Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-10-01, 21:03   #1
sallyek sallyek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 6
Hobbyfilt, till en kappa? :O

Nu är jag lite nojjig att jag gjort något helt jäkla galet.

Jag skall sy en höst/vinterkappa

Tyget jag skulle använda som yttertyg var 1,5 m för kort, så jag begav mig och letade efter något annat. Men jag ville hålla mig så billigt som möjligt så jag inte har så mycket pengar att röra mig med.

Jag hittade ett tyg som liknade ull, och tänkte att det kanske skulle funka. Jag går iväg till kassan och rådfrågar kassörskan om tyget skulle fungera som kappa, varpå hon svarar att det ska nog gå, det är nog inte så tätt i spöregn dock.

Jag tänkte att, åh så bra, spöregn tar jag paraply i ändå, så jag köpte fyra meter.

Kommer hem och inser att det är hobbyfilt :O (det stod ingenting på tygrullen i affären)

Jag läser lite om hobbyfilt och det jag hittar säger att det går sönder VÄLDIGT lätt. Jag är väldigt orolig för visserligen var tyget billigt men jag har verkligen inte råd att ha slängt ut ca 400 på ett tyg som inte fungerar till det tänkta.
sallyek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 06:19   #2
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
sallyek skrev: Visa inlägg
Nu är jag lite nojjig att jag gjort något helt jäkla galet.

Jag skall sy en höst/vinterkappa

Tyget jag skulle använda som yttertyg var 1,5 m för kort, så jag begav mig och letade efter något annat. Men jag ville hålla mig så billigt som möjligt så jag inte har så mycket pengar att röra mig med.

Jag hittade ett tyg som liknade ull, och tänkte att det kanske skulle funka. Jag går iväg till kassan och rådfrågar kassörskan om tyget skulle fungera som kappa, varpå hon svarar att det ska nog gå, det är nog inte så tätt i spöregn dock.

Jag tänkte att, åh så bra, spöregn tar jag paraply i ändå, så jag köpte fyra meter.

Kommer hem och inser att det är hobbyfilt :O (det stod ingenting på tygrullen i affären)

Jag läser lite om hobbyfilt och det jag hittar säger att det går sönder VÄLDIGT lätt. Jag är väldigt orolig för visserligen var tyget billigt men jag har verkligen inte råd att ha slängt ut ca 400 på ett tyg som inte fungerar till det tänkta.
Nej. Dum idé. Lägg inte ner en massa tid på nåt som inte kommer bli bra.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 12:25   #3
ann-marie.gunnarsson ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 61
Kan du inte stryka vliselin på baksidan eller fodra tyget och göra stickningar för att stärka det, det skulle nog jag göra. Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid att göra det möjligt. Fundera och deppa inte ihop, du kommer nog på någon lösning!
ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 00:13   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Testa att tvätta en bit. Oavsett om du tänker tvätta kappan sen eller ej så är det ett bra sätt att få en känsla för vad tyget går för.

Vissa typer av hobbyfilt är bara en tunn massa med fibrer som är ihoppressade och bundna med någon form av stärkelse. Sån filt är skör. Andra sorter är ihopfiltade på riktigt och ytterligare några är vävda, men har en ruggad och filtad yta. Det senare är rätt starkt.
Vissa är helsyntetiska, några innehåller en aning ull och ytterligare några består delvis av återvunna fibrer av alla möjlig olika sorter.

Riktigt så enkelt som att veta vad tyget klara bara för att det är "hobbyfilt" är det alltså inte.

Så testa ditt tyg. Utsätt det för lite av varje och se hur det går. Finner du att det är olämpligt så lägg undand det och använd det till något annat projekt i framtiden istället, så är det ingen totalförlust.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 13:02   #5
Couture Couture är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 31
Hej alla,
Är tillbaka efter turer /åtaganden USA / Frankrike.
Kul att hänga med igen!

Ett gott råd - följ Lillith förslag och gör ett annat
projekt istället av det här.

Tänk efter - hur vill du att det hela ska se ut?
Hobbyfilt är i n t e något jag skulle välja till ytterplagg.
Ytterplagget är dessutom det första man lägger märke till på
en person. Tänk kvalitet.
Couture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-11, 15:31   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hobbyfilt = nej nej, jag har till och med slutat med sånt till mina dockor för att de luddar för lätt. Efter ett par gångers användning har de börjat ludda på ytan. Visst finns det bättre kvalitéer (en gång köpte jag en filtbit som visade sig vara vävt i botten och filtat det märker man när man klipper och man ser "väv" i mitten) och då kan man eventuellt använda till plaggdetaljer, men vanlig hobbyfilt får man nog ge upp direkt.

Enda gången är om man syr plagg som man INTE använder, utan bara för visning på nån docka.... Ja då kan det eventuellt fungera. Men INTE annars.

Tråkigt svar kanske men lägg inte ner tid på något som inte håller mer än 1 användning...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons