Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-22, 18:45   #1
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Bruna fläckar på blusen till folkdräkt

Jag strök igår kväll vår dotters blus till den Svärdsjö-dräkt hon skall ha när hon tar studenten.

På ärmen upptäckte jag då gulbruna märken efter strykjärnet. Jag är osäker på om de var där tidigare. Det är antingen så att tyget blivit bränt eller så är det märken efter vatten som varit i strykjärnet. Jag strök inte med ånga, utan duschade med sprayflaska när jag strök.

Jag är så ledsen för den underbara blusen och villrådig vad jag ska försöka med. Längst ner på ärmen är det broderier, så jag vågar mej inte på några starka medel.

Galltvål ? Ättika ? Den samlade klokskapen på Sysidan brukar alltid finna råd.

Tacksam för råd.
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 20:33   #2
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
I sådant här törs man ju inte garantera, så prova på ett undanskymt ställe. Jag hade kämpat med några fläckar på mitt dräktförkläde (vitt) som inte ville ge med sig, då läste jag ett tips om att fukta fläcken, strö på rikligt med salt, fukta saltet igen o låta det ligga så en par timmar. Innan jag sedan tvättade det så gnuggade jag försiktigt med saltgröten på fläcken, och den försvann - till min stora förvåning skall sägas för jag var väldigt skeptisk till tipset. Men nu är förklädet fräscht igen.
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 21:02   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Ja, salt ska ju funka utmärkt på rödvinsfläckar oxå så det är säkert bra på andra (blöta) fläckar med.

Hur du ska få bort fläcke vet jag inte riktigt du ska absolut INTE stryka mer på den, då sätter du fläcken hårdare i tyget.

När jag jobbade i brudbutik så använde vi ofta Vanisch och det fungerade bra - viktigt dock att: spraya, vänta lite, fukta med vatten och torka/gnugga försiktigt med torr duk. Om man låtert det självtorka så blir det smutsringar istället. Men prova på ett undanskymt ställe först, då vissa tyger blir rosa(!) av Vanisch.

Hoppas det löser sig
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 07:53   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Ättika skall ju fungera till brännmärken
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 22:55   #5
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Tack för era råd.

Jag har idag träffat en erfaren kvinna som jobbat med folkdräkter och gamla textilier i nästan 40 år. Av henne fick jag rådet att plasta in dom broderade manchetterna och sedan lägga blusen i blöt i Via. Byta vatten flera gånger när det flyter upp gulbruna missfärgningar på vattnet. Hon har gjort detta på gamla spetsar och blusar många gånger och fått bort fläckar och missfärgningar.Enligt henne är det effektivare och säkrare än "huskurer".

Jag ska prova det först. Jag har även en bit extratyg till blusen så jag kan testa Vanish och ättika. Ifall jag inte lyckas med Via.Salt känns annars rätt ofarligt.

Och studentdagen rycker allt närmare. Och balklänningen är inte riktigt färdig den heller... Puh!
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 21:01   #6
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Vi har ett gammalt(1940-talet) lucialinne i fint hellinne. Det var svårt att stryka och ofta blev det lite ljusbruna märken. Det brukade fungera med vanlig ättika som jag baddade på med en trasa.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons