Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-03-06, 11:42   #16
Soa Soa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 10
Tack för alla svar, har provat med att ändra trådspänningen igen nu efter att ha gjort som någon skrev, trätt i olika färger och kollat, och visst är det bättre men inte så bra som jag vill ha det. Har kontaktat butiken jag handlade ifrån, men tyvärr är den köpt på nätet och jag får bara kortfattade svar på mail så kan nog inte vänta mig någon demonstration av dom verkar det som. Provar vidare
Soa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 12:22   #17
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Förslag: lägg ut en bild på sömmen så kanske vi kan hjälpa dig att få den bra.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 16:51   #18
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Så blev det för mig också när jag sydde med 3 trådar, men med fyra trådar så blev det bra.
Gör som Bila tipsade om så ska du nog bli nöjd
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 17:57   #19
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Hur ser trådkjedja ut. Är alla fyra trådarna med. Trä maskinen med olika färg på tråden och följ helst träschemats färger så ser du vilken tråd som inte följer med. Trådkjedan är viktig att kolla, talar som om maskinen är redo för att sys.

Min kompis köpt en lidl singer. DEn bruksanvisning var inte helt lätt att förstå.
Den ena tråden på den ena av loparna ska man föra fram en del och trä runt den.
Har du kollat youtube, har du tur så hittar du kanske en film som visar hur du trär. Bryr dig inte om vilket språk dom talar och häng inte upp dig på om du inte förstår vad som sägs, oftast räcker det med att titta på vad som gör.
I de flesta fall när en overlock krånglar har man trätt den fel. Bland trär dom om sig själva när man syr.

När du fått ordning på maskinen med trådar i olika färger, kan du fuskträ den genom att klippa av tråden och knyta den nya tråden i den gamla och dra fram den nya försiktigt tills den nya kommer fram.

Får du inte ordning på den så skicka tillbaka den.

Den enda overlock jag skulle rekommendera att köpa på nätet är Brother 3034D eller dess storebro. Dom har en jättebra bruksanvisning, som i stort sett alla nybörjare begriper. Maskinen är enkel att att hantera och enkel att trä.
Det bästa är att köpa i butik och få utbilning på maskinerna.

Sedan finns ny babylockarna, svindyra men helt underbara att sy på. Dom är luft trädda alltså trär sig själv genom en knapptryckning. Ställen in trådspänningen själv ocskå.

Senast redigerad av bila den 2014-03-06 klockan 18:16.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 07:32   #20
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag undrar hur har det gått? Har du kommit igång och syr maskinen snygga sömmar nu?

Kolla alla så trådarna verkligen går mellan trådspänningsbrickorna och att dom kommit ned där ordentligt.

Det är inte alltid helt lätt att komma igång med en overlock. Det är fyra trådar som ska träs i olika banor. Sedan är fyra trådar som ska stämma ihop med trådspänning. En del är är knepigare än andra, grund av att steg saknas i brukanvisningen eller är otydliga.
En del overlockar är svåra att få till första gången, för dom är kräsna och vill ha det perfekt, annars tjurar dom.

Om du kommit igång, berätta gärna vad du gjorde för at fixa problemet.

Senast redigerad av bila den 2014-03-08 klockan 07:59.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 15:39   #21
Soa Soa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 10
Unhappy

Hej! Det blev bättre, ändrade trådspänningen igen efter att ha kollat med olika trådfärger och det blev bättre men i ett annat tyg, kanske var tyget innan för tunt..? Men nu har jag nytt problem med maskinen, har skrivit nytt inlägg om det Tack för att jag fick så många svar och hjälp! Det där med att det ska bli en trådkedja och hur man startar och avslutar har jag koll på och som sagt trä om har jag gjort många hundra gånger nu
Soa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-14, 11:48   #22
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
du kanske redan vet detta men det är viktigt i vilken ordning man trär trådarna: man börjar ded 3:an, 4:an, 1 och sist 2
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons