Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-12, 15:56   #1
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Question Hur förvarar ni era tyger?

Hej!
För mig är den här hobbyn rätt ny (nåja, intresset har alltid funnits men först på senste året som jag tagit mig tid att sy på allvar).

Jag har börjat samla på mig tyger (känns det bekant? ) i olika färger och kvalitéer. En del för att de bara är fina, men de flesta har jag faktiskt använt. Kan oftast inte låta bli att köpa lite extra när jag köper tyg, så det blir oftast någon meter över.

Hittills har jag förvarat mina tyger i ett par olika plastpåsar i botten på en garderob, men det börjar bli opraktiskt. Jag får ingen överblick och har inget vettigt system. Och när jag är otålig så blir det rörigt (när 4 olika tyger ligger i samma påse blir det lätt trassel).

Tänkte att ni som är lite mer erfarna på tyg-förvaring kanske har något bra tips?

Dels vill jag kunna få lite överblick och dels ska de vara lätta att ta fram.
Några tips?


Mvh
Ilse
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-12, 19:17   #2
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Jo då det där med att samla tyg känner jag igen.

Jag kan köpa bara för att ha sen får det ligga och "mogna" till jag kommer mig för att använda det :-)

Jag har faktiskt ett skåp från IKEA som jag bara har sy och pysselsaker i, men jag skulle gärna vilja ha en gammal koffert att ha tyger i.

/Anna
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-12, 21:00   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hejsan!
Hyllserien Kämpe från IKEA är inte så dum. Min man satte upp detta i mitt syrum. Här går det att gömma tyger och sybehör bakom vita luckor och i stora lådor. Tygerna finns då alltid lätt tillgängliga, och trådar och vlieseline ligger prydligt i sina lådor... hm, nåja
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-13, 10:19   #4
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Hejsan Gunilla !

Vilken fin syhörna du har. Verkar vara praktiska skåp att gömma undan saker i.

/Anna
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-13, 10:46   #5
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Anna - Ja, en gammal koffert eller liknande skulle vara jättefint att ha tyger i (och det skulle passa perfekt i mitt syrum). Får nog helt enkelt börja gå på lite loppisar och så där.


Gunilla - Tack för bilden. Det gav bra ideer, jag hade inte tänkt på att det finns skåp som man kan montera på väggen så där. Det gör ju att man kan ta tillvara på utrymmet ovanför skrivbordet mycket bättre. Nya IKEA-katalogen kom igår, så jag ska åka hem och kolla in den serie du har.


En idé jag fick själv när jag funderade igår och bläddrade i tidningar är att ta en eller två mindre köksmoduler med lådor och/eller skåp (IKEA har en del smarta grejer där också) och istället för en vanlig bänkskiva över så vill jag ha en stor strykbräda. Tänkte att man måste kunna göra en mha en stor spånskiva klädd med skumgummi och något "stryk-tåligt" tyg. Det blir ju även bra att ha som tillklipppningsbord.

Jag har en tendens att alltid göra projekten i mitt liv enorma istället för lagom.. så vi får se hur det går

Har någon fler tips är det förstås fortfarande mycket välkommet!

/Ilse

Senast redigerad av Ilsefin den 2004-08-13 klockan 13:12.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-13, 12:56   #6
Tojan Tojan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 129
Förutom proppfulla garderober.....

.....så använder jag genomskinliga backar med lock från Hammarplast.
Serien heter oxå "Smart Store".
Finns i massor av storlekar, tycker att 15 litersvarianten är rätt bra.
De är enkla att stapla på varandra, har lättöppnade lock och vill du inte se tygerna så finns de i blå plast oxå !
Lätta å flytta å lätta att städa gör ju inte saken värre !

Jag köpte mina på Coop, men har sett dem även på ICA Maxi.

// Malin
Tojan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-13, 12:57   #7
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Om du vill ha ett tillklippnigsbord så har IKEA ett bra sånt med. Eller det är en storbordsskiva, vet inte om den finns i katalogen. Jag har en sån liggande på två plintar. ( som oxå det är inhandlade på IKEA) Fördelen med plintarna är att man kan höja och sänka bordsskivan.

/Anna
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-13, 14:09   #8
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Malin - Ja, såna backar är bra (att jag inte tänkt på dem). Svärmor har massor av dem i sommarstugan där man måste utnyttja varenda litet skrymsle maximalt. De är mycket praktiska. Dessutom får man ju lite överblick iom att de är genomskinliga.


Anna - Jag har ett stort bord med höj- och sänkbara ben redan i rummet, där dator och symaskin står, samt lite tom yta kvar att klippa på. Oftast lägger jag mig på golvet när jag ska klippa stora grejer. Min idé med köksskåp eller lådsektion var först och främst för förvaringens skull (de är ju förhållandevis djupa). Men så kom jag på att de ju är i lagom ståhöjd att arbeta vid, och funderade vidare på hur man skulle kunna utnyttja det smart. Jag är dessutom trött på att krångla fram strykbrädan hela tiden.


Kanonbra att få så mycket inspiration.
Tack allihop!

Kram
Ilse
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 13:16   #9
blomman blomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 55
Hej alla
Jag var till ikea och köpte en srykbräda som är litet men större än arm strykbräder då behöver jag inte ta fram det stora när jag bara syr småsaker.Den får plats på sktivbordet. Lyckliga er som har så fina syrum. Jag är jätteavundsjuk, själv har jag lyckats pressa in ett skrivbord i vardasrummet.Rusta har åxo finna plastlåder som inte är så dyra och stappelbara. Dom får stå i sovrummet.Lagerhyller är inte så dumma heller dom breda varianter kan man nog hitta på kommunernas återvinningsbutiker
//eva
blomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 13:32   #10
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Hej Eva !

En sån strykbräda ska jag nog köpa :-)

För att du inte ska känna dig så avundsjuk kan jag säga att jag inte har ett heltsyrum.Änså länge så delar jag det med min mans datorer men snart ska vi ha ett sovrum där i stället så då blir det bara en liten hörna ;-)

/Anna
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-15, 19:58   #11
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Vad jag blev glad idag!

Hej! Jag blev så glad idag, när jag var inne och klickade på en massa olika sidor och plötsligt ser mitt "drömsyrum" på bild! Jag har länge pratat om att jag ska göra i ordning mitt syrum lite mer praktiskt med hyllor och skåp och plötsligt ser jag det fixat och klart på bild! Det kommer att bli extra roligt nu att sätta igång i höst! Tack för bilden!/Higgins
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-15, 22:30   #12
Babsan Babsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 12
Talking Stön!

Hej!
Tygsamlare sedan barnsben som jag är så väller tyger ut från alla håll och kanter. Ibland är jag duktig när jag har köpt en stuv och tvättar det och skär det i remsor och lägger in det i min garderob där jag bara har remsor. Men sen har jag en hel gammal kökssoffa full med tyger också och så ett skåp och så tre-fyra banankartonger och några gamla hurtsar till gamla skrivbord. Och ibland får jag någon kartong till eftersom alla vet att jag syr....
Gubben stönar eftersom han frågar sig om det verkligen inte finns någon gräns för hur mycket tyg man kan behöva. Jag bara mumlar nåt om verktyg så brukar det ordna sig.
Problemet kommer säkert att lösa sig bara ungarna flyttar hemifrån och jag kan ta något av deras rum och göra i ordning lite större och mera översiktligt. Och så ska jag skaffa ett stort bord från IKEA så att jag slipper ligga på golvet och få ont i knäna varje gång jag ska klippa till eller sätta säkerhetsnålar i ett lapptäcke.
Babsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
förvaring, inredning, tyger

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons