Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-11-09, 17:20   #31
fannibu fannibu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 26
Oj, hur dör de på vintern då om man tagit honungen?
Jag vet egentligen inte så mycket om honung, jag har bara läst litegrand.

E-nummer är en benämning i siffror på olika tillsatser. "Duktiga" veganer och vegetarianer har alltid med sig en lista på nummer som är eller kan vara animaliska. http://www.foodfigures.com/ är en hyfsat bra hemsida där det står om olika ämnen. Exempel på stabiliseringsmedel (sådant som får godis att hålla ihop eller få en speciell konsistens) är E 440 Pektin vilket kommer från frukt och har ungefär samma funktion som E 441 Gelatin, vilket är avkok på de benrester och muskler som blir efter slakt. Dessa gör att godis blir segt.

Hoppas att jag har förklarat så att du förstår nu
fannibu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 17:42   #32
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
fannibu - dina siffror angående mentangas får man ta med en nypa salt . Precis som med alla sifferräkning så beror det på hur man räknar och tolkar siffror . har läst andra helt tillförlitliga siffror i detta ämne .Men jag går inte in mer på detta ämne då man kan bolla svar hit o dit och vinkla tolkningar hur man vill .Även forskare är inte ense om på vilket sätt det är bäst att räkna %-satser hit o dit .
Men äter man kött kan man köpa svenskt kött från frigående djur ( de kan även gå ute om vintern om de vill), även om det kostar lite mer . Som jag skrev förrut djuren gör nytta för landskapet , många andra djur skulle få det svårt om inte köttdjuren höll landskapet öppet . Vi har levt sida vid sida med våra köttdjur länge och det kan vara mera synd om de husdjur vi håller som "sällskapsdjur" inomhus .
Detta är en stor fråga om vi ska hålla djur överhuvudtaget och i vilket syfte, även min hund o katt har jag för min egen skull och inte för deras skull .
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 17:55   #33
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
fannibu skrev: Visa inlägg
Oj, hur dör de på vintern då om man tagit honungen?
Jag vet egentligen inte så mycket om honung, jag har bara läst litegrand.

Hoppas att jag har förklarat så att du förstår nu
Bina dör inte på vintern för man ger dom annat att äta. Förstår ändå inte hur du kan para ihop E numrena med bina? Vad har dom med saken att göra?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 18:28   #34
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det här med metangaserna och att korna pruttar och fiser låter lite löjligt. Hur många vilda djur går inte runt och fiser i skogen och sabbar miljön *L*
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 18:29   #35
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag åt inte heller gelantin ett tag och jag äter inte gärna det när det tex syns som på kakor nu heller.
Ett tag var det ofta animaliskt fett i bordsmargarin osv men jag tror inte det är det så ofta längre? Har inte sett det på länge iaf

Jag är ganska glad att jag kan äta fisk för vissa saker är väldigt svårt att få i sej via växtriket


korna fiser väl så illa pga av fodret de får tror jag???
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 18:36   #36
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
delfintua .. jag tror det är så att de nuförtiden ger korna nåt foder som inte är naturligt för dem och att det är därför de förstör miljön med sina många fisar
Har hört nåt om det
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 19:23   #37
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ja tänk om korna fick vara kor och leva naturligt. När vi hade kor (när jag var barn) så hade dom fritt bete på hagar och ängar och pruttade och fes. Inte skrek man om metangaser då inte. Men tänk så många människor vi är i förhållande till kor.... hur mycket fiser inte vi av dålig mat.

Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 19:46   #38
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag kom på det med E-nummer och bin för några av mina bin heter Erik det är dom jag klappar på taggen när dom pollinerat bra.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 19:53   #39
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
[QUOTE=Delfintua;
Men tänk så många människor vi är i förhållande till kor.... hur mycket fiser inte vi av dålig mat.
[/QUOTE]

Tänk på alla indier som äter böner, Hur mycket fiser inte dom? Där kan vi snacka om miljöförstöring.
Och sen har vi ju risodlarna. Som gräver i det dyiga vattnet och frigör metangas i mycket stora mängder. Vilka gasmoln. vad visar siffrorna där?

Besättningen kor i dag är samma som den var i början/mitten av 1800-talet. Dvs våra kor har minskat betydligt sedan 40-talet. att sen få det till att det är våra kor som är orsak till den ökade metangasen är nog inte rätt alls.

Jag läste för ett tag sedan att forskare har hittad ställen på den frusna havsbotten och den frusna tundran som läcker metangas och att den kan påskynda en global uppvärmning.
Man trodde tidigare att de här ställena inte släppte ut någon metangas då de är frusna sedan istiden. Men det är fel. Det har visat sig att det på flera ställen frigörs metangas ur den frusna tundran. Så nu har vi helt plötsligt fler aspiranter till metangasutsläppen och den globala uppvärmingen.
Kor, indier, risodlingar, den frusna tundra, vi övriga tvivelaktiga figurer samt en och annan fis från det gamla gänget. ?? Vem är orsak till vad?
Jag bidrar också. Och jag äter kött, Varje dag. Och mår bra.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 20:29   #40
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Citat:
LillaMian skrev: Visa inlägg
delfintua .. jag tror det är så att de nuförtiden ger korna nåt foder som inte är naturligt för dem och att det är därför de förstör miljön med sina många fisar
Har hört nåt om det
Man ska inte tro allt man hör
Men de flesta kor här i Sverige äter naturligt foder , men det finns bla i USA där man ger kor genmodiferat foder som inte är naturligt . om det bidrar till deras mentangasfis vet jag inte .
Men dagens kor har det då mycket bättre än de för hundra år sedan . De var mycket magra under vintern , hade det väldigt trångt och smutsigt , foderkvalite´som vi idag aldrig skulle komma på tanken att ge våra djur idag . ibland tror jag nog att en välskött ladugård är bättre än vissa äldreboende. Djuren har en lag att luta sig mot för varje cm plats de ska ha och hur deras matkvalite´ska vara .
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 20:33   #41
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Roligt att bin kommer på tal, jag satt och tittade på bibilder och bibloggar i timmar. Så jag kan säga, att om man tar honungen så blir de av med vintermaten. Men de är duktiga på att ersätta det, och om de inte hinner med det så ger man sockerlösning istället (socker och vatten kokt tillsammans), vilket de äter upp glupskt. ca 10-15 kg lösning per samhälle. Så om man ger och tar fungerar det. För vem vill att sin bisamhälle skulle dö? Sockerlösning fungerar också om samhället fungerar dåligt och man behöver stödmata.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 08:23   #42
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det var ju nästan rätt det du skriver. Bara det att dom äter inte upp sockerlösningen direkt. Dom drar ner den i kupan där den kristalliseras och under vintern knaprar dom på det.

Så tror jag det blev ett litet missförstånd pga stavfel.
Det skulle nog står gör och inte dör

Citat:
Oj, hur dör de på vintern då om man tagit honungen?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 11:17   #43
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, honung kan man gott äta. Bina sköter sig rätt bra själva om man glömmer dem. Kanske inte "ordnat" i kupan, men ja, och om de inte vill bo där så flyttar de helt enkelt. Men det där sista är nog inte det bästa för dem eftersom de dör under vintern ifall de väljer oskyddad plats... Så jag tycker att som vegan och vegetarian borde man kunna äta honung med god samvete. I alla fall om man köper honung från någon som tycker om sina bin.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 11:25   #44
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Köper man sin honung direkt från biodlare så är det garanterat fritt från tillsatser. En ren nyttig naturprodukt... om man nu inte förstör den med att värma den över 40 grader.

Det är nog inte så enkelt att dom flyttar om dom inte gillar bostaden
Dom flyttar/svärmar när en ny vise (drottning) krupit fram. Den gamla kanske var svag och då drar bina fram en ny.

Som vegan/vegetarian kan man nog med gott samvete äta honung.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 11:50   #45
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du verkar kunna mkt om bin, Tua!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons