Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-15, 16:40   #1
Tessilessi Tessilessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 7
Smile Kan nån snäll människa hjälpa mig? Översättning av engelskt mönster.

Hej på er! Ny här!

Jag har hittat mönster på en jättesöt mössa som jag skulle vilja sticka, men jag fattar inte det engelska mönstret tillräckligt bra för att våga försöka gå efter det. Tänkte att någon vänlig själ här kanske kunde hjälpa mig att översätta?

"I used 2 skeins of Jiffy Lion Brand in Violet. Any lighter bulky weight or heavier worsted weight should work.

*note- I didn't put the bobbles in specific places. I just scattered them throughout the hat, in the purl sections only.

The bobble stitch pattern is:
knit, purl, knit into 1 stitch
turn, purl 3
turn knit 3
turn purl 3
turn, pass st 2nd and 3rd over first st, then knit into the back of that st. Continue with purl sts.



Instructions
1
With Smaller circular needle CO 96 sts.
Join without twisting, and pm.
Work 2x4 rib for 4" (knit 4, purl 2)
Switch to larger circular needles
Next row: Purl 12, k6. repeat to end of round. At the same time, increase 12 sts evenly. 108 sts.
Rows 1-5: purl 12, k6 across
Row 6: purl 12, c6f, p12
Repeat those 6 rows, while working bobbles in on the purl sections until you have worked 7 cables.
Next row: purl 10, p2tog, k6, p2tog, p10.
Repeat this decrease pattern, decreasing 1 st before and after each cable, until you end on a row 6, switching to dpn's when necessary.
Next row: Knit 2 together, until 8 sts remain.
Cut yarn, leaving a 10"tail. Thread with tapestry needle, and run through live stitches, pulling taunt.
Weave in all lose ends."


Vore enormt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig!
Finns det kanske någon hemsida eller nåt man kan använda om man hittar engelska mönster och vill översätta?

Tusen tack på förhand och en trevlig helg på er!
Tessilessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 16:41   #2
Tessilessi Tessilessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 7
Mönstret i sin helhet och med bild finns här
Tessilessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 19:20   #3
Tessilessi Tessilessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 7
Jag vet att jag är ivrig, men.. ingen?

Försökt med google translate men det blir jättekonstigt

Är så ivrig att komma igång med mössan! Vore enormt tacksam för all hjälp jag kan få.

Även kollat med drops ordlista men jag får som ändå inte till det, är väl helt enkelt för dålig på sådant här
Tessilessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 20:30   #4
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Hej!
Det är ju ganska omfattande att översätta ett helt mönster, men detta kan kanske hjälpa dig:

http://www.knittinghelp.com/videos/knitting-glossary

Det är en bra hemsida med förklaring på engelska, vad de olika förkortningarna betyder plus videos där man kan se de olika teknikerna, både med engelsk stickning och kontinental stickning.

Lycka till!
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 22:28   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
En av anledningarna till att man inte gärna svarar på inlägg av typen "översätt hela det här mönstret åt mig" är att det finns upphovsrätt på texten. En del vill inte att man översätter deras texter offentligt.
Dessutom sitter du i samma position nästa gång du hittar ett mönster som är på engelska.

Skriv ut den engelska beskrivningen.
Sätt dig med garnstudios och stickameras ordlistor och skriv översättningen bredvid. Finns det nån term som inte finns med där så fråga om den. Såna enstakigheter svarar vi på.

Det är inte så knepiga saker som blir. Det handlar om att man ska lägga upp maskor, sticka resår, övergå till att sticka flätor och nuppar och så småningom minska.

Heja dig! Det här klarar du!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 15:55   #6
Tessilessi Tessilessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 7
Tack för svaren

Jag får försöka Det värsta som kan hända är väl att jag misslyckas

Tusen tack!
Tessilessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 16:37   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Nu kanske inte det här hjälper just dig, Tessi Lessi, men det kanske finns nån i Gbg-området som läser här och känner samma sak:
http://visalisas.blogspot.com/2011/1...ch-reklam.html

Eller så får du gå till nåt studieförbund där du bor och slå näven i bordet och be att de startar en likadan kurs hos dig.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 00:59   #8
Canada Canada är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 60
Hej, här är min översättning, hoppas du lyckas, mössan är jättesöt.

Jag använde 2 nystan Jiffy Lion brand i lila. Ett finare tjockt garn skulle också gå.
Jag satte inte ´bubblorna´i speciell ordning. Jag satte dem lite overallt men bara bland de aviga maskorna.
Bubblorna gör man så här-

r=räta, a=aviga
r,a,r i samma maska
vänd, 3 a
vänd 3 r
vänd 3 a
vänd , lyft andra och tredje maskan över den första och sticka den iden bakre bågen. Fortsått med a maskor.
Instruktioner
1
Lögg upp 96 maskor på en liten rundsticka
(jag tror hon menar att man sätter ihop med smygmaska utan att vända)
Sticka 4r och 2a i 10cm
Byt till en större rundsticka
Nästa varv- 12 a, 6 r, till sluten av varvet, öka samtidigt 12 maskor till 108 maskor
Varv 1-5 12 a, 6 r
Varv 6 - 12 a, gör en fäta över de 6 räta maskorna (sätt tre maskor på en hjälpsticka, sticka 3, och sen maskorna på hjälpstickan, om jag kommer ihåg rätt)12 a
Fortsätt dessa varven tills du har gjort 7 flätor
Nästa varv, 10a, 2a tillsammans, 6r, 2a tillsammans,10a
Fortsätt att minska på detta sättet, minska 1 maska före och efter varje fläta tills du kommer till ett sjätte varv, byt till vanliga stickor när det behövs
Nästa varv : 2r tillsammans tills det finns 8 maskor kvar.
Klipp garnet, spara 25 cm, sätt på en stoppnål och fäst garnet, väv in lösa trådar, jag tror hon menar att fästa dem.
Canada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 03:33   #9
Tessilessi Tessilessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 7
Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Nu kanske inte det här hjälper just dig, Tessi Lessi, men det kanske finns nån i Gbg-området som läser här och känner samma sak:
http://visalisas.blogspot.com/2011/1...ch-reklam.html

Eller så får du gå till nåt studieförbund där du bor och slå näven i bordet och be att de startar en likadan kurs hos dig.
Låter som en bra ide, lite för långt bort för egen del men jag får kanske kika runt efter kurser här Tusen tack!
Tessilessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 03:34   #10
Tessilessi Tessilessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 7
Citat:
Canada skrev: Visa inlägg
Hej, här är min översättning, hoppas du lyckas, mössan är jättesöt.

Jag använde 2 nystan Jiffy Lion brand i lila. Ett finare tjockt garn skulle också gå.
Jag satte inte ´bubblorna´i speciell ordning. Jag satte dem lite overallt men bara bland de aviga maskorna.
Bubblorna gör man så här-

r=räta, a=aviga
r,a,r i samma maska
vänd, 3 a
vänd 3 r
vänd 3 a
vänd , lyft andra och tredje maskan över den första och sticka den iden bakre bågen. Fortsått med a maskor.
Instruktioner
1
Lögg upp 96 maskor på en liten rundsticka
(jag tror hon menar att man sätter ihop med smygmaska utan att vända)
Sticka 4r och 2a i 10cm
Byt till en större rundsticka
Nästa varv- 12 a, 6 r, till sluten av varvet, öka samtidigt 12 maskor till 108 maskor
Varv 1-5 12 a, 6 r
Varv 6 - 12 a, gör en fäta över de 6 räta maskorna (sätt tre maskor på en hjälpsticka, sticka 3, och sen maskorna på hjälpstickan, om jag kommer ihåg rätt)12 a
Fortsätt dessa varven tills du har gjort 7 flätor
Nästa varv, 10a, 2a tillsammans, 6r, 2a tillsammans,10a
Fortsätt att minska på detta sättet, minska 1 maska före och efter varje fläta tills du kommer till ett sjätte varv, byt till vanliga stickor när det behövs
Nästa varv : 2r tillsammans tills det finns 8 maskor kvar.
Klipp garnet, spara 25 cm, sätt på en stoppnål och fäst garnet, väv in lösa trådar, jag tror hon menar att fästa dem.
Tack! Jo visst är den otroligt söt den här mössan? Hoppas jag lyckas få ihop den!!
Tessilessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 03:40   #11
Tessilessi Tessilessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 7
Citat:
Canada skrev: Visa inlägg
Hej, här är min översättning, hoppas du lyckas, mössan är jättesöt.

Jag använde 2 nystan Jiffy Lion brand i lila. Ett finare tjockt garn skulle också gå.
Jag satte inte ´bubblorna´i speciell ordning. Jag satte dem lite overallt men bara bland de aviga maskorna.
Bubblorna gör man så här-

r=räta, a=aviga
r,a,r i samma maska
vänd, 3 a
vänd 3 r
vänd 3 a
vänd , lyft andra och tredje maskan över den första och sticka den iden bakre bågen. Fortsått med a maskor.
Instruktioner
1
Lögg upp 96 maskor på en liten rundsticka
(jag tror hon menar att man sätter ihop med smygmaska utan att vända)
Sticka 4r och 2a i 10cm
Byt till en större rundsticka
Nästa varv- 12 a, 6 r, till sluten av varvet, öka samtidigt 12 maskor till 108 maskor
Varv 1-5 12 a, 6 r
Varv 6 - 12 a, gör en fäta över de 6 räta maskorna (sätt tre maskor på en hjälpsticka, sticka 3, och sen maskorna på hjälpstickan, om jag kommer ihåg rätt)12 a
Fortsätt dessa varven tills du har gjort 7 flätor
Nästa varv, 10a, 2a tillsammans, 6r, 2a tillsammans,10a
Fortsätt att minska på detta sättet, minska 1 maska före och efter varje fläta tills du kommer till ett sjätte varv, byt till vanliga stickor när det behövs
Nästa varv : 2r tillsammans tills det finns 8 maskor kvar.
Klipp garnet, spara 25 cm, sätt på en stoppnål och fäst garnet, väv in lösa trådar, jag tror hon menar att fästa dem.
Är verkligen otroligt tacksam för att du tog dig tid till att översätta! Åter igen, tusen tack!!
Tessilessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 05:34   #12
Canada Canada är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 60
Varsågod, hoppas du sätter in en bild när den är färdig.
lycka till,
Monica
Canada är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons