Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-31, 18:45   #1
dunderlina dunderlina är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 155
Forumvärd att vara eller icke vara.

Tänkte för att allt ska bli perfekt så kan jag inte låta bli att starta en ny diskussion i ämnet Forumvärd.

Jag får väl inte ha så brott så jag missar stavningar och punkter *L*

Men nu blir jag säkert tjatig, att det känns lite trist att vi Forumvärdar får på "fan" för att vi ska hålla ordning på Forumen.Och jag tycker ju kanske det hade varit bättre om ni som påpekar saker stup i kvarten själva kunde hjälpa till.

Jag tänkte ju inte så långt när jag anmälde mig till Forumvärd att jag inte hade MVG i rättstavning *L*

Att det är viktigt i just rubriker, Kan jag förstå.Då det annars kan bli fel i sökmotorn.
dunderlina är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-31, 18:56   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Hej Lina

Det är så sant som du skriver,Lina.

Alla kan inte har MVG i stavning, jag hade det inte heller men det motsätter ju inte att du och vi andra kan fungera som forumvärdar. Någon är säkert duktig på stavning, punktering mm och det räcker för mej. Det är massor av forumskrivare som inte kan stava och börjar meningar med liten bokstav och glömmer punkter men det spelar ingen roll man förstår ändå.

Denna "fjäder" som blev en höna (stavfelsrättning) underblåser något enormt och kallades bla urkundsförfalskning osv. Det enda som stavningsrättades var en (1!)enda rubrik och det var jag som gjorde det. Ingen rättade stavfel i texterna och ändå blev det sådan rabalder och beskyllningarna haglade.

Ha det gott Annette/forumvärd
avsl090 är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-31, 19:24   #3
dunderlina dunderlina är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 155
Tack för svar,
Önskar er alla
en fin Hallowen helg.
Lisbeth
dunderlina är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-31, 19:34   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ja Lina
Du känner dig lika sårad över din kommenterade felstavning som jag gör över att få mitt inlägg som blev helt konstigt efter att
mitt "citat" togs bort.
Det känns inte bra när någon annan lägger sig i.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-31, 19:35   #5
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag tycker också att det blivit en höna av en fjäder. jag snubblar ofta på tangenterna och det kan bli hur tokigt som helst. Jag har inte sett ett enda fall där det rättats i ett inlägg annat än en enstaka rubrik och jag har lite svårt att det ska kunna bli sånt rabalder för det. När jag pratade med min man om det, så undrade han varför det hade blivit sånt liv. Reglerna här är inte ett dugg hårdare än på andra forum, tvärtom. (han är både moderator och administratör i två forum) Jag tror däremot att det hade varit bra med presentationen långt tidigare så att man var mer beredd. Nu blev många tagna på sängen och (tror jag) reagerade med oro, för att man plötsligt inte kände igen sig,däribland jag.Samtidigt som en del gick ut väldigt ambitiöst och ändrade med en rivstart. Det kommer att bli bra, det är jag övertygad om.
chery är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-31, 19:50   #6
dunderlina dunderlina är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 155
Bibbi Inte riktigt vad jag tänkte att jag känner mej sårad men om inte vi Forumvärdar få gå in utan att det ska bli en massa diskussioner,Så känns det ju lite meningslöst att ha just regler och värdar.Som någon annan sa Att det mesta tiden lägger man vid symaskinen och inte på småbagateller Men vikten är ialla fall.Att vi uppträder på ett vuxet sätt mot varandra.Och får en trevlig stämmning här inne Så blir nog alla nöjda.Jag har varit med i en chatt på en sida och där gick Admin in och gav en varnig på dåligt uppförande.Efter två så blev man avstängd 1 månad.*L*
dunderlina är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-31, 19:58   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Håller med.
Ta bort "olagliga saker" och angrepp av olika slag.
men citat och stavfel nej !!??
Man skrämmer bort de som vet med sig att de stavar dåligt.
Och de som är "osäkra" i allmänhet.

Har känslan av att inläggen har minskat senaste tiden.

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-31, 20:02   #8
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Håller med dig Bibbi. jag reflekterade i eftermiddes över att det kändes som om det var färre inlägg. låt oss hoppas det beror på haloween. Vore trist annars.
chery är inte uppkopplad  
Gammal 2008-11-01, 08:11   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ni som är forumvärdar...
Har ni tilldelats specifka forumtrådar eller är ni generellt över hela forumet och kikar och modererar?

Andra forum brukar ha en liten rad där det står vem som är moderator i den forumtråden.
Delfintua är inte uppkopplad  
Gammal 2008-11-01, 08:35   #10
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Hej Tua

Vi har inga speciella forum som vi fått oss tilldelade men vi kunde önska när vi anmälde oss som forumvärdar. Jag är övertygad om att Ulrika och Christer såg till att alla forum var täckta av minst en person. Alla har dock mandat att gå in i vilket forum som helst. Det kan ju vara så att någon forumvärd kanske arbetar skift eller så och inte orkar vara inne på några dagar och då är det bra att fler kan gå in och moderera.
avsl090 är inte uppkopplad  
Gammal 2008-11-01, 09:49   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
Bibbi skrev: Visa inlägg
Håller med.
Ta bort "olagliga saker" och angrepp av olika slag.
men citat och stavfel nej !!??
...
/Bibbi

Jag måste bara fråga om du syftar på stavfel i rubrik eller i löptexten eller både ock?

Jag tycker det är okej att rätta i rubriker men inte i löptexten. Och jag har uppfattat det som att det är endast rubrikerna det är frågan om att rätta, men jag har kanske missuppfattat....?

Sen tycker jag fortfarande att citaten kunde ligga som en knapp (vilket inte borde vara någon omöjlighet, det är en rätt enkel kodning) så att den som vill se citaten kan klicka fram det och den som inte vill se kan strunta i att klicka. Då kan ciataten vara hur långa de vill.
Alvan är inte uppkopplad  
Gammal 2008-11-01, 09:49   #12
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag säger det jag sagt tidigare igen:

Moderatorer eller forumvärdar (kalla det vad ni vill, det är samma sak...) behövs, men ska göra så lite som möjligt! Det är bra att ni tar ett jobb på allvar, men det kändes kanske som det blev lite väl mycket iver alldeles i starten...

Pratet om urkundsförfalskning förstår jag inte alls! Det finns nog inte värst många forum där inte moderatorer har redigeringsrätt! Hur man använder den är en annan fråga, men alla seriösa forum och listor har moderatorere med redigeringsrätt!
Sotis är inte uppkopplad  
Gammal 2008-11-01, 09:59   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Alvan jag menar generellt. Både i rubrik och text.
Påpekat stavfel känns ju lika fel det.
Som jag skrev.
Jag tror att om man vet med sig att man stavar fel ibland
blir sådan regler hämmande. Mycket olyckligt tycker jag.
Bättre att många vågar skriva. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad  
Gammal 2008-11-01, 10:10   #14
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Varför finns det ingen stavningskontroll i forumet om det nu är så viktigt?

Jag har tydligen stavat allt fel för det är rött
Min lärare måste haft fel som gav mig MVG i svenska, vilken klant haha.

Vi gatt nok bli litt mer tolerant mot hinannen
Delfintua är inte uppkopplad  
Gammal 2008-11-01, 10:18   #15
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Vi rättar inte i text utan endast i överskrift. De gånger vi går in text är endast då regelbrott har begåtts och då använder vi av följande [ text borttagen pga....]

Jag kan ha fel men när har en moderator påpekat felstavning i text jag kan inte påminna mej att jag sett det?

Den enda gången jag kan ha sett ordet stavfel är när vi modererar ett inlägg finns det en ruta där man skriver i orsak. Den rutan har du som privatperson också när du modererar ditt eget inlägg.

Alla oavsett stavningskunskaper skall och får skriva, inga skall känna sig hämmade av bristande kunskaper i stavning. Det viktiga är att man framför det man känner för och det man kan. Ingen kritik skall ges ´för stavningskunskaper det är brist på empati. Jag har sett medlem kritiserat moderator för bristande kunskaper i stavning och det är precis lika fel det.

Ännu en gång Det är endast i rubrik vi ändrar vid stavfel!

Annette/forumvärd
avsl090 är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons