Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-02-03, 12:20   #1
martinsdotter martinsdotter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 2
Pfaff Select 150 (3.0)

Köpte en ny Pfaff Select 150 för några veckor sedan. Valde denna maskin då den ska kunna sy i tjockt material, skinn och med grov tråd. Jag syr hundhalsband, täcken etc. Alltså kan man väl tycka att den här maskinen borde fungera. Men.
Övertråden trasslar. Övertrådens stygn (raksöm) på översidan är fina men på undersidan trasslar det rejält. Jag ser att det är övertråden eftersom jag har sytt med olika färger på över- och undertråd.
Jag har testat att trä om maskinen flera gånger, varje gång med instruktionsboken bredvid, har även hittat video på Youtube som visar trädningen och jag gör alltså rätt. Har provat olika trådrullar, olika övertrådsspänning. Även kollat undertråden, att är spolen sitter rätt.
Jag syr i polypropyleneband både dubbelt och enkelt och det trasslar vilket som. Trasslar även då jag syr på fleece och annat material.
Börjar känna mig rejält besviken och misstänker att jag borde valt en industri/ateljemaskin.. men det är ju så dax det nu. I bästa fall är det jag som gör något fel! Jag ska kontakta leverantören imorgon.
Det vore ändå intressant att höra om någon har en likadan maskin och hur den fungerar i olika material? Om problemet känns igen?

Hälsningar Kattis
martinsdotter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 14:02   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag tycker att det verkar som det är övertråden som inte ligger i ordentligt mellan trådspänningsbrickorna. Trä om igen och fäll ner pressafoten, dra i övertråden. Den ska trögt när du drar i den.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 15:30   #3
enra enra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 18
Jag har själv en Pfaff Performance och om jag glömmer av att lyfta pressarfoten vid trädningen så kan jag få samma problem. Trådspänningsskivorna står i öppet läge när foten lyfts. Så gör som föreslagits att när trädningen är klar fäll ner foten och dra i tråden den skall då hålla emot.
enra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 21:20   #4
martinsdotter martinsdotter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 2
Tack för era svar
Jag har testat att trä om på så sätt ni beskriver, men problemet kvarstår.
martinsdotter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 21:40   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Du kan ju reklamera symaskinen. Det är kanske nåt fel på den.

Tidigare mekaniska maskiner var enkelbyggda. Idag är de mera komplicerade med mera problem för oss konsumenter.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons