Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-12-28, 14:46   #1
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Mönster på tröja

Jag har nyss börjat på en tröja, men jag vet inte vad jag vill ha för mönster på den.
Basfärgen är mörkgrå, jag har 10 nystan i den nya nyansen, sen har jag köpt 4 st nystan i mossgrönt och ett i ljusgrått med.
Funderar på att kanske göra ett sånthär mönster: http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=12&lang=se men jag vet inte.
Alltså inte den modellen på tröjan, utan själva mönsteret _på_ den.
Har aldrig stickat mönster förut, mer än randigt, och den ser ju ganska enkel ut...
Men blir det krångligt att "överföra" den mönstret till en annan stickbeskrivning? Jag har ett tunnare garn, och använder tunnare stickor (nr 3), men hittar inget sånt mönster till det...
'Och hur brukar såna tröjor se ut på baksidan? Är det likadant som på framsidan?
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 16:09   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Har du inte stickat mönster förut är det kanske inte helt lätt att ändra i masktätheten så det stämmer. Och ja, rundstickade tröjor ser likadana ut bak o fram.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 19:10   #3
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Det beror på vilken modell du har tänkt sticka. Om du bara vill ha självaste mönstret och inte nödvändigtvis raglanstickat så ska det gå. Det krävs iof en hel del tankearbete och när du nu inte är väldigt van vid att sticka mönster..men testa! Det är ju inte värre än att du kan riva upp om det blir tokigt!
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 13:45   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
För att få en sån "krans" (som ser likadan ut på bakstycket) så måste ärmarna vara raglanisatta. Du kan inte få en sån krans med "kavajärmar".

Men med kavajärmar kan du göra mönstret tvärs över bröstet. (Och då kan du göra på bara framsidan om du vill det, eller både fram och bak om du vill det.) Men då behöver du låta bli minskningarna som finns på den här beskrivningen. Alltså "hitta på" hur mönstret ska se ut på de övre lite smalare delen av diagrammet.

Diagrammet börjar ju med 9 maskor. Du får fylla på de borttagna rutorna för att det ska sluta med 9 maskor också.

I så fall föreslår jag att du ritar upp några rapporter bredvid varandra på ett rutat papper. Då syns det bättre hur det blir när man upprepar rapporten med de nya maskorna instoppade.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 13:47   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
PS.

Om du stickar enligt deras beskrivning (på rundsticka runt runt) så stickar du alltid från rätsidan.

Det är knepigare att sticka flerfärgsmönster fram och tillbaka så att man även stickar från avigsidan. Det går, men det är mindre bekvämt. Men det är nödvändigt om du har "kavajärmar".
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 18:00   #6
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Tack för svaren!

Jag har en ny fundering. Har ritat ett mönster jag tänkt sticka, men när man gör en tröja, brukar man minsta maskor över bröstet, eller har man likamånga ehla vägen? Om man minskar; hur, hur mkt, vart, och hur anpassar man mönstret? Det är ett enkelt mönster, lite vågrät sicksack och så, ungefär som i länken jag postade tidigare.
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 20:42   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Vet inte riktigt hur du menar.

Men man minskar inte mer efter man har "gröpt ur" ärmhålen. (Kavajärm)

Raglanskärning sneddar ju av fram- och bakstycken längs en linje mellan armhålan och axeln närmast halsen.

Men ingendera gör några minskningar "inuti" "tyget".
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 12:54   #8
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Hm.. Alltså, på mönstret som jag postade så har dom att maskor ska stickas ihop på några ställen. Vad jag undrar är väl ungefär om man ska göra så när man stickar fram- och baksida separat med, eller om man bara kör på utan att minska, förutom för armarna då. Om jag fatta rätt så minskar man alltså inte?

Och en annan fundering, när man minskar vid armarna, hur mkt och så ska man göra? Jag har ingen beskrivning jag följer (och lyckas inte hitta ngn med rätt masktäthet heller), så jag har ingen koll alls på hur man ska göra där. Vad är det generella sättet att göra på?
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 14:47   #9
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Precis, i det oket du visade så minskar man "lite här och var" "inuti tyget", men det ska man alltså inte göra i vanliga fall.

Gå in på stickamera.se och kolla de gratisbeskrivningar som finns länkade där. NÅN måste ju ha någorlunda rätt masktäthet och storlek och ärmform.

Om du fortfarande är inne på "kavajärm" så kan du ta ett "tygmönster" och jämföra med.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 20:47   #10
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Okej, då vet jag det

Tack för tipset! Och tack för hjälpen
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 22:38   #11
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Tröjhjälp!

Vilka problem jag har.
Nu har jag hittat ett möster där det blir sån ragnalgrej, eller vad det heter, fast man stickar fram- och baksida separat. Jag tycker det är finare än kavajmojs, så det var ju perfekt mtp att jag redan börjat för ett tag sen :P
Men, den beskrivningen har såklart inte rätt masktäthet. Bara för att. Men jag har räknat ut att i den bekrivningen motsvarar en maska 2 på min stickning. Alltså, står det att man ska sticka en maska så är det två för mig.
Men, igen, jag är lite fundersam vid minskningarna vid axlarna.
I beskrivningen står det såhär:
"På nästa v minskas det för raglan i alla 4 hörn således: Sticka 1 rm, 2 rm tills. * sticka rätt till 3 m före nästa markeringstråd, 1 enkl int, 2 rm, 2 rm tills. Upprepa från * vid de 2 nästa markeringstrådarna och sluta v således – sticka rätt till 3 m före sista markeringstråden, 1 enkl int, 1 rm. Minska på det här sättet på vartannat v, ytterligare 5 (5) 6 (7) ggr = 128 (138) 144 (150) m på v."

Om jag då bara dubblar alla siffror, kommer stickningen bli helt fel? Eller kan jag minska en maska/varv istället för 2 vartannat?
Och vad betyder "1 enkl int"?

Senast redigerad av snarret den 2009-01-10 klockan 23:10. Anledning: stavfel
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 23:50   #12
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
1enkl int vet jag inte.

Jag tycker inte du ska dubbla intagningen. Dina maskor är även lägre i höjd; det går fler varv per 10cm på din än på beskrivningen.

Men frågan är om det går dubbelt så många även åt det hållet? Då är det lugnt. Du gör bara dubbelt så många raglanminskningar = dubbelt så många varv.


Det blev många maskor kvar på varvet? Inte särskilt många intagningar? Visst måste det väl göras fler minskningar än sådär? Eller görs de mer eller mindre ofta sen?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 00:11   #13
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Just det, det tänkte inte jag på.. Det är nästan 2 på höjden också. På beskrivnigen är det 16 v/10 cm och min stickning är 30.

Du menar att, för att hitta på ett exempel, istället för att minska 5 ggr på 10 varva, så minskar jag 10 ggr på 20 varv? Det låter logiskt.

Beskrivningen fortsätter sen:
"Sticka 2 där det på 2:a v minskas med 8 (8) 4 (0) m jämt fördelat = 120 (130) 140 (150) m kvar.
Sticka 3 v. Härefter 3 v där det på 2:a v minskas med 16 (18) 20 (22) m jämt fördelat = 104 (112) 120 (128) m kvar. Sticka 2 v. Härefter 3 v där det på 2:a v minskas med 14 (17) 20 (23) m jämt fördelat = 90 (95) 100 (105) m kvar.
Sticka 3 v. Härefter 3 v där det på 2:a v minskas med 14 (15) 16 (19) m jämt fördelat = 76 (80) 84 (86) m kvar.
Sticka 2 v. Härefter 2 v där det på 2:a v minskas jämt fördelat till 72 (74) 76 (78) m. Byt till rundst nr 6 och avsluta med 1 v avigt, maska av på nästa v där m stickas rätt."
Fast med en massa mösterbeskrivningar som jag plockat bort eftersom jag ska göra ett annat mönster.
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 13:33   #14
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Männ duu ...

Den här beskrivningen minskar också "här och var inne i tyget", precis som den med oket. "på 2:a v minskas med 8 (8) 4 (0) m jämt fördelat" osv.

Om du gör ett "flikigt" färgmönster, som det på oket på första bilden, så måste du ta hänsyn till dessa minskningar. (Gör du bara enfärgade ränder efter varandra så händer det bara utan att man behöver tänka extra.)


Raglanminskningen har du förstått som jag tänkt.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 15:11   #15
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Ja, men precis. Hur gör jag då för att veta hur mönstret ska bli när man ska minska mitt i det?
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mönster, stickning, tröja

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons