![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur ska jag få mina fönster rena?
Jag har precis putsat mina fönster och de är nu renare än tidigare. Jag får dock inte bort allt. Det är precis som om de är blästrade... Det känns som om det sitter fast små små fina sandkorn i glaset. Hur får jag bort dem? Ja ja, jag vet att jag borde putsa fönstrena oftare än vad jag gör och att det förmodligen skulle vara lättare då men nu är det som det är...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Är fönstrena utsatta för stendamm och grus?
Känns dom blästrade så kan du aldrig putsa bort det. Jag använder alltid varmt vatten, ättika och en gnutta yes. Blir kanon med en skrapa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Förmodligen är det väl så att jag aldrig kommer att få bort det här joxet som sitter i glaset. Vi bor inte vid grusväg eller så man jag tror ändå att det har blåst fast damm och grus i fönstrena. Det syns inte jättemycket men jag känner att det sitter något i glaset.
Yes har jag använt. Vad gör ättika för nytta? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ättikan åker i av bara farten men den är mest till för vinterbruk så det inte ska frysa på fönstret.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Fönstertvättarproffset på mitt förra jobb (han var heltidssysselsatt med alla byggnadernas glasfasader) tipsade mig om en liten skvätt T röd i för att det skulle dunsta bort bättre och bilda mindre ränder. Han putsade fönstrena i sin lägenhet 1 gång i månaden (!) Fast, om jag hade kunnat putsa fönstren så fort så hade jag nog också gjort det oftare.
Om det är skvätt från målarfärg så går det att ta bort med ett rakblad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nu har jag bara några fönster kvar.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Som nämt nedan så testa med rakblad, funkar inte det så är det nog kört.
Måste också dela med mig av ett tips från en som jobbat med fönsterputs. Han sa att man alltid ska börja skrapa torrt mot torrt. Därför ska man alltid börja med att ta en tresa och torka torrt allra högst upp, en tumbredd räcker. Sedan ska man ta den torra skrapan och sätta mot den torra randen högst upp och dra nedåt. Mina fönster blev mycket bättre efter det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det var ju ett kanonbra tips, Alvan. Torrt mot torrt.
Det har regnat efter att jag putsade de första fönstrena så när jag är klart med de sista är det dags att börja om ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag känner igen det där! Jag har putsat många fönster i mina dar. Köpte en klickskrapa förra sommaren som tagit bort både det ena och det andra på fönsterna här hemma. Tvättpäls tycker jag också är bra att använda. Köpte de här: https://www.magnusson-freij.se/sorti...terputsredskap. (Deras support hjälpte mig att hita rätt produkter)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:13.