Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-04-05, 12:36   #1
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Magisk undertrådsspole

Hej alla!

Efter att jag har sett över min fina gamla Husqvarna ZigZag har jag börjat klura lite mer över hur alla delar fungerar ihop egentligen, och jag tycker att det har gått ganska bra. En sak förstår jag däremot inte: hur kan övertrådens ögla dras runt undertrådsspolen utan att den senare lossnar? Det är som ett magiskt trick... Jag ser framför mig en trollkarl som trär en rockring runt sin svävande assistent.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Lockstitch.gif
Bilden är copyleftad enl GFDL

Hoppas på upplysande svar, framförallt om symaskinen - magikern får vara mystisk för allt vad mig anbelangar...
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-06, 09:18   #2
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Symaskinen var och är helt fantastisk uppfinning med massa finurliga saker.
Spolkorgen sitter inne i spolhuset och roterar. (Jag tror jag kallar dem rätt, det finns här folk som kan alla termer och beskrivningar mycket bättre. Jag hoppas de kan rätta mig, om jag är helt ute och cyklar.) Du stoppar spolkapseln med spolen in i spolkorgen. Spolkapseln står i upprätt position med hålet uppe, dit nålen "dyker", när det är nere. Spolkorgen har en kil (vad den nu heter) som fångar övertråden från nålen, när spolkorgen roterar. För att öglan ska uppstå ska nålen och spolkorgen vara synkroniserade, så att när nålen är nere i spolkapseln hål, så kommer spolkorgens kil och glider förbi nålöga och fångar övertråden. Nålen ska befinna sig i rätt höjd och rätt läge i förhållandet till spolkorgen. Ja, det är en del inställningar som måste stämma för att den där öglan ska bildas och bli ett fint stygn. Ja, det här är väl den enkla förklaringen.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-07, 15:30   #3
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Jag håller helt med dig om finurligheten! Fantastisk maskin, jag blir glad bara jag tänker på hur smart den är. Tack för beskrivningen, den var väldigt bra. Det är ungefär så långt jag har kommit i min förståelse sedan innan, så tyvärr hjälpte den mig inte med min fundering. Jag kan inte heller alla termer, det är väl därför jag har svårt att beskriva vad jag undrar, men jag ska göra ett till försök (nu med hjälp av dina termer, tack igen):

När spolkorgen krokar tag i övertråden bildas ju en ögla som träs över undertrådens spolkapsel. För att kunna korsa undertråden måste öglan passera över hela spolkapseln. Alltså kommer trådöglan även att passera på baksidan av spolkapseln. Min fundering är vad som håller kapseln på plats när tråden passerar runt hela undertråden.

Så som jag förstår det så kommer det inte att kunna placeras ett stöd nånstans, eftersom tråden kommer att behöva kunna passera överallt. Om man gjorde ett stöd som på något sätt flyttade sig framför (/bakom) övertrådens ögla så borde det vara svårt att få spolkapseln att stå tillräckligt stilla för att inte nålen skulle kollidera med hålets kanter, eller för att den lilla "proto-öglan" som bildas vid nålspetsen ska hamna i exakt rätt position för att spolkorgens krok ska kunna få tag i den. Det känns helt enkelt inte som en tillräckligt robust lösning. Jag kan ju ha fel förstås. Men hur görs det!?

Senast redigerad av Jesper den 2014-04-07 klockan 15:32. Anledning: interpunktionsmiss
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-07, 18:36   #4
lilja lilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 17
Blev tvungen att titta, tog ur spolen, tog bort stygnplåten. Tänker/tror att spolhuset består av två delar, den ena lös inuti den andra (som sitter fast och omsluter den lösa) och att det är runt den lösa tråden förs runt.
lilja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-09, 16:02   #5
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Thumbs up

Jaha, ok. Smart.

Tycker det är imponerande att det fungerar, att inte skaket som måste uppstå gör att nålen och kroken missar varandra, eller att tråden kläms. Där har någon tänkare varit noggrann...

Tack för att du också var en noggrann tänkare, som kollade och räknade ut det. Känns bra att veta.
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons