Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-08-19, 20:49   #1
Whopsie_daisy Whopsie_daisy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 44
Unhappy Usch, vilken misslyckat tygköp!

Igår hittade jag ett jättekul fodertyg på rea på en tygaffär i Umeå. Det var mönstrat på ett kul och retro sätt och det skulle göra sig perfekt som foder till den nya höstjackan i ull som jag står startklar att börja med.

Tyget kostade bara 29kr metern nu på rean, och jag behövde bara 1,5 meter så det skulle bli billigt som attans, tyckte jag.

Rullen av tyg lät lite roligt när jag bar den till kassan! Tyget liksom gnisslande och gnekade och det kändes en aning stelt i kvaliten, och det var nog därför det lät så konstigt och tjejen i kassan log när jag log åt ljudet. hon svarade att "ja, det är ju ett lite billigare tyg, lite sämre kvalitet, det är därför vi rear ut det". Jag slog till och gick hem med mitt ljudliga fodertyg...
Jag tänkte att det nog skulle bli bra bara jag fick skölja upp det i ljummet vatten och lite tvättmedel som jag brukar göra med nya tyger. I allafall känns det (kanske är det psykologiskt) bättre att skölja bort eventuella rester och beläggning och flamskyddmedel eller vad det kan vara på det innan man börjar jobba med det, och så slipper man ju att det vrider sig när man tvättar det färdiga plagget sedan. I detta fallet tänkte jag att tyget nog skulle bli lika silkigt som vilket annat fodertyg som helst. Men tji fick jag! Och vilken tur ändå att jag tvättade tyget och inte stod med denna upplevelse länge fram då jag skulle tvätta min nya höst yllejacka!
Gissa vad som lät?
Målarfärg! Mönster föll av i vattnet! Tyget var alltså målat och inte vävt. Fyyy vad trist!

Så, det blir till att bara kasta det. Det ser inte klokt ut! Och inte får man väl byta rea-varor? Kanske är jag för grinig, då det rörde sig om så lite tyg...men det är bara för att föreställningen om det snygga fodret i jackan gått förlorad.
Det blir till att hitta en nytt foder, förmodligen ett vanligt (trist) enfärgat dito. Vad skulle ni gjort? Har ni varit med om någon liknande överraskning?
Whopsie_daisy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 21:02   #2
Karlastrid Karlastrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 77
Lämna tillbaka det Bara för att det var rea ska man inte låta det bero
Karlastrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 21:08   #3
malinullberg malinullberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 14
När det är rea gäller inte öppet köp eller bytesrätt, men reklamera kan man göra inom två år efter köpet!
malinullberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 07:21   #4
Medea Medea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 32
Klart du ska gå tillbaka o klaga! De borde ju sagt att du inte skulle tvätta det = att de inte skulle sålt det.
Lycka till!
Medea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 07:26   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Visst ska du gå tillbaka med tyget. Information om att det inte var tvättbart borde du fått..

Vem fasen syr kläder som inte tål att tvättas? märkligt att sälja det tyget utan varningstext på.

Gå tillbaka och kräv pengarna igen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 08:54   #6
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag tycker absolut att du ska tillbaka med tyget, även om du inte får pengarna tillbaka så kan det vara bra att tala om för dem att de inte ska sälja det till någon annan. Vi är alldeles för snälla när det gäller att klaga på sådant vi inte är nöjda med. När det gäller tyger så tycker jag tyvärr att man alldeles för sällan får rätt information om vad det är för material och hur det ska skötas när man köper det i affär. Hälsa du från oss här på sysidan och säg att vi kräver bättre information om tygerna vi köper, billigt eller dyrt eller rea har ingen betydelse.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons