Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-10-29, 16:24   #1
makrill makrill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 11
Question overlock - bra och billig maskin sökes!

Jag syr nästan uteslutande kläder i trikå och tycker väl att min maskin, en Janome EasyJeans är helt okej, men funderar ändå på att köpa en billig - men bra! - overlock.

Hjälp mig gärna med tips om en bra maskin. Det behöver inte vara någon speciellt avancerad maskin, bara den är pålitlig. Har funderat på Brother M-1034D.

Vågar man köpa begagnat via blocket o dyl?
makrill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 16:27   #2
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Det som är svårt med att köpa på blocket är att du vet inte hur välanvänd maskinen är och om den har varit servad....personen ifråga kan ju säga det fast i själva verket det inte är så. Sen finns det ju självklart bra människor oxå!!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 16:37   #3
makrill makrill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 11
ja, det var lite så jag tänkte också. men vad ska man välja som inte ruinerar en?
makrill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 16:50   #4
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Nåt från England kanske...
http://www.sewingmachines.co.uk/
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 17:11   #5
makrill makrill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 11
ja, har precis kollat in den länken. absolut! funderar på om janome 744 eller 644 kan vara något för mig.

sökte lite på forumet och såg att jag ju inte är direkt ensam om denna fråga ska kolla lite på vad andra svarat där.

tack!
makrill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 17:11   #6
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag har en Brother 3034 overlock som funkar kanon, vet att många även är nöjda med 1034D.
En bra overlock till ett mycket bra pris.

Skulle inte själv köpa begagnat men kan som många andra rekommendera SMD (sewingmashines.com) i England.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 17:29   #7
makrill makrill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 11
har fått ett erbjudande från en symaskinsförsäljare om att köpa en begagnad Bernina 800D med 1 års garanti för 3000 kr. Det är en maskin som funnits på en skola, dock knappt använd och enligt försäljaren fungerar den felfritt.

vad tror ni om det? tänkte åka och provsy i morgon.
makrill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 18:10   #8
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag är personligen lite anti mot beg skolsymaskiner, lite för många som pillat och grejat med dom. Ofta är det ju även krångel med dessa maskiner redan då dom används i slöjden och mycket tid går åt just till att få maskinerna att funka som dom ska.

Jag hade hellre köpt en ny maskin från England med tex fem års garanti som brother har än en beg med bara ett års garanti. Summan blir ju dessutom ungefär desamma.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 14:39   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Köp INTE skolsymaskiner. Elever är inte snälla mot maskinerna. I alla fall inte för så mycket som 3000 kr. Max 500 kr för en maskin som kostat 25 papp som ny, ungefär. Om ens det!

Att ta emot beg skolmaskiner är helt OK men inte köpa! De är slutkörda eller har pillats ihjäl. Som sagt, elever är inte snälla mot maskiner.. Brutna nålar förekommer "dagligen" så man kan tänka sig hur eleler "drar" runt tyget häftigt. Många delar som böjts fel inuti.

Och köp inte heller beg symaskin som du inte kan sy i minst 2-3 timmar innan på!

Jag har köpt en symaskin som säljaren sa att den fått service, men den var dålig.

Sen har jag köpt en ateljesymaskin som jag inte fått veta om på förhand, och den dog 1-2 år efter (så pass att det skulle kosta lika mycket att laga den som att köpa nytt för det var en elektronisk maskin!). Ateljesymaskiner blir slutkörda. Kanske inte lika "elakt använda" som skolsymaskiner, men slutkörda, ja!

Du är van vid Janome, kanske Janome Mylock 644/744d som många här har blir bra som overlock? Jag har 744 och är nöjd med den.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons