Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-08-13, 08:35   #1
Temperani Temperani är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 2
Question Mentor sökes

Hej Sysidan.se,

Jag är sprojlans färsk på forumet och är jätteglad att jag har hittat hit. Jag har läst lite bland trådarna och medlemmarna här verkar fantastiskt duktiga.

Jag själv fick aldrig körkortet
på symaskinen i skolan. Jag lärde mig dock virka när jag va 14 hos min mormor.

Idag driver jag ett klädmärke
med svensk design och produktion i Nicaragua. Företaget anställer unga människor som bor på den öppna soptippen La Chureca i Nicaraguas huvudstad Managua. Unga människor som fortfarande har drömmar och möjligheten att resa sig ur den extrema fattigdomen som råder här.

Jag skulle kunna skriva
hur långt som helst om detta då det ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Men för att inte inlägget ska bli för långt så klipper jag här, jag svarar dock jättegärna på frågor om ni är intresserade.

NU, söker jag en mentor inom sömnad!
Jag syr som sagt inte själv utan vi kommer att anställa en sylärare som utbildar våra anställda. MEN, jag känner ändå att jag vill ha en svensk duktig människa att rådfråga emellanåt.

Vi kommer att börja
med att sy t-shirts och tröjor och med tiden gå över till även andra plagg.

Tack för att du läste mitt inlägg,
tveka inte att presentera dig själv om du skulle vara intresserad av detta. Vem vet, du kanske till och med kommer och besöker oss i Nicaraguas huvudstad Managua =)

//Patrik Temperani Appelquist
Temperani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 09:26   #2
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Lycka till. Du kan nog lugnt ha hela forumet som mentor. Det är så många här har det, tror jag. Det brukar inte dröja många minuter efter att man har lagt ut en knivig fråga tills man har fått flera svar.

Återigen - lycka till med arbetet
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 20:57   #3
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Vi ställer upp!

Instämmer med föregående skribent. Här finns kunskap att hämta. Fint iniativ du tagit. Hoppas det går bra.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 08:46   #4
Mejja Mejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 43
Här finns syglada o trevliga människor.

Hej, hej!
Lycka till med det du har företagit dig. Här finns alltid någon snäll som svarar på frågor när man behöver. Här finns det tips o ider och bilder som ger en inspirationer när man kör fast.

Själv så gillar jag att sy laptäcken, både små o stora. Oftast syr jag o ger bort i present till nära o kära.
Har du frågor så skriv o fråga.
Välkommen hit till detta trevliga forum
MVH Eva
Mejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 20:48   #5
drömmar drömmar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 6
Så spännande. Själv har jag ett uppehåll nu med min barnkollektion som jag planerat att tillverka i sverige. Tanken var att en viss summa skulle gå till olika barnhjälporganisationer. Dock har jag tänkt fram o tillbaks eftersom det blir för dyrt att tillverka i sverige om det skall vara lönsamt.

Vill verkligen höra mer om ditt projekt!!

Skulle det visa sig att någon av dem inte är bra på sömnaden så kan personen säkert passa in på tillskärning eller mönsterkonstruktion. Sedan behövs det ju personal till övriga delar såsom produktionsstyrningen, försäljning och packning om inte annat. Alla i alla led behövs för att det skall fungera. Det du ger dem är en stor början på att skapa sitt eget värde i livet.
drömmar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 07:58   #6
Temperani Temperani är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 2
Hej folks,

Tusen tack för alla vänliga svar.

Okey härligt, då kör vi, häng med så kör vi... =)

Hur lång tid tar det för en erfaren person att klippa till, sy klart en t-shirt?

Ungefär hur mycket tyg går åt till en t-shirt strl Medium?

Jag vill ha en tunn/sommarlätt t-shirt, vilket tyg rekar ni, 100% bomull eller en blandning?

Vilken typ av tråd rekommenderar ni?

Vad för symaskin behövs för jobbet, prisklass på denna?

Tar gärna emot alla råd/tips som ni kan komma på när det kommer till att sy en t-shirt.


Mer om projektet:
En del av vinsten kommer att gå till organisationer som jobbar på och runt ikring soptippen. Vi ser gärna att våra anställda studerar samtidigt då vi tror på utbildning för Nicaraguas och människornas framtid. Vi kommer att hålla en del utbildning om respekt, genus etc för personalen. Något jag ser som jätteviktigt är att ungdomarna känner stolthet över vad dom gör.

Ställ gärna fler frågor eller kom med intressanta idéer, jag är mycket öppen för förslag och knasiga idéer.


Tack,
Temperani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 12:08   #7
Fuji Fuji är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 12
Smile

Hej! Kul projekt!

Beroende på hur avancerad t-shirt du tänker dig skulle jag tippa på en tillverkningstid på 30-45min om varje tröja klipps ut enskilt och för hand (alt. med enkel handskärmaskin). Det kan säkert göras snabbare.
Tygmängden för medium, om tygbredden är 140cm, blir längden plus ärmlängden.
Till en vanlig t-shirt skulle jag välja bomull och sy med bomullstråd. Polyestertråd till syntetmaterial. Men man kan förståss använda polyestertråd även till naturmaterial. Dock finns risken att tråden nöter hål på tyget.
Det bästa är om du köper en industrimaskin som både syr ihop och kastar samtidigt. Du kan köpa begagnade. Kika exv hos ACG Nyström i Borås. Ibland kan man ha tur och hitta maskiner på Kvarndammen (www.kvd.se). Dessutom kan det underlätta och snabba upp att ha en maskin som viker och kantar halsringningen.

Oavsett material kan det ta lite tid och experimenterande innan man kommer fram till rätt pressarfotstryck, osv för att undvika att tyget drar sig när man syr.

Lycka till!
Fuji är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 16:38   #8
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Hej!
Ett behjärtansvärt projekt som du dragit igång! Hoppas vi får följa det här på sysidan.

Jag ska försöka svara på några av dina frågor.
För att få en effektiv tillskärning behöver ni någon form av läggmaskin och ett stort tillskärnigsbord. Den kan vara manuell eller maskindriven. Det behövs för att kunna lägga ut många lager av tyg ovanpå varandra, för att sedan skära till delarna med en skärmaskin. Att klippa tröjorna en och en är alldelse för tidsödande och tygåtgången blir också större.
Vad ni behöver för typ av skärmaskin för att skära i trikå vet jag inte, vet bara att det är svårare att skära i trikå än i vävda tyger. Jag har bara jobbat med att skära i vävda tyger inom möbel och säng tilliverkning för för ett antal år sedan.

Jag skulle rekommendera dig att försöka göra studiebesök på någon syfabrik för att se hur tillverkningen går till, det är svårt att förklara här. Det kanske också kan ge dig kontakter på var du kan få tag på maskiner och annan utrusning som behövs.

Lycka till!
Mvh Mari
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 23:28   #9
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag tänker på en helt annan sak än de andra: elektricitet. Finns det stadig tillgång till det?

Jag vet att man ibland samlar in gamla trampsymaskiner för att de går på "mat" istället, men såna kan ju inte såna finesser som kasta och sy samtidigt.

(Sy är ju uppenbart vad det betyder. Kasta är det som vi slöjden kallade "sicksacka kanterna" så att det inte repar upp sig.)

Alltså en fundering kring elförsörjningen är mitt bidrag till tänkandet. Solpaneler? Stöldbegärlighet?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 14:03   #10
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Talking

Varför just sy T-shirt? Det är en svår konst att få bra och kräver dyra specialsymaskiner. Varför inte sy klänningar enligt folkloristiska modeller med inhemska tyger. De sys i vanlig bomull och klarar även en icke-expert lätt att sy.Behövs inte heller några speciella maskiner utan går lika bra med en enkel symaskin. Den här typen av klänningar finns det efterfrågan på. Se på Gudrun Sjödéns och Odd Mollys popularitet. Men det behöver inte alls vara deras tillkrånglade modeller utan går bra med väldigt enkla modeller. Kan också prydas med broderier o dyl.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 15:15   #11
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Citat:
Temperani skrev: Visa inlägg
Vi kommer att börja med att sy t-shirts och tröjor och med tiden gå över till även andra plagg.
[B]
Sticka tröjor. Lära sig att sticka.

Bra att kunna även som "privatperson". Redskapen är enkla och inte stöldbegärliga heller. (Nej, jag tror inte folk där om att vara tjuviga, men jag tror att fattigdom kan få folk till sådant)
Det är inte heller speciellt utrymmeskrävande och man kan sitta ungefär var som helst.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 19:47   #12
drömmar drömmar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 6
Jag ser att ni redan fått många svar men ville dela med om min erfarenhet.
I trikå tyger syr vi alltid med overlook, en maskin som "kastar över" och är elastisk. Det finns de som har tre trådar - används till vanliga tyger och i nödfall till trikå. Fyra trådars overlook avnänds till trikå där det är en förstärkt som i overlookens söm för att hålla i töjningen.

Fållen använder man i nödfall tvillingnål på en vanlig indutrimaskin eller symaskin som syr raksöm. Denna håller tyvärr inte någon högre kvalité. Med en annan maskin som sömmen ser likadan ut på rätsidan men annorlunda på baksidan, blir det ett bättre resultat. Coversöm är detta. Det finns även den som en industrimaskin.

Med industri maskiner syr jag en tshirt på 10-15minuter om det strular med trådar. Utlägg och tillskärning snittar man på antalet lager av tyger när man klipper ut och det brukar inte ta mer än ett par minuter per t-shirt. Max 20 minuter totalt mer skall man inte räkna med.

Press bör man ha en som inte bränner lycran eller elastanen. Bomullstrådarna tycker jag personligen är sämre än polyester.

Men kommer ni att tillverka allt i en färg och sedan färga in måste väl tråden vara i bomull.

Att planera flödet och inte ligga i för mycket färdigvarulager...
drömmar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mentor, sömnad, t-shirt

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons