Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-24, 19:35   #1
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Question spolar till äldre singer???+ jeseynålar?

Jag skulle verkligen behöva ha flera undertrådsspolar eftersom jag ofta byter färg på tråden när jag syr. Men jag har en gammal Singer Futura från 70-talet och vet inte riktigt vart man får tag på spolar till en sådan. Någon här på forumet som vet och kan tipsa?
En annan sak jag undrar över; läste nånstans här på forumet att man helst skulle använda jersey-nålar när man syr i trikå. Satt och letade bland symaskinsnålarna i stoff och stils katalog och hittade inga jersey men stretchnålar. Är det samma sak eller är det något helt annat??? Skratta ni, men är man nybörjare så är man
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 20:13   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Min symaskinshandlare här i stan har fullt med tillbehör till gamla Singer maskiner.
Ring o kolla tror nog att dom kan skicka om det skulle behövas.
Nilssons sycenter i Ystad.

Lycka till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 20:29   #3
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Citat:
Roxie skrev: Visa inlägg
Jag skulle verkligen behöva ha flera undertrådsspolar eftersom jag ofta byter färg på tråden när jag syr. Men jag har en gammal Singer Futura från 70-talet och vet inte riktigt vart man får tag på spolar till en sådan. Någon här på forumet som vet och kan tipsa?
En annan sak jag undrar över; läste nånstans här på forumet att man helst skulle använda jersey-nålar när man syr i trikå. Satt och letade bland symaskinsnålarna i stoff och stils katalog och hittade inga jersey men stretchnålar. Är det samma sak eller är det något helt annat??? Skratta ni, men är man nybörjare så är man
Hur ser de ut och vad är det för mått på dem?
Jag köpte en spol-ask på loppis häromdagen och i den fanns det en massa spolar som jag inte har användning för. Jag vet dock inte vilken maskin de passar till.. (Ej HQ, Brother eller Pfaff, för sådana maskiner har jag). De har små hål

Du får dem gärna om de passar din maskin!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 21:54   #4
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
De flesta symaskins affärer har spolar.

Ta med en spole då du går dit så kan de säkert hjälpa dig.

Tror att jersey nål och stretchnål är ungefär detsamma.

I alla fall går det bra att använda stoff och stils nålar i alla de trikå/jersey tyger jag sytt i

lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 22:49   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jerseynål=stretchnål i stort sett. Köp de stretch- eller jerseynålar du hittar!
Kan rekommendera den här länken, där man kan hämta en 2-sidig och en 28-sidig guide och lära sig "allt" om maskinnålar! De är bra!
http://www.schmetzneedles.com/education.html

(För professionellt bruk tillverkas det faktiskt fortfarande fyra olika sorters "ballpoint" needles, dvs jerseynålar, men de passar inte i vanliga hemmaskiner.)

Senast redigerad av Syofta den 2009-11-24 klockan 23:06.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 07:25   #6
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Tack så mycket för alla snabba svar!!!

Ibland behöver man bara fråga för att själv komma på svaret någon minut senare. Kollade hos Skövde symaskinscenters webshop och de hade spolar som passade till min gamla Singer
Drog en rövare och chansade på att beställa stretch-nålar därifrån också innan jag ens hade fått reda på om det var rätt och det var inte så dumt gjort då förstår jag nu. Har ett sådant härligt trikåtyg som jag bara längtar efter att få sätta saxen i och göra några fina plagg till dottern av, så jag hoppas att S symaskinscenter har snabba leveranser
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 00:42   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Kom ihåg att byta nålen tillräckligt ofta! vanligtvis efter max. 8 h sömnad, när det är trikå bör man byta ännu oftare.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons