Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-07-11, 14:48   #31
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Jag vet inte hur många gånger jag fick läsa inlägget, innan jag kunde tolka texten till något vettigt.

Visst, det kanske inte var jättesnällt skrivet, om man nu ska tolka det som många här har tolkat den. Jag måste säga att jag hade väldigt svårt att förstå meningen ö.h.t., och att då hänga upp sig på vad meningen KANSKE skulle betyda, det är väl kraftigt? Särskilt efter fem minuters koncentrerad tolkning. Med hjälp.

F.ö. tolkar jag "modellen" i allmänhet modellen på plagget, inte personen som står i plagget. Om det är personen i plagget som avses, brukar jag använda "figur". Språkförbistring?

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 14:50   #32
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Men faktiskt är det så att hon inte har skrivit det ,utan det är så att vi tolkar det så.Jag tror att det är skriv och stavfel som har förvrängt det.
När hon säjer modellen uppfattar jag det som klännings modellen och inget annat.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-07-11 klockan 14:59.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 15:05   #33
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag tror tyvärr att hon visste vad hon gjorde och skrev, och att "modellen" var tjejen som bar upp klänningen. Vi är väldigt många som fått den uppfattningen.
Hon hade själv lagt in en bild på sig själv i sitt album, endast med texten "Snygg?" och det handlade inte om sömnad. Jag tror den är bortplockad nu.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 15:44   #34
Loka Loka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 21
Jag tolkar det som en otroligt ironiskt elak kommentar. Det är ju vad vi har sytt som ska betygsättas och om man då skriver att man tycker klänningen var fin så motsvaras ju knappast det av att man sätter en etta i betyg eller hur?! Det är alltså ett ganska grovt övertramp enligt mej.
Loka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 16:50   #35
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Det jag menar är att hade jag läst kommentaren oberoende av denna tråden, skulle jag aldrig ha tolkat den ö.h.t. Att då sitta och grotta ner sig i vad som skulle kunna vara undermeningen med den är väldigt konstigt. Att sedan dessutom peka ut någon kommentar som denna persons syster har skrivit är ännu konstigare.

Bara för att många personer tolkar en kommentar på ett visst sätt betyder ju inte att kommentaren nödvändigtvis var menad på det sättet, snarare att kommentaren är oklart och dålig skriven.
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 08:38   #36
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ni kan inte tänka er att flickebarnet bara givit fel poäng? Eller att hon stavat fel så "men" skall vara med? Då får ju meningen en helt annan innebörd. Titta på hennes övriga omdömen och stavning så kanske personangreppen ni ser/läser liknar något annat. Ett olycksfall i arbetet!
Man skall nog vara lite försiktig med tolkningar om man inte ser/hör nyanser i text. Det är stört omöjligt på Internet.

Instämmer med detta.
"Bara för att många personer tolkar en kommentar på ett visst sätt betyder ju inte att kommentaren nödvändigtvis var menad på det sättet, snarare att kommentaren är oklart och dålig skriven."
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 09:21   #37
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tycker nog inte heller att jag kan tolka kommentaren som ett personangrepp? Snarare undermålig svenska. Att tolka in om andra är ironiska eller inte på internet är vanskligt.

När man dessutom läser övriga inlägg så inser man att det snarare ligger i skribentens vana att skriva slarvigt(?) och att det korta inlägget kan betyda i princip vad som helst.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 11:33   #38
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Finns det ett parallellt universum?

I så fall befinner jag mig där. För bara i ett sådant kan man inbilla sig att den männsikan inte är sarkastisk.

Jag har kollat hennes andra kommentarer. Så här kommenterade hon t.ex. en väska:


"åhh herregud jag svimmar gud avd snyggt...

asåå åhh


ne nu måste jag sluta men det är det snyggaste jag någonsin sett som nån sytt sjä'lv"

Även om det inte var nåt fel på väskan så fattar man att hon bara jävlas.

Tack för mig
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 11:43   #39
brodyyr brodyyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 10
Hej!
Instämmer. Det var dessutom efter den här diskussionen som hon började skriva på det sättet istället.
brodyyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 12:43   #40
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Men Filippa, hur kan du säga det? Jag tittade också på hennes övriga kommentarer, och såg denna som du nämner.

Kan det helt enkelt inte vara så att DU inte tycker att väskan är snygg, och därför tolkar kommentaren som sarkastisk? För jag tänkte i alla fall bara "Jaha, den tyckte hon om!" när jag såg kommentaren (och väskan). Med tanke på hur vissa ungomar/yngre vuxna pratar (och jag kan höra just de meningarna talas i huvudet), så finns det faktiskt de som pratar EXAKT så (och är ärliga). Så precis lika självklart det var för dig att just denna kommentaren var sarkastisk, var jag övertygad om att kommentaren inte var det.

Rubriken på denna tråd kanske hellre skulle heta "Klantiga kommentarer" än "Elaka kommentarer", eftersom de är så oklart formulerade?

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 12:54   #41
brodyyr brodyyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 10
Nej, jag reagerade precis som Filippa när jag läste kommentaren, och tror snarare att det är du som är väldigt naiv om du tror att tjejen verkligen menade det hon skrev. Hon har säkert läst den här diskussionen och hon har dessutom fått tillsägelser och inlägg i gästboken, och då svarar hon med att lägga in överdrivet positiva omdömen istället, för att jäklas med oss allihop.
Tack för mig också!
brodyyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 13:04   #42
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag tycker att väskan var hur fin som helst. Men att säga att man SVIMMAR???!!! SVIMMAR man när man ser nåt snyggt?

Jag förstår att om man tolkar någonting som en sarkasm så säger det ofta mer om en själv än själva kommentaren. Men det kan väl knapppast, utom i det parallella universat eller i Twilight Zone, vara nedlåtande att medge att väskan inte är "det snyggaste jag någonsin sett som nån sytt sjä'lv"?!

För det var den inte. Det behöver den heller inte vara.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 13:32   #43
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
hej !
Nu tycker jag det börjar bli lite jobbigt med alla dessa olika tolkningar . Kan vi inte avsluta denna diskussion, vi tycker ju alla olika och man kan tolka allt efter eget tycke o smak. Hon har nog lärt sig en del i alla fall här (och flera andra). Vi som är här på sysidan försöker väl för det mesta vara trevliga mot varandra.
Annars så får man söka sig till andra sidor med mera dokussåpkaraktär.
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 14:00   #44
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag vill bara säja att jag inte tolkar hennes kommentarer som sarkastiska eller elaka utan svårigheter att uttrycka sig i skrivt. och jag håller med Emmamma och att hon gillar väskan .

Men nu är det dags att vi slutar denna tråd annars är det vi som beter oss bedrövligt!!!

Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons