Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-10, 18:27   #1
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Question Sittdyna till vagn

Hej
Funderar på att göra en dyna till en sittvagn själv. Har hittat en del bilder på egensydda dynor så jag tror inte mönstret är nåt problem, Men vad använder man som material till själva dynan? Har tänkt ha bomullstyg som övansida och baksida men det behöver ju vara nåt mjukt däremellan. Hittade en förklaring från en som sytt dynor som använt 2cm skumgummi men det tycker jag verkar så tjockt jämfört med en köpedyna. Skulle vilja ha nåt som är ca 1 cm tjockt och tål en del.
Förslag?

Mvh Mimmi
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 19:32   #2
Mee86 Mee86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 5
Jag kör på vanligt bomullstyg över och sen körde jag ett billigt tyg på ikea, vitt, som jag har under och mellan har jag vadd! Enkelt att sy i!
Mee86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 20:04   #3
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Menar du då vadd på rulle? Vilken tjocklek? Jag har hittat nåt som heter fiberfill (finns i 10 och 20 mm) som enligt beskrivningen ska kunna användas till täcken, quiltning mm. Men jag är llite orolig att det blir för sladdrigt. Skumgummi är ju rätt stabilt. Har hittat ett mönster där man syr genom tyg-skumgummi-tyg och sedan sätter kantband på, men jag provade och det var rätt knepigt att få in i symaskinen. Nån som vet om det finns 10mm skumgummi?
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 10:57   #4
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Bättre sent än aldrig men såhär blev dynan. Jag funderade länge på vad jag skulle använda. Vi köpte en begagnad spjälsäng där madrass och madrasskydd ingick, eftersom vi redan hade köpt det använde jag madrasskyddet till dynan vilket fungerade perfekt! Tyget är från IKEA. Dock var nog min symaskin lite i klenaste laget för detta projekt och det gick åt en del nålar...
Bifogade bilder
  
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 19:41   #5
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Åh så färgglatt och fint det blev! Roligt med en personlig dyna!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 10:02   #6
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Ååh, vad fin dynan är!

När jag läste din fråga om tygval så kom jag på att "förr", för sisådär 26 år sedan (när min dotter kom) så kunde man köpa sittdynor med två tyg på. På ena sidan var det ett avtorkbart galontyg och på andra sidan ett manchestertyg. Det var ju perfekt när det var gummistövelväder ute!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons