Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2013-06-18, 20:12   #16
vie vie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 22
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Bilden från din Husqvarna visar till höger det kamdrev som styr nålrörelsen i sida. Det skall ligga en länkarm mot kamdrevet längst till höger (syns inte på bilden). Det troligaste är att den del som skall ligga mot kamdrevet går för trögt och inte av egen kraft orkar gå tillbaka. Tryck med handkraft nålstången tillbaka så bör du se var du bör sätta någon droppe olja.
Ok jag ska titta på det och se om jag kan lista ut vad som är kamdrevet och länkarmen. vet heller inte vilken du menar med nålarmen. Är det armen som själva nålen sitter i? och tillbaka betyder nedåt-aja får försöka lista ut det.
Tack

Senast redigerad av vie den 2013-06-18 klockan 20:43.
vie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-19, 15:01   #17
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Kamdrevet är det med de stora kammarna (kuggarna) som syns till höger på ditt foto. När du syr zig-zag rör sig nålen i sidled genom en länkarm som följer kamdrevet. Den trycks åt höger (bakifrån sett) och skall sedan gå tillbaka och följa kammen åt vänster. Går inte nålen tillbaka av egen kraft kan du trycka nålstången till vänster (fortfarande bakifrån sett) när den skulle ha gått till inre läget av egen kraft. Allt är synligt från luckan och inget annat behöver skruvas bort (ännu). När du hittat vad det är som går trögt så använd värme och olja så brukar det släppa.

Om Elnan inte går runt när du vrider runt med handkraft så verkar det som om handhjulet är frikopplat med den stora ratten mitt i handhjulet som jag skrev tidigare. Spänn fast med ratten.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-19, 17:53   #18
vie vie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 22
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Kamdrevet är det med de stora kammarna (kuggarna) som syns till höger på ditt foto. När du syr zig-zag rör sig nålen i sidled genom en länkarm som följer kamdrevet. Den trycks åt höger (bakifrån sett) och skall sedan gå tillbaka och följa kammen åt vänster. Går inte nålen tillbaka av egen kraft kan du trycka nålstången till vänster (fortfarande bakifrån sett) när den skulle ha gått till inre läget av egen kraft. Allt är synligt från luckan och inget annat behöver skruvas bort (ännu). När du hittat vad det är som går trögt så använd värme och olja så brukar det släppa.

Om Elnan inte går runt när du vrider runt med handkraft så verkar det som om handhjulet är frikopplat med den stora ratten mitt i handhjulet som jag skrev tidigare. Spänn fast med ratten.
Tusentack-då förstår jag.
jag ska testa det du skrev om att skruva åt handhjulet inuti-har skruvat så hårt jag kan för hand men det verkar inte hjälpa. så testar skruvmejseln
vie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-20, 08:42   #19
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
vie skrev: Visa inlägg
Tusentack-då förstår jag.
jag ska testa det du skrev om att skruva åt handhjulet inuti-har skruvat så hårt jag kan för hand men det verkar inte hjälpa. så testar skruvmejseln
Den lilla skruven är en stoppskruv. Det kan vara så att stoppskruven hindrar den stora ratten att låsa handhjulet. Det jag menade var att lossa den lilla skruven så att det går att skruva fast den stora ratten utan att stoppskruven tar emot
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-20, 09:17   #20
vie vie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 22
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Den lilla skruven är en stoppskruv. Det kan vara så att stoppskruven hindrar den stora ratten att låsa handhjulet. Det jag menade var att lossa den lilla skruven så att det går att skruva fast den stora ratten utan att stoppskruven tar emot
Jo precis
vie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
elna, hjälp, husqvarna, singer, trasig

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons