Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-09-26, 16:20   #16
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Helt lösryckt men hur går det när du vevar manuellt? Tar det emot också då?
Ja, det var lösryckt :-) Jag har ju skrivit att jag tillochmed har skruvat isär maskinen och kopplat loss alla mekanismer utom själva huvudaxeln och att det ändå kärvar när man vrider på handhjulet.
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 16:22   #17
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Har maskinen stått länge kan det behövas olja i båda lagringarna på axlarna. Vanlig symaskinsolja tar tid att tränga in. Bättre med riktig krypolja som arbetar sig inbetydligt snabbare längs axlarna.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 16:24   #18
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Ok, ska prova. Hittade precis tips via amerikanskt forum om Tri-Flo, ska köpa lite sånt.

Jag tyckte att jag hade ju oljat axlarna med symaskinsolja, men då förstår jag.

Det är väl inte självsmörjande lager i 6010? Det kom väl senare, med 6030?
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 16:34   #19
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Nej lagringarna skall smörjas. Det påskyndar också att värma en aning så oljan verkligen tränger in. När du smörjer så passa på att även smörja undre axelns lagring och axeln till medföraren som ibland också går trögt då maskinen stått stilla länge.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 16:41   #20
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Ok, vad bra; det borde ju vara mycket enklare att smörja något som inte är smörjfritt!

Det borde väl gå att koppla loss allt, dra ut axeln en bit, och sedan smörja medan jag skjuter tillbaka axeln. Då kommer väl oljan åt, och jag slipper köpa något superpenetrerande smörjmedel?

Är det förresten helt omöjligt för en vanlig dödlig att plocka isär maskinen i beståndsdelar, tvätta alla delar och avfetta, och sedan sätta ihop det till en fungerande symaskin igen? Jag måste ju ändå göra om all tajming efter att ha skruvat. Detta borde väl vara det bästa?

6010 verkar ju vara en av de bästa maskinerna i 6000-serien eftersom den har nästan alla funktioner men ändå går att olja, och har mycket metalldelar.
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 16:50   #21
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ang plocka isär: bara om du vet hur man timar symaskinen... Det är inte en gammal pfaff du har - tack och lov för den är helvetetisk att ställa in för den har extrema korta marginaler (dum hög precision ingenjörkonst..). Gav upp på min 230 och jag hade inte ens plockat isär den helt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 16:58   #22
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Ja, vi får väl se helt enkelt. Maskinen är ju ändå oanvändbar som den är nu. I servicemanualen talas om 20 mikrometers precision på de gjutna delarna. Men det finns åtminstone ordentliga instruktioner för hur man ställer in saker.

Jag undrar fortfarande om någon känner till någon riktig expert på Husqvarna 2000 som kan fixa till den sen när jag har sabbat allt :-)
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 17:02   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men varför inte lämna in nu så det blir lite lättare o billigare än när du sabbat allt och det blir dyrare att laga?

Eller nja.. Själv skulle jag nog skita i symaskinen o gå till nån loppis/secondhandsbutik o få tag på en annan för en hundring eller två om man vill meka lite. (tar de högre pris så är det skambud, gå nån annanstans)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 18:02   #24
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Har du inte tummen mitt i handen så är det inget problem att plocka isär maskinen. Har du en bra manual så är det inte heller något större problem att få ihop allt. Lite onödig är det nog att plocka isär alla detaljer. När du har plockat isär maskinen så är det lika bra att också ta ut kamdrevet som styr nålens sidorörelse och gör rent och inoljar. Går det för trögt är det inte ovanligt att det går sönder.
Lycka till.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 18:14   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det beror förstås på hur det ser ut inuti. Ni skulle se innanmätet på pfaff 230.. Och nej jag är inte efterbliven, även reparatörer har svårt för dem.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-28, 15:24   #26
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Hittade ytterligare en yahoogrup som kan vara till hjälp:
http://groups.yahoo.com/group/wefixit/
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 12:31   #27
ann-marie.gunnarsson ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 61
Wink

Min gamla Singermaskin rusade och levde ett eget liv, trodde ett tag att det var min avlidna pappa som ville säga hej, men det visade sig att det var pedalen som det var fel på. Köpte en ny och allt har fungerat sedan dess!
ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 11:21   #28
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Det du beskriver liknar ett trasigt motorstörningsskydd. Det är en kondensator som finns för att ta bort motorns gnistbilnings störande inverkan på radio och TV. Kan du leva med störningen så går det att ta bort den trasiga kondensatorn. Om inte så ar det bara att byta kondensator som kostar några tior.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 11:53   #29
AndersFält AndersFält är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
hej
har du inte fått lösning på problemet ännu, prova följande: I fotpedalen finns två små kondensatorer, ofta gula. Klipp bort dem. De fungerar som radioavstörare, men är onödiga. Jag har gjort det på flera maskiner i min repverkstad med gott resultat.
fränsta-anders
AndersFält är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-06, 06:02   #30
Palooka Palooka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2015
Inlägg: 3
Jag har samma problem som trådskaparen med min pfaff 30. När jag trycker ner pedalen så börjar motorn surra men inget händer förrän pedalen är helt nertryckt och då rusar maskinen iväg i full hastighet.

Jag testade att öppna upp pedalen och kolla om något var löst eller så men allt "såg bra ut". Efter att jag satt ihop pedalen igen funkade det helt plötsligt att reglera hastigheten med pedalen(fast dåligt = extremt känslig) i kanske 1 minut, men sen av någon anledning slutade det fungera igen.
På bilden jag bifogar ser ni hur pedalen ser ut inuti. När metallplattan trycks mot metallklumpen(1) så börjar motorn surra och plattan gnistrar mot metallklumpen. Det är först när plattan även nuddar skruven(2)(gnistrar från skruven också) som maskinen börjar sy i full hastighet.

Någon som vet vad problemet är och om det går att lösa på egen hand? Värt att nämna är kanske att motorn är amerikansk så jag har en transformator, om nu det kan ha en påverkan? Kanske har jag köpt fel grejer.

Motorn har följande spec:
50-60 HERTZ
110-125 VOLTS
1.5 AMP/AC
150 WATTS

Transformatorn:
INPUT 230V~50HZ
OUTPUT AC110V 300W PEAK
Bifogade bilder
 
Palooka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons