Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-25, 18:58   #1
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Question Vad är detta för pressarfot? (bild)

Jag har i min samling denna pressarfot, och jag kan inte för mitt liv begripa vad den används till. Jag har inte heller hittat den i någon katalog eller guide, och den passar iofs till min gamla Husqvarna men jag tycker att fästet ser väldigt annorlunda ut, så det kanske är en fot av annat fabrikat (jag tycker den ser lite "Pfaffsk" ut).

Vore mycket tacksam om någon vill berätta vad f-n det är och hur man använder den! :-)
Bifogade bilder
 
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-25, 19:47   #2
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Citat:
jarock skrev: Visa inlägg
Jag har i min samling denna pressarfot, och jag kan inte för mitt liv begripa vad den används till. Jag har inte heller hittat den i någon katalog eller guide, och den passar iofs till min gamla Husqvarna men jag tycker att fästet ser väldigt annorlunda ut, så det kanske är en fot av annat fabrikat (jag tycker den ser lite "Pfaffsk" ut).

Vore mycket tacksam om någon vill berätta vad f-n det är och hur man använder den! :-)
Hur ser den ut underifrån? Det är ingen pressarfot för Husqvarnas maskiner, åtminstone inte de senaste 40 åren.

Senast redigerad av AnnLindahl den 2014-01-25 klockan 19:58.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-25, 19:59   #3
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Den är helt slät under. Jag är förbryllad över att den har en "skiva" som står upp på ovansidan och går rakt igenom hålet för nålen.
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-25, 20:11   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Lite svårt se detaljerna på bilden att se på bilden

Sitter det en skena på denna sidan. Kan det vara en 1/4 inchfot som används när man syr ihop lappar för att få en exakt fåll. Foten är användbar till annat också Till exempel när man syr raka stickningar.

Sitter det en pinne i mitten som man syr över kan det vara en fringling foot
(jag vet inte vad en heter på svenska). Det är när man syr ihop saker med trådar. Så det ser ut om en hålsöm när det är klart. Foten använder man för att få trådar att fästa ihop men en annan söm. Man syr med den zigsack. På engelska heter tekniken fagoting.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-25, 20:30   #5
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Thumbs up

Underbart Birgit, du är ju en klippa!!! Jag hittade inte något på fringling foot, men google föreslog "fringe foot" , och - BINGO! Där har vi den, så bra den kommer jag genast att sätta i arbete! TACK!
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-25, 20:30   #6
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
[QUOTE=bila;183213]Lite svårt se detaljerna på bilden att se på bilden

Sitter det en skena på denna sidan. Kan det vara en 1/4 inchfot som används när man syr ihop lappar för att få en exakt fåll. Foten är användbar till annat också Till exempel när man syr raka stickningar.

Sitter det en pinne i mitten som man syr över kan det vara en fringling foot
(jag vet inte vad en heter på svenska). Det är när man syr ihop saker med trådar. Så det ser ut om en hålsöm när det är klart. Foten använder man för att få trådar att fästa ihop men en annan söm. Man syr med den zigs
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 13:30   #7
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Jag vet inte riktigt vad Ann ville ha sagt här ovan :-), men jag har en följdfråga angående foten -
några fringes tänker jag knappast göra (det är bland de fulaste dekorsömmar jag vet), men det andra användningsområdet för en sådan fot är ju skräddarmarkering (tailor's tacks). Exakt hur gör man dessa? Ska man ha en mycket smal zickzack då? Annars får man ju liksom räkna att markeringen hamnar MELLAN trådarna, och inte PÅ trådarna som vid en handsydd trådmarkering?
Eller missar jag något?
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 15:17   #8
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hon tyckte att Birgit hade sagt en mening och ett halvt ord för mycket!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 16:21   #9
avslutad140128 avslutad140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 22
Suck, man blir lite matt över förslagen.
---------
Lätt som en plätt.

Det är en markeringspressarfot - Husqvarna och inget annat.
Jag har en själv till arvegodset Husqvarna 2000.
Fungerar hur bra som helst.

Läs under:
http://www.symaskinsexperten.se/Till...pressarfot.htm

Så det så!
avslutad140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 17:24   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är samma fot som jag menade, jag använde det engelska namnet för jag kände inte till det svenska. Man syr öglor och dessa kan användas på olika sätt. Dels på det sättet jag beskrev, men även till att göra fransar och öglesöm.

Tyvärr finns det inte så mycket svenska källor när att hämta kunskap ifrån, när man passerat nybörjarstadiet. Så ursäkta mina bristande svenskunskaper trots att jag är helsvensk sedan början av 1700-talet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 18:59   #11
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Birgit
i mina ögon är du en klippa för oss nybörjare! tålmodigt o bra förklarar du, jag har lärt mej massor av att läsa dina informativa svar som du outröttligt hjälper oss som vill lära oss med!
kram på dej!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 21:12   #12
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
Pulvertroll skrev: Visa inlägg
Birgit
i mina ögon är du en klippa för oss nybörjare! tålmodigt o bra förklarar du, jag har lärt mej massor av att läsa dina informativa svar som du outröttligt hjälper oss som vill lära oss med!
kram på dej!
Detta är en rättvis behandling av Birgit!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 21:16   #13
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Personligen blir jag inte ett dugg matt över förslagen (som dessutom ledde mig helt rätt!), utan jag är enbart tacksam att någon vill hjälpa till. Matt kan man däremot bli över den nedlåtande attityd hos andra...

Om mame är en sådan auktoritet på den här pressarfoten så hade jag snarare uppskattat ett svar på min följdfråga, snarare än ett mästrande av Birgit som ju redan hjälpt mig hitta fotjäveln. Personligen skiter jag i vad den heter eller på vilket språk, jag ville bara ha något att söka på. Jag hade inte tänkt konversera med den. Den talar förmodligen inget av mina fem språk, så att ropa på den ter sig meningslöst.

Tack!
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 21:56   #14
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
!!!Word!!!!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 12:01   #15
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Går mitt skenan ner och släpar i tyget?
Något liknande fot använder jag när jag syr i blixtlås i väskor och nessesärer. Du har tänderna på blixtlåset på ena sidan om skenan och håller kanten på det du ska sy fast blixtlåset på andra sidan på skenan. Sedan ställer du in vart du vill ha sömen.
Tänk på att kanten måste vara fin , vikt eller kantband för kanten ligger synlig.
Någon som förestod min beskrivning?
Åsa
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons