Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-16, 14:18   #1
Evalena Evalena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 18
Blocking

Jag undrar om någon vet om detta hjälpmedel "Interlocking System for Blocking Handknits" finns att köpa i sverige?
Det säljs via hemsidan: http://cocoknits.com/block/knittersblock.html, men det blir ju så dyrt med frakten från usa.
Om någon har någon idé eller information så är jag tacksam, för det är en väldigt fiffig uppfinning.
När jag ändå är i farten med frågor.....någon som har ett bra ord för det som på engelska kallas blocking?

Eva-Lena
Evalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 14:52   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Inte skulle jag slänga ut pengar på det där. Du fixar det enkelt själv och kostar dig inte en krona. Vad jag förstår så handlar det bara om att lägga ut mönsterdelarna mellan våta underlag och forma dom. Det kan du ordna utan att köpa från USA. Fuktiga handdukar duger utmärkt och en mjuk skiva att nåla upp plagget på.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 14:59   #3
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Ett tips: liknande sådana "pusselbitar" som var på bilden finns att köpa på leksaksavdelningen på Biltema, tror det är ett "hoppa-hage"-pussel. Jag har köpt ett sånt men inte testat det än, men har hört flera stycken andra som tycker det fungerar bra. Det tar ju heller inte så mycket plats när man plockat isär det och man kan lägga det i olika former beroende på om man stickar halsdukar eller tröjor och så. Och som Delfintua sa, fuktade handdukar att lägga sticket emellan, antingen på pusslet ovan eller någon annan skiva av något slag.

Blocking tror jag på har försvenskats till blockning.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 15:33   #4
Evalena Evalena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 18
Javisst, tack Tillis. Jag visste att jag sett den där leksaken någonstans.Jag har hittills gjort som du föreslog Tua, spänt upp mina stickade alster på strykbrädan eller på en filt mellan fuktade dukar, men det har alltid varit svårt med storleken och formen som inte passat det jag stickat. Ska åka till Biltema i morgon och leta barnpussel. Tack för hjälpen och ha en trevlig helg.

Eva-Lena
Evalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons