Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-18, 13:01   #1
avslutad150306 avslutad150306 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 9
Thumbs down Allt om Handarbete - tidningen

Gaaahhhh! Prenumerar på tidningen "Allt om Handarbete", men jag är ganska missnöjd med den; omoderna mönster, trista tyger osv. Jag minns tidningen sedan jag var liten, då min mamma prenumererade på den. Då, på 80- och 90-talet hade tidningen för tiden tuffa/moderna mönster samt kul pyssel och idéer. Hmm... Jag ger den 1-2 nr till sen hoppar jag nog av prenumerationen. Är det någon annan som har samma erfarenhet?

Funderar på att prenumerera ett par nr på Ottobre. Verkar bra, men dyrt. Hur är det med Burda - är den bra? Jag letar främst efter mönster till barn (flickor) runt 1-3 år.
avslutad150306 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 13:38   #2
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Håller fullständigt med dig! En riktig sk..blaska! Samma mönster kommer igen hela tiden med annat tygval, omodernt och slarvigt sytt! Ofta inga knappar utan mycket ska knytas(!) ihop med band! Riktigt amatörmässig. Jag har slutat prenumerera på den för länge sen. Burda är betydligt proffsigare i sitt utförande.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 21:06   #3
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Håller med jag också, har efter många års prenumeration sagt upp tidningen for ½ år sen, det finns, i mitt tycke, inget nytt där längre. Sen tycker jag också att det blivit för mycket stickat i den och ingen förnyelse av mönstra.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 21:06   #4
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag håller med om AOH. Den är ganska trist och inte så snajsiga modeller, utan rätt enkla. Burda gillar jag och har prenumererat så länge det har gått och innan dess köpte jag lösnummer, så jag har alla nummer sedan -02. Man kan alltid gå tillbaka och hitta snygga modeller, eller mönster att modifiera.

Jag köper dock AOH ibland, mest för att det är kul att läsa handarbetstidningar och det finns ju faktiskt inte så många sådana. Jag gillar dock Kreativ stickning, där hittar man mycket skojigt!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 21:52   #5
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Håller med fullständigt. Jag tycker inte om modellerna och det är för mycket garn. Jag skall säga upp min prenumeration på AOH.

Jag har en pärm från 70-talet full med AOH. Jag bläddrade igenom den härom kvällen. Dessa är avsevärt mycket bättre än nuvarande tidning. I de gamla tidningarna fanns det jättebra tekniksidor om alla möjliga saker man kan behöva kunna då man syr. Mönstren var också bättre tycker jag.
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 08:30   #6
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
tidning

Hej!

Ska du ha barnmönster så är Ottobre perfekt.

Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 11:38   #7
avslutad150306 avslutad150306 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 9
Talking

Underbart med alla kommentarer och synpunkter på mitt forumsinlägg! Saken är biff: jag ska säga upp min prenumeration på AOH genast!!!

Har förresten redan beställt 4 nr av Ottobre. Bläddrade lite på deras hemsida och mönstrena/modellerna är moderna. Tygerna är även de moderna.

TACK ALLA för era inlägg! :-D

Kram
/MiaMamma
avslutad150306 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 11:53   #8
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag tycker bäst om Burda. Har prenumererat på den i flera år och använder dom ständigt. För ca 10 år sedan prenumererade min mor på AOH till mig, men jag upplevde mönsterna som ganska krångliga med dålig passform och tröttnade. Det är sällan jag använder dom tidningarna. Nu har jag precis fått mitt första provnummer av AOH igen för att se om den blivit bättre. Där fanns inte mycket av intresse och i mitt tycke alldeles för mycket stickat som dessutom var tråkiga modeller. Jag kommer nog att hålla mig till Burda även i fortsättningen.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 12:44   #9
Anne-Lie Anne-Lie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 199
Jag håller med

och ibland inte. Periodvis har A o H bra barnmönster, synd att deras postorder för tyg fungerar så dåligt. Samt att det är hopplöst att kontakta dem, finns ingen mailadress. Känns väldigt omodernt i dagens samhälle, när man måste faxa eller ringa.

Har sagt upp min prenumeration, hoppas jag, via fax. Bad dem kontakta mig, utan resultat för c:a en månads sedan på faxet. De har även hand om tidningen Kreativ stickning sa även uppden i samma veva, hoppas jag.

Tycker att dom har dålig kundservice!
Anne-Lie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 12:54   #10
avslutad150306 avslutad150306 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 9
Anne-Lie (skriver även direkt på din sida),

Jag sa upp AOH på deras hemsida (med prenumerationsnumret) och fick en e-mailbekräftelse omgående.

Mvh
/MiaMamma
avslutad150306 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 19:48   #11
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Thumbs down Gillar inte heller Allt om Handarbete

Håller helt med er andra. Omoderna mönster och tråkigt snitt. Har tidigare köpt lösnummer men slutat eftersom man inte ens kan bläddra i tidningen i affären för att se om det är något värt att ha.

Vad jag tycker är roligast är hur AOH skriver sina beskrivningar, ex "Fräck kjol med tufft sprund..." "Blusen med de rätta detaljerna..."

Och att man idag driver en verksamhet utan e-postadress är förvånande.
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 21:46   #12
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag håller med om det där med beskrivningarna. Jag gillar inte alls när de skriver "tuff blus" osv, det låter bara töntigt och tantigt!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 23:23   #13
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
MiaMamma: du har gjort ett bra val med att prenumerera på Ottobre. Det är jättebra passform på mönstren. Det finns mönster för en massa olika slags tyger, som är anpassade till olika slags töjbarheter. Jag har sytt massor av barnkläder efter Ottobre-mönster och knappt behövt ändra något. En riktig proffstidning man blir glad av.

AoH: jag är väldigt intresserad och nyfiken på en sak: hur länge kan den överleva i nuvarande skick, det är en gåta för mig.

Burda: här jobbar det i alla fall proffs som har lärt sig att sy och göra mönster!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 22:26   #14
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Jag kan bara instämma jag också, ett tag tyckte jag nog att det var lite bättre, men nu har AoH sunkat ihop totalt. Särskilt retar jag mig på stick- och virkmönstren som är SÅ trista och tantiga så det är inte klokt!
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 07:08   #15
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag måste också komma med lite åsikter känner jag. Jag tycker de sätter skärningar under bysten nere vid midjan vilket ser skumt ut. Man ser det som tur är redan på bilderna.
Tycker också de använder samma mönster hela tiden men ibland får de till nåt riktigt fint. Men då börjar storleken på 38 istället för 36 så jag kan ändå inte använda det...grrr

rätt som det är har de texten på danska

Jag har köpt tyg en gång. Det tog sån tid och när det väl kom var ett av tygerna slut utan att de sagt nåt. Det resulterade i ett dyrt tyg eftersom jag fick betala frakten och dylikt för endast en liten tygbit. Men tyget som kom var fint
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handarbete, ingelise, mönster, sömnad, tidning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons