagnade Berninor har jag betalat mer än 2500 kr. Brodyrmaskinen har jag däremot köpt och kompletterat mycket då det saknasdes pressarfötter, programvara, programeringsvara m m.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons