Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-11-27, 21:05   #1
Ann-Sofie_G Ann-Sofie_G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 18
Question Varför dubbla trådar i rör?

Hej

Jag vävde en del för 20 år sedan men av olika omständigheter fick jag göra ett längre uppehåll. Vävstolen behöll jag och nu har jag satt igång att väva igen. Kände när jag satte upp första väven att jag verkligen saknat känslan av att skapa något och att det här är något jag måste fortsätta med.
Förutom att väva så läser jag vävböcker och vävnotor och har stött på en sak som jag funderar över och nu undrar jag om någon har en förklaring?
I en vävnota står det att man ska ha en 40 sked och skeda
2 trådar/rör.Varför väljer man inte en 80 sked och skedar 1 tr/rör?
Resultatet blir ju detsamma - skedens uppgift är ju (som jag förstår det) att se till att varptrådarna "håller sig på plats".
Har sett det på flera ställen tex 25 sked med 2 tr/rör i stället för 50 sked osv.
Kan det ha något att göra med att en sked med fler rör/cm sliter mer på varpen, eller...?
Ann-Sofie_G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-27, 21:59   #2
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Hej,
Du har helt rätt i att det blir detsamma och att varpen sliter mera på trådarna i en tät sked.
Men vill man ha en gles väv tex. till gardiner så vill man att trådarna ska löpa utan sk. skedränder ( med jämnt mellanrumm) så väljer man 1 tr i rör.
Trasmattor har ju också en glesvarp med 1 tr rör.
Skeden har ju till uppgift att se till att trådarna kommer på plats och att väven blir så bred som man tänkt sig.
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-27, 23:29   #3
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
De varpar där det inte är risk för skedränder - där kan man ju lika gärna välja den glesare skeden och skeda 2 tr i rör. Det finns ju en tidsekonomisk aspekt i detta också. Hälften så många trådar att skeda! för oss lata Som du säger är det ju skedens uppgift att hålla rätt bredd på väven - oftast är det inte så petigt hur många trådar det är i rör - så länge de är jämnt fördelade.
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 11:36   #4
kypert kypert är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 53
du har fått flera bra svar på frågan- så det behövs inte fler.
vill bara gratulera dej till många roliga vävstunder o önska lycka till.
monika
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 12:55   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Ännu fler svar förutom de du redan fått :

I en tätare sked så måste materialet i den vara tunnare, det betyder att om man inte är försiktig och undviker att dra in stadkanterna, så kan man riskera att rören böjs lite.
Då blir nästa väv inte jämn om den är bredare.

Dessutom är det ju lite krångligare att göra en tätare sked, de brukar vara dyrare. Förritiden var det stor skillnad.

Ha det riktigt kul med vävningen!

P.S. man kan ha 3 tr i rör också ibland!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 14:24   #6
Ann-Sofie_G Ann-Sofie_G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 18
Tack

för alla svar. Nu vet jag hur jag ska göra när jag gör egna vävnotor.
Skönt med alla kunniga som är så snälla och delar med sig av sin kunskap.

Ann-Sofie
Ann-Sofie_G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 14:30   #7
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Din fråga får mig att minnas ett uttryck från min skånska barndom: det går med två trår/trådar i röret, dvs lite slarvigt eller att man gör det lite för lätt för sig. Jag har inte själv tillräckligt vävkunnig för att kunna svara på om stämmer.

Ett annat talesätt med ungefär samma antydan: lata skräddare tar lång tråd. De fick oftast sitt straff med att det blev knut på tråden!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-20, 22:33   #8
Quails Quails är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2021
Inlägg: 1
Varpat med en tråd

Hej alla! sitter och söker info för totala nybörjare inom vävning och hittade den här sidan- ni verkar ha koll på det här med vävning! Jag har varpat för andra gången i mitt liv, och glömde naturligtvis bort att man ska varpa med två trådar samtidigt! Nu sitter jag här med en varpfläta på 1200 trådar som korsar skälet varannan gång, istället för med snälla langpar som ska gå två i rör. Min fråga är: Hur tusan ska jag skeda det här?! Man kan väl knappast peta in en under och en övertråd i samma rör? Då blir det väl riktigt skumt skäl, eller? Eller kan man dra ur skälkäpparna efter att man solvat? som ni ser så är jag riktigt novis... men mycket tacksam för hjälp!
Quails är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 23:08   #9
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Din fråga kräver ett utförligare svar än jag orkar ge dig. Du behöver grundläggande kunskaper och det finns mycket info online. Det svåra är att veta vad som är bra och passar våra fina svenska traditioner i modern form.
Här får du det bästa tipset:
Sök på Vimeo efter Karin Wallin ATT SÄTTA UPP EN VÄV.
Du få då upp flera filmer som är pedagogiska och lätta att följa. Gå igenom dem i nummerordning.

Det finns ingen enklare väg. Man måste själv anstränga sig för att lära sig, men sen öppnar sig en fantastisk värld.
Lycka till!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons