Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-02-19, 11:14   #1
Jave Jave är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 21
Jämmer och elände - ingen sömnads- och inspirationshelg i år!

Jag var på sömnads- och hantverksmässan i helgen och som vanligt passade jag på att hälsa på i Husqvarna Vikings monter. Där fick jag veta att det inte blir någon sömnads- och inspirationshelg i Jönköping i november. De har inte tillräckligt med personal för att genomföra den. Jämmer o elände! Det som har varit den stora ljuspunkten i november.
Jave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 18:27   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag fick också veta det här hos Symaskinsgrottan under SY & hantverksfestivalen i Älvsjö. Så tråkigt! Vad jag förstår så har vissa kurser sålts ut jättesnabbt så brist på intresse från allmänheten är inte orsaken till att man ställer in.

Intresset för sömnad är på uppgång i landet och det finns mängder av kunniga sömmerskor så jag förstår verkligen inte vad för slags personal som saknas. Om den verkliga orsaken är att spara pengar så kanske man snålar sig ut från marknaden.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 00:07   #3
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Så synd, det har varit så berikande att deltaga där!
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 15:47   #4
Jave Jave är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 21
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Jag fick också veta det här hos Symaskinsgrottan under SY & hantverksfestivalen i Älvsjö. Så tråkigt! Vad jag förstår så har vissa kurser sålts ut jättesnabbt så brist på intresse från allmänheten är inte orsaken till att man ställer in.

Intresset för sömnad är på uppgång i landet och det finns mängder av kunniga sömmerskor så jag förstår verkligen inte vad för slags personal som saknas. Om den verkliga orsaken är att spara pengar så kanske man snålar sig ut från marknaden.
Jag var lite otydlig ser jag... det är brist på personal hos Husqvarna Viking då de skurit ned på antalet anställda. Nej någon brist på kursledare eller deltagare är det definitivt inte :-)
Jave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 18:15   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Du uttryckte dig tydligt nog. Det var bara jag som tänkte ett steg till och undrade lite mera.

Jag kan förstå att det krävs en del administration för att göra ett program, boka upp ledare och att ta emot anmälningar. Sånt kan man hyra in och lägga kostnaden på kurserna.
Det blir väldigt dyrt att förlora den goodwill som inspirationsdagarna givit. Konkurrensen från andra symaskinsmärken är stenhård.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 09:33   #6
Jave Jave är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 21
Det där med badwill är nog inget ledningen av HV reflekterat över. Precis som du skriver finns ju olika sätt att lösa problemet på.
Som tröst fick jag iaf veta att de försöker hitta något alternativ till inspirationsdagarna, så jag håller tummarna.
Jave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 11:59   #7
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Jave skrev: Visa inlägg
Det där med badwill är nog inget ledningen av HQ reflekterat över. Precis som du skriver finns ju olika sätt att lösa problemet på.
Som tröst fick jag iaf veta att de försöker hitta något alternativ till inspirationsdagarna, så jag håller tummarna.
Jag hoppas verkligen att de hittar på något lika bra. Det måste ha samma höjd som inspirationsdagarna.

Tyggrottan i Täby har haft kursdagar tidigare men har slutat med det. Företaget drivs av mormor (som jag har känt i 35 år), mor och dotter. De orkar inte hålla kurser längre.
Stockholms Sycenter har ibland några timmars inspirationskvällar. Då finns det material och symaskiner av olika märken färdigträdda. Man får med sig något mer eller mindre färdigt hem. Det är kul ideer, nya sätt att sy och man upplever en hel del villhöver.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 10:31   #8
Jave Jave är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 21
Tack för tipsen om Sth sycenter, ska kolla upp! Letar efter alternativ till inspirationsdagarna - det är ju så kul att komma iväg och bara nörda in sig!
Jave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 00:28   #9
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Åk på sylan! Det är en härlig mix av nybörjare och proffs, unga och gamla. Alla har något att lära sig och kanske också att lära ut.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons