Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-05, 22:55   #1
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Möbeltyg och omklädning av gamla fåtöljer

Tyvärr har jag inte hindrat min katt från att riva sönder tyget i två gamla fåtöljer. Jättefint Sanderson tyg med blommor, nu undrar jag om ni tycker att det är svårt att klä om fåtöljer om man är glad syamatör, det är absolut inga värdefulla fåtöljer ca 40-tal och bekväma(!) JAg vill gärna ha samma typ av tyg men det får inte vara alltför dyrt.
HAr ni tips om var jag kan hitta tyger och tips om hur man gör!
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 15:26   #2
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Hej Margareta, det finns flera sätt att klä om fåtöljer. Jag brukar göra ett "mönster" av något gammalt lakan eller något billigt tyg först och sedan klippa delarna i det tyg jag vill ha. Jag både syr, limmar och häftar beroende på modell. I mitt album, -inredning- finns ett par alternativ. Snorkfrökens tyg har jag köpt från Stoff och Stil som har en hel del prisvärda tyger, jag har också köpt från IKEA och den ljusa fåtöljen har mer avancerat dyrt tyg.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 18:03   #3
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej Margareta!

Jag har också klätt om gamla möbler...som amatur. Jag började på biblioteket och tog hem alla böcker de hade om hur man klä om möbler. Sedan, satt jag igång. Att göra en mönster av ett gamalt lakan är jätte bra, de har jag också gjört. En sak till, när man ska lägga ner så mycket tid på att klä om en stol, tycker jag att man ska kolla att tyget är slitt stärk. Det är värt att köpa lite dyrare riktig möbeltyg som håller. Det finns något som jag heter "Martindale test" där man har testat olika tyger för slyttstyrka och färgäkthet. När man tittar på riktiga möbeltyger både det finnas information om Martindale resultatet.

Lycka till! Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 15:36   #4
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Tack för era svar!!!

JAg kan tillägga att ajg köpte 7 meter tyg via nätet och det var inget fel på tyget, men det var ju inte den kvaliten som jag trodde, oc hdet stod det ju inget om i annonsen att det skulle vara heller. Det var liksom att jag hade sett en kvalitet för min inre syn och tyckte att det var densamma. I fortsättningen skall jag nog känna på de tyger jag skall köpa, i alla fall när det gäller stora mängder och dyra.

JAg är en som lär mig genom misstag kan man säga...
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 19:48   #5
plannthinmaria plannthinmaria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 51
Lider verkligen med förra inlägget. Köpte själv 10 m kornblått trikåtyg som skulle ha bästa kvalitet, o vad besviken jag blev. O inte vet jag vad jag skall sy av det nu heller. Varken färgen eller kvaliteten var som jag trodde.

plannthinmaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-27, 20:11   #6
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Nu har jag hittat ett bra tyg! Då kommer nästa fråga!!

Vad skall jag använda för nål och tråd och knappnålar eller skall man limma eller....skall man spika eller klamra...det går runt i huvudet!
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 08:32   #7
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Vad kul att du hittat tyg, nu är det bara att sätta igång. Det är svårt att tipsa om vad du ska använda och hur du ska göra när man inte vet hur fåtöljen ser ut. Börja med att göra ett "mönster" av något gammalt lakan etc. Jag försöker att sy så mycket som möjligt på maskin först och sedan använder jag krumnål när jag syr för hand samt textillim och häftapparat. Cascos textillim håller inte så bra men är OK, jag använder Gûtermanns textillim men det kan vara svårt att få tag i.
Ett annat tips är att gå till biblioteket och låna en bok, själv har jag lånat en bok som heter Möbelklädsel som jag tycker är bra, (en häftad liten bok). Du får gärna återkomma med specifika frågor och lycka till.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 08:34   #8
Meppan Meppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 26
Läste precis diskussionen angående tygval och instämmer med en av föregående talare....lägg krut på bra tyg!.. det är ju ett fasligt pyssel att klä om möbler och gör man det, har man ju en möbel som står sig ett bra tag om man har ett tyg som inte ger efter och blir bubbligt ganska snart.
Spik eller klammer....en smaksak..men är möbeln omklädd många ggr förut är träet ofta lite trasigt och det kan göra det svårare att spika och klammer kan man dessutom ofta sköta med ena handen och då har man ju som en skänk från ovan en hand över att strama tyget med!;-)
Det här med tråden är ju lite lurigt, för egentligen du borde ha en lite kraftigare tråd men det beror lite på tygval och slitaget den måste hålla för skulle jag säga.
Handsyr du tex en plymås framkant skulle jag sy med en kraftigare tråd för att slippa sy om.

Nu vet jag ju inte riktigt vad det är för modell du ska klä men mitt tips är att klipp inte ut bitar efter gammla bitar om det är tex ett ryggstycke eller en fast sida som ska klammras dit, fäst(lite på sniskan så att du med tång enkelt kan dra bort och justera) dit tygstycket med en klammer uppe och en nere, förtsätt med en í varje sida och fortsätt runt så. På det viset får du det trådrakt och klipp bort överflödigt tyg efteråt, vik ev.in om du inte ska limma band dvs...hm..går det där att förstå!?:-)

Lycka till!

Mvh
Annapanna
Meppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 08:38   #9
Meppan Meppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 26
..en liten grej till..

Appropå lim...
Ska du limmas band kan du som agneta skriver använda textillim men det kan lätt gå igenom och gulnar gärna, ett annat tips är limpistol!!.. det sitter tyvärr inte förevigt men tillräckligt!

Annapanna
Meppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 16:35   #10
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Tack för jättebra svar!!!!!

Nu fattar jag en hel del mer! JAg borde lägga in en bild på fåtöljen som de nser ut nu och så får nu hjälpa mig och sen kan jag lägga in det färdiga resultatet. Då får jag ju press på mig också. För den ser förskräckligt sönderriven ut! Det är en ganska typisk 40-tals fåtölj tror jag och den verkar omklädd redan tidigare. Tyget är så fint, ett brunblommigt Sanderson tyg, men jag insåg inte hur utslitet det var när jag köpte fåtöljen. JAg ahr fått tag på ett ganska likt, ett kraftigt möbeltyg blommigt fast i gröna toner. Det går förmodligen inte att sy med "vanlig" tråd, det är tjockt tyg och ganska grovt.

Klamrar köpte jag idag så då är det lim och krumnål och tråd imorgon. Nu skall det bli lite lättare att sätta igång när jag vet att jag får stöd från er!!!

TAck igen för hjälp!
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 16:38   #11
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
En fråga till

Det är som sagt ett storblommigt tyg med blommor i grupp och enstaka lite här och där. Hur viktigt är det med något slags mönsterpassning.
Skall verkligen låna en digitalkamera och överförare till datorn....
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 17:32   #12
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Det där med mönsterpassning är alltid knivigt, men jag skulle försöka med mönsterpassning så gott det går, det brukar löna sig i längden. När det gäller lim så är det som Anna skriver, att det kan lysa igenom, men jag har även drabbats av att smältlim gått igenom. Mitt tips är att du testar på en bit tyg först. Lite beror det på underlaget också, är det trä, tyg, stoppning eller vad?
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-30, 20:31   #13
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Nu finns det ett retasu album med bild på fåtöljen

Har handlat allt utom tapetserarnålar. Retsamt att ajg inte fick tag på nålar idag, vilka nålar är att föredra?

Tänker försöka med att klamra och limma och noga stryka på tyget med händerna så det inte varken bubblar sig eller drar sig. Så är det mönsterpassning och veck som skall läggas och några spikar med stora vackra huvuden som jag skall försöka att behålla.

Börjar i morgon med hjärtat i halsgropen med att ta bort det gamla tyget.

JAg tror att detta är en lätt fåtölj att klä om ifall man är lite duktig. Så det är bäst att jag syr en toil först och gör de flesta misstagen på den.

TAck för idag!!!!
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-30, 20:34   #14
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Underlaget är

nog trä på de flesta ställen där tyget spika, så det borde inte vara problem med lim. Funderar på om jag kan klamra där tyg möter tyg oc hsedan limma på ett vackert band....
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-30, 21:30   #15
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag har kikat på fotona du lagt in och det kommer att gå bra för dig. Det verkar inte vara så svår modell att klä om, men gör en toil först. Jag har själv aldrig klamrat där tyg möter tyg så jag kan inte säga om det går bra eller inte. Jag brukar sy antingen på maskin eller för hand med en krumnål. Jag tror du kommer att klara detta galant och ser fram mot foto på den "nya" fåtöljen. Lycka till!
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons