Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-12-11, 20:25   #1
ElinaLarsson89 ElinaLarsson89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 4
Hjälp till nybörjare

Hej!

Jag gillar att pyssla, jag skulle gärna vilja ha en symaskin för att kunna sy gardiner, kuddar etc då och då. Laga kläder ibland kanske. Jag har inte stor erfarenhet av symaskiner, därför vill jag bolla lite med er.

Jag undrar om 2000 kr är rimligt att spendera på en symaskin för en nybörjare med mina behov? Jag funderar på Huskvarna E20 eller Janome 920 (de kostar ca 2000 kr). Eller är det bättre att spara ihop lite mer och lägga mer pengar på symaskinen (4000 kr kanske?)? Och på så sätt få snyggare sömmar och en symaskin som håller en längre tid?

Går det att säga på ett ungefär hur länge en Huskvarna E20 eller Janome 920 håller (om den används ca 4 ggr per år för att sy kuddar tex)?

Hoppas att ni har lust att ge svar på mina dumma frågor!

Med vänlig hälsning,
Elina
ElinaLarsson89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-11, 21:34   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Dina frågor liknar många som har diskuterats tidigare på sysidan. Gå in på fliken Forum så hittar du sökfunktionen. Där kan du knappa in t.ex. billig symaskin så hittar du tidigare inlägg.

Du kommer att se att det anses vara klokare att ge sig till tåls och spara till något bättre eller att satsa på en bra begagnad maskin.

Det är en inte ett lätt val för du och maskinen måste trivas ihop. Det tar tid och eftertanke att komma fram till vad som är rätt för dig och ingen annan än du kan göra det slutliga valet.
Så läs gamla inlägg och kolla symaskiner när du kommer åt. Provsy! Då kommer du så småningom fram till ditt rätta beslut.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-11, 21:44   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det du behöver är en stark maskin som orkar med. Det är viktigare än många sömmar. Det du behöver är nyttosömmarna.
En funktion som jag tycker är jättebra är enstegs knapphål. Det innebär att du sätter knappen i foten och ställer in maskinen och gasar så syr maskinen ett perfekt knapphål och stannar när det är klart.
Dom billigare maskinerna är svaga, jag tycker att du ska lägga till lite mer.
Uppsök butik och provsy.
En bra maskin är mycket roligare att sy på, och det är stor risk att det mer sytt. Du behöver inte lägga ned en förmögenhet på en maskin, när du inte vet hur mycket du kommer att sy. Skulle du fastna i syträsket, och vill ha en bättre maskin längre fram, så köp en en som kan fungera som andra maskin, som du kan ta med dig på kurs och låna ut till dina barn.
Kolla även in begagnade maskiner. När det gäller begagnat köp i bukik med garanti.
Köp kända märken och undvik dom billigaste modellerna. Satsa minst 2500-3000 kr. Att råda till ett visst märke och en viss maskin kan jag inte.
Men kolla upp tillbehör pressarfötter od, pris och om dom passar till dom flesta av det märkets symaskiner. Det finns symaskiner som inte har någon standard och om du vill längre fram köpa en ny maskin av samma märke så är det bra om spolar och pressarfötter passar.

Nya pressarfötter är det bäst och billigaste sättet att uppdatera sig symaskin. Rätt pressarfot till rätt jobb, innebär att det det är lätt att lyckas med svåra saker. Rätt pressarfot till jobbet gör minst 80% av jobbet, och resultatet blir bra utan du behöver anstränga dig särskilt mycket.

Köper du maskin i butik brukar man få utbildning på maskinen.
Vissa butiker har by upp dig garanti. Det innebär om du vill ha en dyrare maskin inom ett år betalar du bra mellanskillnade.

Sedan ta god tid på dig. Kolla runt i flera butiker. Att köpa symaskin är inte som att köpa en brödrost. En symaskin är en livskamrat, som du ska trivas ihop med och ha mycket kul tillsammans med.
Låt det svida i plånboken om det behövs. Det är bättre att vänta och spara till din rätta, jag det är till och med bättre att ta en del på avbetalning. När du hittat den rätta, sov minst en natt på beslutet. Har du drömt om maskinen på natten och eller är lika förälskad när du vaknar. Du har du hittat den rätte.
Symaskiner är precis som karlar dom har olika personkemi, och i ett lyckligt för hållade bör man passa ihop.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 07:45   #4
ElinaLarsson89 ElinaLarsson89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 4
Hej!

Tack för era snabba svar! Vilken respons!

Då har jag förstått att ni tycker: förhasta inte, köp inte för billigt, provsy, köp en stark maskin, kolla upp tillbehör.

Hur vet jag (som inte har kunskap om symaskiner) om en symaskin är stark? Finns det någon siffra på det att kika efter?

Jag var sugen på att önska mig en symaskin i julklapp, men har insett att det är nog bättre att vänta till sommaren då jag fyller jämt och kan önska mig något dyrare/bättre. Lite tråkigt men säkert bättre i längden.

Med vänlig hälsning,
Elina
ElinaLarsson89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 10:47   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Berätta för alla att du önskar pengar till symaskin i julklapp.
Och gå och ta kolla upp vilken symaskin du vill ha, hur mycket den kostar. Kolla även in begagnathyllan och demomaskiner. Kanske finns din maskin där.
Tänk på att du inte behöver ha senaste årsmodellen.
Lägger du till lite själv så kanske räcker det, annars är det en bit på vägen.

När det gäller styrka så fråga i butiken. Säg att du tänker sy väskor och annat tjockt och behöver en maskin som klarar det. Även om du inte använder hela styrkan, så syr en stark maskin mycket bättre och bättre att sy på.
Om du väljer så välj heller en stark maskin än många sömmar.

Att fålla gardiner och sy, kuddar klarar vilken skitmaskin som helst. Men att ta sig över en sidsömmarna på jeansfåll utan problem kräver men starkare maskin.
När du väl kommit igång med att sy, misstänker jag starkt att du inte nöjer dig med att fålla gardiner och sy kuddar, utan vill prova på annat så behöver du en bra maskin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 12:31   #6
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Bila

vill bara säga att du verkligen tillför med din hjälp på många inlägg här på sidan TUMMEN upp för det!!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 12:36   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Instämmer med Pulvertrollet / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-13, 08:23   #8
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

En Bernina Record skulle kunna slå många av dagens maskiner. Om du hittar en sån på second handen vill jag föreslå att du köper den. Dess funktioner täcker för de behov som du har och ännu mer.

MVH
http://rudolfcouture.com/wardrobe/in...d=37&Itemid=39
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-13, 19:19   #9
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hur man hittar en stark maskin. Jo, man provsyr. Ta något tyg du tänker använda. Vik det dubbelt och dubbelt igen och kanske en gång till och provsy i symaskinen. Lyssna på motorns ljud. Låter det ansträngt? Matar maskinen tyget? Eller tar det helt stopp och blir en stor tjorv av alltihop.
Så hittar du en stark symaskin.
Lycka till!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 08:54   #10
ElinaLarsson89 ElinaLarsson89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 4
Hej igen!

Tack för ert engagemang mer att besvara mina frågor!

Nu har jag fått lite mer kött på benen. Tack alla för alla era tips! Det uppskattas! Hoppas tomten är snäll i år!

Trevlig 3e advent!

Med vänlig hälsning,
Elina Larsson
ElinaLarsson89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 07:55   #11
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Om jag skulle köpa EN symaskin med en budget på 2000 kronor så hade jag utan tvekan köpt en från 60-talet helt i metall. Sen hade jag köpt tråd och bra nålar för pengarna som blev över!

Jag har en gammal husqvarna automatic som tuggar sig igenom det mesta.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 20:36   #12
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jag hade likt Maria satsat på en gammal. En Husqvarna 2000 eller Automatic skulle sitta fint.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 09:37   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Budget 2000 kr då samma här, jag skulle köpa begagnat, fast som nybörjare ska man inte köpa från loppis/secondhand/blocket/annons utan från en riktig butik så man får garanti på köpet och maskinen fått service.

Men provsy gäller då också.

Gå på magkänslan. Känns det fel, eller känns säljaren fel så köp inte. Tänk på att säljaren ska du träffa igen vid service och garanti och med miffosäljare blir det jobbigare.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 12:41   #14
ElinaLarsson89 ElinaLarsson89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 4
Tack för era värdefulla tips! Det uppskattas mycket!

God jul!
ElinaLarsson89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons