Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-07-24, 13:11   #1
Kinto Kinto är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 24
Införskaffa Symaskin

Hej gott folk

Tänkte införskaffa mig en symaskin, det skulle bli min första
har bara sytt tidigare med mammas och lite i skolan, så är nybörjare
har två maskiner som jag har kollat på men vet inte riktigt vilken av dem jag skall införskaffa,

Brother XL-2220
Brother X-5

tänkte sy lite kläder, gardiner, och lite annat smått och gått
då också i lite olika tyger
och om jag vill sy i stretchtyg vilken av maskinerna skulle ni föreslå

min budget är nämligen inte så bra och dom två verkar vara i en bra prisklass för mig

Tack i förhand för era svar
Kinto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 13:43   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Gå runt i symaskinsbutiker och provsy. Undvik dom allra billigaste modellerna. Köp kända märken. Ta med egna tyger och ta god tid på dig. Jag kan inte ge något råd om vilken maskin du ska köpa. När det gäller att välja maskin är person kemin mellan dig och maskinen viktig. Ni ska passa ihop och gilla varandra. Det är din allra bästa vän som du ska investera i.
När du tror att du hittat den rätta, sov minst en natt på valet. Har du drömt om maskinen på natten och känner dig lika kär dagen efter har du troligtvis hittat rätt.
Det är värt att lägga ned tid och engeri på att hitta rätt. Snåla inte, även som det skulle svida i plånboken. Vänta hellre och spara så du får den rätte för dig. Med rätt kompis kommer syglädjen. Och ni kommer att ha mycket kul tillsammans under många år.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 14:18   #3
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Harligt att du ar intresserad av en Brother, men jag skulle rekommendera att du gar in pa http://www.sewingmachines.co.uk/brotherAS40_info.htm och kollar in den maskinen. Jag tror att det ar nagot som skulle passa dig, tycker att det ar viktigt att ha en maskin att vaxa i och speciellt eftersom du ska sy klader sa rekommenderar jag absolut att du ska kunna sy knapphal i ett steg. Denna maskin kostar ca 2200 om du skickar efter den i fran England vilket manga har pa Sysidan gor. Tycker inte att det finns nagon anledninga att springa runt i olika butiker och prova maskiner, man brukar ju vet ungefar vad man vill ha och eftersom du sytt forut sa ar du val inte helt frammande for vad du onskar dig. Maskinern kostar alldeles for mycket i Sverige och risken ar att gar du till en butik har i Sverige sa lurar de sakert pa dig mer an vad du behover samt att du far betala betydligt mycket mer for maskinen.

Jag har en 7 ar gammal Brother 3100D och en liten BC 2500 mycket bra maskiner och den lilla BC 2500 syr jag nastan alltid och allting pa aven fast jag har ett antal mer avancerade maskiner sa bara alskar jag den. Lycka till med dig kop och hor garna av dig om du har nagot du undrar over. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 16:02   #4
Kinto Kinto är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 24
Tack

Tack för svaret Marie

verkar vara en bra symaskin, skall ta och fundera på den, så att jag hinner samla ihop lite stålar,
kan man också måne sy väskor med den eller måste man då ha lite mera avancerade grejer, (tänker då på någon liten kameraväska eller annan liten väska)

enda nackdelen är att man måste betala den före man får den, och det gillar inte jag, så där får man fundera lite
Kinto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 16:20   #5
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Du kan absolut sy vaskor med den, Brothers sma maskiner har aven de en helt fantastisk matning av tyg och konstlader. Har sjalv sytt en hel del vaskor med min lilla Brother. Jag forstar vad du menar men jag tror inte det ar nagot problem med denna firma da det ar flera stycken har pa Sysidan som har bestallt fran dem och alla ar mycket nojda med den snabba och trevliga bemotande fran dem. Tank pa att saga till om en adapter som passar de svenska vagg uttagen, det brukar skicka med dem utan kostnad. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 16:24   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Brothers maskiner brukar klar många lager av tyg. Så det är inga problem.
Köper du från sewingmachinedirect, behöver du inte alls känna dig orolig för att betala i förskott. Det är många på sysidan om anlitat den firman, och jag tror ingen har blivit lurad. Maskinen kommer hem till dig på mindre än en vecka.
Nackdelen är just att man inte får någon personlig service eller utbildning. Men ofta skickar brother med DVD filmer som visar hur man kommer igång med maskinen. Det brukar också finnas en del på youtube också. Där kan du lära dig att sy. Det finns många korta jättebra filmer som visar hur man gör.
En nackdel med att köpa från utlandet är att man måste skicka maskinen till det land man köp den i för att utnyttja garantin.
Jag har själv en liknade Brother MS-4 som min andra maskin. Köpte den för att ha en slit och slängmaskin, att kunna ta med på kurser och annat. Jag har en dyr västing kombinerad broderi och symaskin, som första maskin. Så jag är bortskämd med bra grejor. Men min lilla Brother är riktigt kul att sy på jag blir förvånad över vad den kan och klara av.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 16:26   #7
Kinto Kinto är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 24
Smile

om det är många som är nöjda så tror jag nog att skall försöka skaffa därifrån, hoppas dom har den för det priset en bra tid ännu...
så att man hinner få lite mera pengar åt sig, såg ju att det har fri frakt också
Kinto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 09:20   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Priserna är inga extrapriser. Pundet ligger lågt just nu drygt en tia. Risken är att pundet blir dyrare.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 09:52   #9
Kinto Kinto är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 24
Tackar

Tackar för kommentarerna...
kan nu meddela att den är beställd, så nu är det bara att vänta
sen blir det att börja ta itu med projekten...
Kinto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 16:54   #10
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Gratulerar till ditt beslut, hoppas att du blir nojd och att det
blir manga vaskor och aven klader i framtiden. Mvh Marie.
Ps.Hor garna av dig om det ar nagot du funderar over.Ds
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-02, 14:32   #11
Kinto Kinto är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 24
Nu fick man maskinen,
tog lite längre tid men jag fick den åtminstone

men vad liten den är... trodde den skulle vara större... men, men så är det
Kinto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-02, 15:32   #12
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Ja, de ar sma dessa maskiner, men lat inte skenet bedra. Jag syr nastan enbart pa min lilla BC 2500 och jag tror den ar annu lite mindre an din. Tank positivt, du kan i princip ta den under armen och ha den med overallt. Maskinerna blir inte battre bara for att de ar storre och kostar mer pengar det kan jag ga i god for. Min Designer Diamond for 65000 ar inte pa nagot satt battre an denna lilla Brother for 1000 som jag har, forutom att den kan brodera, men somnads massigt sa ar Brothern minst lika bra och vad det galler matning av tyget sa slar den Diamond med hastlangder. Lycka till med din somnad och ser fram emot att fa se nagot av dina konstverk. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-02, 15:50   #13
Kinto Kinto är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 24
Citat:
madeluc skrev: Visa inlägg
Lycka till med din somnad och ser fram emot att fa se nagot av dina konstverk. Mvh Marie
Kommer nog att komma bilder...
och kommer nog att använda sysidan.se ganska ofta för att få lite
tips och råd....
Mvh Tobias
Kinto är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons