Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-14, 14:31   #1
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Är det fler som syr medeltidskläder nu?

Jag tycker det tar sådan tid när man är själv. Jag tycker det är trist att prata med mönstret.

Det blir ännu värre när man ser alla diskussioner om Sophias vara eller inte vara. vad ka man då göra, köpa färdigproducerat på marknaden för att man inte ska skämmas för sina 4 dötrar, man och en själv???


Hjälp mig hitta motivationen, skulle önska man vore med i ett sylag som gör medeltidskläder tillsammans.... kanske något inför hösten och våren.


Men jag ska inté bara gnälla, det är ju kuul med när man äntliigen kan sy och få ett fint resultat.

Mia
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-15, 08:27   #2
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Tycker det är imponerande att du överhuvudtaget syr till 6 personer! Men jag förstår känslan...

Det skrivs så mycket om att modellerna skall vara si eller så medan det sällan nämns att material och utförande betyder minst lika mycket för utseendet. Hellre en snygg maskinsöm än en klantig handsöm tycker jag!
Det finns inte så många fynd av kläder - och experterna är som vanligt oense om både det ena och det andra. De är också ofta mycket klara över hur lite de egentligen vet om hur det låg till. De jobbigaste är de som tror de vet allt - ofta de samma som var nybörjare i fjol :-)

Jag tror man helt enkelt får bestämma hur mycket tid och pengar man vill lägga ner på sin hobby och så hålla sig på den nivån som är lagom (och kul) för en själv och vara nöjd med det. Då funkar nog Sophias mönster tillräckligt bra för att man själv kan få det trevligt - och det är väl det som är det viktigaste?

Någon föreslog att det skulle startas ett forum för historiska kläder här. Det kanske kan vara en idé?
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-15, 14:05   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Angående Sophias mönster så tycker jag att de fungerar utmärkt om man inte är helt insnöad på ämnet historiska kläder. Om man inte får använda Sophias mönster och dessutom inte har tid med en egen studie i ämnet, vad ska man då göra? Strunta i sömnaden helt?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-15, 20:25   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Har du sett boken "Hurusom man sig klädde" av Else Marie Gutarp?

Den sydde jag efter för några år sen och jag tyckte vi smälte bra in.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-16, 13:09   #5
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Har du sett denne bloggen: http://heleneh.sprayblogg.no/. Her er det en dame som syr klær til bruk i Vikingspill. Vet ikke nok om dette til å vite om det kan vere en aktuell samtalepartner for deg.

For eksempel hennes post 19.juni om slaget ved Hjørungavåg: http://heleneh.sprayblogg.no/1906061...hjrungavg.html
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-16, 18:17   #6
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Som många gånger handlar det om vilken nivå man vill lägga det på. Vill man göra en fullständig återskapning, en rekonstruktion eller bara se "medeltida" ut? Ett av de större problemen som jag har stött på under mina år som lajvare och nu även som blivande textilarkeolig är att ofta saknas ett syfte. Det kan vara allt från att sy upp fullständiga dräkter till undervisning och som har ett antal år erfarenhet och mycket arbete bakom sig eller något som ska se snyggt ut på medeltidsveckan. Det kan också vara något mittemellan.

Men hur som haver så är det medeltida dräktskicket ingen lätt nöt att knäcka. Vill man syssla på det med en högra ambitionsnivå än Sophias mönster då blir det mycket läsande, försök och ilska, men samtidigt lär man sig så oerhört mycket. Nackdelen är att det tar tid och ibland räcker tiden inte till. Och det som försvårar det hela är att man bör ha ett hum om hur man arbetar med arkeologiska, historiska och konsthistoriska källor. Lätt? Nej, och det kanske gör det lite lättare för er som syr för nöjes skull att även en textilarkeolog kan stå och slå huvudet i väggen för att man saknar källor eller inte kan belägga ett fenomen som man anser borde finnas.

Det som jag, och nog många andra med, hänger upp sig på när folk säger att något är historiskt när det inte är det. Och så alla dessa förståsigpåare som man inte kan ha en vettig diskussion med (och som gärna använder skumma ställen på nätet som källa).

Så, om man vill se medeltida ut, använd de mönster som finns tillgängliga och sy på. Vill man däremot ha en historisk dräkt, men var förberedd på att det är mycket arbete och förvirring, särskilt i början. Viktigast är att man har kul, särskilt om det är en hobby.

Senast redigerad av Tylluan den 2006-07-16 klockan 20:21.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-17, 22:28   #7
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Citat:
Tylluan skrev:
Och det som försvårar det hela är att man bör ha ett hum om hur man arbetar med arkeologiska, historiska och konsthistoriska källor.
Och så behöver man förstås hantverkskunnandet - då kanske vi kunde slippa se nålbindning klassad som stickning, vävning som broderi och så vidare :-) För att ta ett annat exempel; på en mantel i ett tyskt museum står det att det krävdes 5-6000 arbetstimmar att väva den. En kunnig hantverkare berättade att hon hade vävd en kopia på samma mantel på tre veckor. Kan man tänka sig att de som använde 5-6000 timmar var teoretiker utan något hantverkskunnande?


Citat:
Det som jag, och nog många andra med, hänger upp sig på när folk säger att något är historiskt när det inte är det.
Just detta är jag helt enig i. En återskapad drakt kan för mig aldrig bli historisk - den är och förblir nygjord oavsett hur välgjord den är. Det är bara originalen som är historiska.
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-18, 15:21   #8
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag är själv medlem i en förening som sysslar med reenactment fokuserat runt slaget vid Brunkeberg 1471 www.olofsgillet.org , och måste säga att jag tycker att det är ganska kul att snoka runt i konstböcker och bland arkeolog-avhandlingar för att hitta referenser till snitt och material. Jag tycker att det finns många som blir stingsliga och måste hävda sin RÄTT att sy "medeltidskläder" utan att det ser ut som det folk hade på sig på medeltiden, och jag vet inte vad det beror på. Givetvis finns det ingen som vet till 100% vad man hade på sig, men man vet trots allt ganska mycket, och ja det finns ganska många jordfynd. Att det inte finns några bevarade plagg från medeltiden är inte sant.

Jag har sytt väldigt många lajvkläder och fantasykläder också genom åren och har inget som helst problem att kalla dem för just det. Om man åker till Visby medeltidsvecka så finns det inte någon som helst anledning att känna sig stressad och pressad att det skall vara historiskt korrekt. Det strosar runt allt från vikingar, 1500-tals knektar, hårdrocks-kelter med kilt och piercingar, goth-vampyrer med korsett, magdanstjejer, säckvävs-troll och allt mellan himmel och jord, i Visby fungerar det mesta, så släpp loss fantasin. Gillar ni att arbeta efter Sophias mönster så gör det, men bli inte besvikna efteråt.

Om ni vill läsa lite om bristerna i hennes mönster så har Eva Andersson skrivit en ganska intressant liten sida om just det, håll till godo.

http://web.comhem.se/~u31138198/frusophia.html
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-19, 09:05   #9
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
hmm, jag tror att tanken bakom mitt inlägg försvann på vägen. jag har inte tänkt gnälla efteråt!!!!!!!

Jag vill glädjas över ett fint resultat. men jag vill inte heller få skit av "förståsigpåare2 för det arbete som jag faktiskt lägger ned.


Jag är själv van med den historiska genren eftersom jag läst många poäng historia på högskolan.

Det jag är ute efter är att slippa bedömmas som mindre värd för att man använder sig av Sofias mönster.

Trots allt så är ingen klädsel historisk. Det är ju väldigt få sonm väver sitt eget tyg, använder sig av de riktiga fibrerna i tråden och så vidare.

Jag har nu i alla fall fått ihop två klänningar och tre mantlar. då återstår bara 3 klänningar och 3 mantlar samt en hel del hättor innan jag är färdig.


dessutom lovar jag att mina döttrar kommer att bära sina "sofia"- klänningar med glädje och stolthet oavsett om de är "äkat2 eller inte.


Tack ni som förstod vad jag menade och stöttade upp mig när det var svårt at komma igång.

Ha det gott och vi kanske syns i Visby.// Mia
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-19, 09:40   #10
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Miao>> Smäll dem på fingrarna då med att du bara tänkte ha något som ser snyggt ut. Om du själv inte vill göra en historisk återskapning så ska ingen annan tvinga dig att göra det, särskilt om du bara vill bära det på marknader och medeltidsveckan. Sophias mönster kan bli riktigt fina resultat och så länge du och familjen trivs i era kläder så är det bra. Som jag återigen säger, är det en hobby så ska det vara roligt.


Sedan vad som är historiskt eller ej är en intressant metadiskussion. Enbart textilområdets problematik och metoder för rekonstruktion och återskapning är såpass outforskat för att det ska räcka till en eller två avhandlingar
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-19, 09:47   #11
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Tack tack

Jadå vi får jättefina klännigar. Små prinsessor blir det av oss allihopp tom av mig som är stor som ett mindre hus ;/

KramMia
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 18:03   #12
Jordefamn Jordefamn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 11
Jag skulle gärna vilja sy medeltidskläder att sälja, men med handsömmar blir det ju väldigt dyrt.
En bok med mönster jag verkligen rekommenderar är dock The Medieval Tailor's Assistant av Sarah Thursfield, den har förslag till mönster för olika stilar från 1200-talet till 1400-talet.
Kanske ses vi på medeltidsveckan!
Jag ska försöka hinna sy en doublet, cotehardie och hosor till i år, puh!
Måste vara kämpigt att sy till 6 personer!
Jordefamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 18:33   #13
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Nja mycket jobb är det, men så himla skojigt. Det är så kul att se allt växa fram. men jag håller med dig om att handsytt är tidsödande och det är svårt att få betalt för det. Ett alternativ är ju att bara handsy de synliga sömmarna.

Vi syns säkert på medeltidsveckan, jag är alltid där Så ser du en galen familj med massa ungar så är det vi
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 00:07   #14
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
"Sophias Atelje-nivån" är fullständigt tillräcklig om man går på medeltidsveckan eller medeltidsmarknader som turist.
Bor man däremot i läger eller håller i någon aktivitet är det viktigt att man tänker på att andra gärna uppfattar en som en del av evenemanget och då blir pressen genast större.

Samtidigt kan jag som ändå varit intresserad av dräktihistoria i allmänhet och medeltid i synnerhet under ganska många år nu säga att ju mer man lär sig, derto mindre vet man.

Det bästa är att börja med något man känner att man klara av, som till exempel Sophia-mönstern, och sedan uppgradera efter hand.
Lägg bara inte allt för mycket pengar på tyger och sånt, så du slipper bli besviken sen om du upptäcker att modellen inte var helt rätt.
Tunnt ylle kan man ibland hitta bland byxtyger i tygaffärerna och det brukar vara ganska billigt. Ett jättebra prova-på-alternativ som inte är allt för dyrt eller fel och funkar i dom flesta plagg.

Vill man sedan gå vidare så titta på dom plagg som faktistk finns bevarade.
Bestäm också ganska tidigt en tid och plats att börja titta på så är det mycket lättare att hitta saker som passar till dräkt och lättare att ställa rätt frågor till "dom som kan".

Två länkar som handlar om bevarade plagg:
http://www.kostym.cz/Anglicky/I_01_01.htm

http://www.personal.utulsa.edu/~marc.../bockhome.html

Just det här med att kalla saker för "medeltids-..." gillar inte jag heller (annat än möjligen om det är rena rekonstruktioner). Folk drar så lätt till med det även dom har dåligt med belägg och sen blir dom griniga när man frågar efter källor. Men, jag menar ser man något man undrar över måste man ju få lov att fråga!

Senast redigerad av Lillith den 2007-04-16 klockan 00:34.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 08:50   #15
linafelicia linafelicia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 64
Jag ger mig in i debatten...
Jag ser mina medeltidskläder som maskeradkläder. Jag har inga ambitioner att vara historiskt korrekt.
Kritiken angående Sofias mönster läste jag först efter jag börjat sy kläderna och då väljer jag att inte bry mig om det :-)
Kläderna jag håller på med ska användas under fyra dagar och jag vet att jag inte kommer hinna fixa några historiskt korrekta skor så det kommer ju förstöra intrycket hur snygga och korekta kläderna än är. Jag har dessutom glasögon och det var väl inte så vanligt på medeltiden? (om det nu fanns var dom knappast i grön och svart plast )
Jag tycker att vill man sy historiskt korrekta kläder är det jätteroligt men det är precis lika berättigat att sy medeltidsinspirerade kläder som inte är historiskt korrekta.
linafelicia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons