Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-20, 18:16   #16
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag har just beställt en kombinerad overlock/coverlock från SMD i England, en Pfaff Coverlock 4874. De har skickat den idag. Ska bli sååå kul att få! Om du beställer från SMD så tänk på att de har en prisgaranti som gör att om du hittar samma maskin till ett billigare pris någon annanstans så får du det billigare priset minus ytterligare £5 hos SMD. Jag tjänade 3000 kronor på det!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 18:38   #17
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Gavagai: Får man fråga vad du betalade för din 4874? Har ingen större koll vad de kostar...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 18:43   #18
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Det blev sisådär 11000 kr plus frakt (ca 400kr). Mycket pengar, men vad jag förstår så brukar den kosta ännu mer.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-21, 12:34   #19
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Ehhh *harkel host* de där saxarna och trådrullarna hade jag gärna varit utan och sett något litet prisavdrag till på maskinerna. Saxarna (stora tygsaxen iaf) provklippte jag bara med en enda gång sedan halade jag fram min gamla, typ 12-åriga tygsax istället.
Trådarna har jag bara haft problem med när jag försökte köra dom i overlocken. Har packat ned alla trådrullarna igen och köpt ett annat märke. Så är det ngn som är intresserad av tråden för en liten penning så.... *blink blink* ...skicka PM.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 15:11   #20
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Nu har jag provsytt en del!

Tack för alla svar!

Var äntligen iväg igår på overlock-jakt och provsydde Pfaff Coverstyle, Janome 1200d och Babylock Evolve. Kollade även på Pfaff 4862, men provsydde den inte.
I alla fall så kom jag på lite för- och nackdelar med alla maskinerna:

Pfaff Coverstyle (4850)
+ Billigast av de jag tittat på
- Helt manuell trådspänning, har inte smal täcksöm

Pfaff 4862
+ Två olika hastighetslägen på pedalen
- Har inte smal täcksöm,

Janome 1200d
+ Har trippelsöm och smal täcksöm
- Lampan verkar skumt placerad...

Babylock Evolve
+ Fixar trådspänningen själv, har trippelsöm och smal täcksöm
- Dyr!

Och här kommer några frågor:
1. Både Janome 1200d och Pfatt 4862 verkar ju ställa in en sorts "normal-trådspänning" beroende på sömval, och sedan får den justeras beroende på tyg. Har jag fattat rätt? Brukar man behöva ändra och pilla mycket för att få det bra?
2. Säkerhetssömmen som Pfaff Coverstyle har vad använder man den egentligen till? Är den bra att ha?
3. Ni som har maskiner med smal täcksöm (2,5-3 mm) tycker ni att den är bra?
4. Jag är ju van vid min hq2000 som man kan ställa in på "lågväxel" och då går den inte lika fort. Någon liknande variant verkade Pfaff 4862 ha. Fungerar den hastighetregleringen bra? Typ när man ska sy dekorsömmar eller bandkanta och så?

Som ni kanske märker har jag lärt mig en del, men inte kommit ett endaste steg närmre vilken maskin jag borde köpa... :P Så jag är tacksam för lite svar och synpunkter!
Förresten, har inte provkört eller läst så mkt om Elna Coverlock 745 och Bernina 1300. Någon som rekommenderar dem?

Senast redigerad av tillis den 2009-02-17 klockan 15:23.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 16:19   #21
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Smal täcksöm använder jag bara om jag ska kantbanda barnkläder, annats kör jag mest vanlig täcksöm.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 16:22   #22
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Oki, känner på mig att det kommer bli en del barnkläder ibland...
Förresten, är det olika med olika maskiner hur mycket man behöver ändra för att kunna sy rullfåll?

Började läsa lite mer om Bernina 1300 också, den verkar inte helt tokig... Någon som vet varför det går att få tag på Singer 14T967 går att få tag på så biligt (6500 ny)? Är den sämre än de andra?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 18:03   #23
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Kan svara på en av tillis frågor i alla fall. Jag gillar den automatiska inställningen av trådspänning på min Pfaff 4874 (antar att den ställer in på samma sätt som 4862). Ibland ändrar jag lite, men hittills har den funkat bra ändå.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:30   #24
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Hej igen,
Nu har jag börjat ta mina overlockdrömmar på allvar igen (ska till symässan i Kista i helgen och pilla, sy och jämföra en del).

De jag är mest inne på för tillfället är janome 1200d, Bernina 1300mdc och Babylock Evolve. Även ev. Elna 745/845 men de har jag knappt hittat några åsikter om, bara elnas egna hemsida.

Jag har kommit fram till att jag vill ha trippel coversöm, gärna top coversöm, men det är inte lika nödvändigt. Därför lade jag ned Pfaffs båda maskiner. Kedjesömmen är jag inte lika noga med.

Dessutom vill jag gärna att det ska vara ganska enkelt att byta till rullfåll, eftersom jag tror att jag kommer använda den en del. Är det olika på maskinerna? Vill helst inte behöva montera lösa delar för att kunna sy rullfållen, bara trä om och ändra andra inställningar.

Berninan har jag inte lyckats hitta några specar för, varken på svenska eller internationella hemsidan, så där är jag inte helt hundra på vilka sömmar som den har. Någon som vet vart man kan hitta det?

Är det några större skillnader egentligen mellan janome 1200, bernina 1300mdc och babylock evolve mer än priset och att babylocken har luftträdning?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 12:15   #25
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Berninan är för det första gjord i gjutjärn så den står still vid sömnad! För det andra har den alla de sömmar som du räknade upp. Rullfåll är superenkelt: dra bak en liten spak vid stygnplåten och ta bort ena nålen o kör!
Vill man ha en fin två-trådig rullfåll är det lite pilligare men inte så mycket!

Köper du en 1300 tror jag aldrig du skulle ångra dig! och du har en maskin för minst 20 år framåt!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 14:50   #26
letw83 letw83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 190
http://www.bernina.co.uk/lkrcomp.html

här har du vilka sömmar berninan har iaf.
letw83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 15:51   #27
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Jag har en elna 745. Supernöjd med den. Enkelt att sy rullsöm, automatisk trådspänning- du behöver bara vrida programratten till vilken söm du vill ha. Där står även vilka övriga inställningar du ska göra. Vill du ha annan trådspänning än vad maskinen sätter in så ändrar du det enkelt.

745 kan du sy täcksöm och kedjesöm med också om du byter ut lite saker. Inget svårt om man vill göra det. Själv har jag dock en coverpro också för att kunna sy snabbare utan alltför mycket omträdande.

Hade 845 varit i min prisklass när jag kunde köpa 745 så skulle jag kanske valt den. Den har den där sömmen som du ofta ser på tröjor, inte tvillingsömmen utan den som ser ut som en trippel raksöm med öglor emellan. Minns inte vad den heter just nu! Den ger ett väldigt proffsigt utseende på t.ex. kläder.

Är det något du undrar över så får du gärna höra av dig.

Lycka till!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 14:12   #28
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Tack för hjälpen alla!
Det bidde till slut en Babylock Evolve idag! Kunde inte motstå mässerbjudandet på Syfestivalen (De ville ha ungefär lika mycket för evolven som för berninan). Den flyttar hem till mig i nästa vecka!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
coverlock, kombinerad overlock, overlock, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons