Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2020-11-08, 21:03   #1
Magnil Magnil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2020
Inlägg: 2
Köpråd enkel kvalitetsmaskin

Har sökt men hittar inte riktigt rätt. Vill ha en kvalitetsmaskin som är enkel att använda. Båda att trä och sy med. Skall endast sy enkla saker som gardiner mm. Betalar gärna lite extra för att få en bra maskin som är enkel att handha och underhålla. Vill inte köpa begagnat utan vill köpa ny maskin. Bor i storstad så det mesta finns lokalt. Vad köper jag?
Magnil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:00   #2
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Ta med de olika sorters tyger som du vanligtvis syr i och sätt dig och testa hur maskinerna fungerar hos de olika försäljarna. De har lakansväv som standard att prova på. Är det en bra försäljare så ska den se till att du kan hantera maskinen när du köpt den. Ibland ingår en grundläggande kurs i priset, ibland individuellt och så är det de som bara är intresserade av att sälja men inte hjälpa till.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 11:16   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Mitt val av symaskin har fallit på Bernina.

Anledningen att jag testade och provsydde på den maskinen var att jag aldrig hört någon klaga på Berninas symaskiner. Jag har både
mekaniska och datormaskiner av dem. Köpt de flesta begagnade. Ja, de är
dyra att köpa nya det stämmer. Men jag vill ha en driftsäker och trogen arbetskamrat som håller i längden. Så jag lägger mina pengar på dem.

De säljer fortfarande en helmekanisk maskin som har modell nr 1008.

Jag har 5 symaskiner och en overlockmaskin i Bernina. Har sytt sedan 1992
på Bernina symaskiner. Köpte då en Bernina 830 som är från 1972.
Syr på flera maskiner då jag syr. Olika trådfärger på dem. Lyxigt!

Mitt åldersspann tillverkningsår på maskinerna är från 1972-2013. Ingen av de 6 olika symaskinerna har krånglat. Det fel som uppstått har berott på att jag har gjort fel. Har aldrig haft in någon av dem på service!! Oooopss!!! Kanske borde göra det. När jag ska sy något plagg så börjar jag alltid med att rengöra och smörja maskinen. Eljest blir det inte av.

Som tidigare insändare skrev ta med dina egna provlappar. Provsy på olika symaskiner, Märk dem så att du kan jämföra. Var inte generad inför säljaren. Skit i dem. De vill bara trycka på och sälja. Känn in maskinen, känslan, ljudet. Själv föredrar jag längre friarm. Många maskiner har en kort friarm. Jag har aldrig haft någon symaskin som har det. Vill ha gott om plats. Mycket är även vana. Känn in, tänk efter vad kommer du att sy i huvudsak. Hur upplever du plastskal på maskinen kontra metall. Jag vill ha en tyngre maskin som står stilla och stadigt på maskinen. Vi är så olika. Låt det ta tid och fundera. Hör gärna av dig igen på denna tråd. Fråga, bolla tankar osv. Det jag kan säga att jag har på en av mina maskiner 400 mönstersömmar. Jag använder dem mycket lite. Behöver inte så många men då det är möjligt att brodera motiv på dem maskinen så följde de med.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 14:30   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ser till min stora besvikelse att de inte säljer den helmekaniska 1008 längre. Den finns säkert kvar hos återförsäljare. Vet att här i Gammelstad sist då jag var in hade de en sådan maskin inne. Det finns kvar reservdelar till den.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 11:49   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Tyvärr, jag bistår inte ekonomiskt. Själv tar jag aldrig några risker för jag har inte råd att förlora pengar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons