Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2022-07-17, 22:00   #1
Eklövet Eklövet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2022
Inlägg: 2
Symaskin började ryka

Hej. Mitt i projektet så började min Husqvarna Optima 630 att spraka och sen ryka. Maskinen verkar ändå fungera att sy på men känns inte helt tryggt. Så jag öppnade den för att se vart problemet verkade vara och där tar min kunskap slut. Man ser på bilden att det är bränt på komponenterna på kretskortet, mest troligt är det den vita som brunnit. Går detta att åtgärda själv/ lämna in på service eller är hoppet helt ute?
Bifogade bilder
 
Eklövet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 19:28   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Om du har erfarenhet av att byta kretskort. Ring runt och fråga ÅF om de har ngn repmaskin stående som du kan köpa ett kretskort från begagnat. Nytt har jag svårt att tro att det finns. Det är väl ganska gammal maskin det där... eller kommer jag ihåg fel. Vill inte vara ofin.

Du får nog ringa riket runt gissar jag innan du får tag i ngt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 21:48   #3
Eklövet Eklövet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2022
Inlägg: 2
Tack för svar. Jag ringde till några symaskinsbutiker/ reparatörer och den sista jag ringde sa att det räckte att jag plockade bort kondensatorn (den vita på bilden). Det skulle enligt honom inte vara några problem att använda maskinen utan den.
Eklövet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 22:26   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Toppen vad roligt. Mina erfarenheter är att de är fantastiskt hjälpsamma kommer med tips och råd hur man ska göra. Det är jätteroligt att de gör det. En del säger på en gång att det är inte ide att göra något. De vill inte repa, hellre köpa en ny. Då är det bättre att köpa en äldre begagnad mekanisk maskin. Ju mera kretskort och plast...

Kul att det gick så lätt att lösa. Ha en fortsatt trevlig kväll och sommar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-14, 23:05   #5
HelmutM HelmutM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 48
Citat:
Eklövet skrev: Visa inlägg
Tack för svar. Jag ringde till några symaskinsbutiker/ reparatörer och den sista jag ringde sa att det räckte att jag plockade bort kondensatorn (den vita på bilden). Det skulle enligt honom inte vara några problem att använda maskinen utan den.
Jo maskinen går bra utan kondensatorn men den ska ta bort högfrekventa störningar som kommer in via 240 volts kabeln.
Annars är den till för att ta bort störningar från kolborstarna inne i motorn. De blå gnistorna som du kan se inne i motorn kan orsaka störningar hos dina grannar eller så får du störningar i bilden på tven eller när du jobbar med datorn Men moderna apparater är oftast avstörda så ingen kommer att märka om du tar bort kondensatorn.
HelmutM är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons