Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-02, 14:55   #1
hejaida hejaida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 34
Smockproblem

Jag har kämpat hela eftermiddag nu med att sy min första smocksöm. Har läst att det ska vara så enkelt på flera ställen så jag tänkte att det här blir en lätt avkopplande utmaning. Men nä. Det ville sig inte alls.

Har en brother innovis-10. Hade resårtråd som undertråd som jag provade att spänna när jag rullade på den på spolen, sen provade jag att ha den ospänd. Provade olika spänningar på övertråden. Inget hände. Såg ut som vilken raksöm som helst. Vad gör jag för fel? Jag som ser en sån snygg kjol framför mig...
hejaida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 22:07   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kanske har du "fel" tyg? Det skall vara tunt för att kunna bli fint om man vill göra smocking med elastisk tråd som du nämner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 22:49   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Trådspänningen på undertråden har också betydelse. Det är normalt där resårtråden ska spännas. Den ska lindas ospännd på spolen.

Annars kan du använda någon annan variant. TIll exempel att sy sicksack över en resåtråd (från avigan) och dra åt tråden i efterhand. Då får du bättre kontroll på hurpass elastisk den färdiga sömmen blir sen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 07:22   #4
hejaida hejaida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 34
Jag använder ett vanligt bomullstyg, det borde inte vara det som är problemet. Hmm, det står inget i bruksanvisningen hur man ändrar trådspänningen på min maskin... Någon som vet? Brother
hejaida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 16:51   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det är inte alla maskiner det går att andra underrådsspänningen på själv. På såna maskiner får man helt enkelt använda andra metoder för att sy falsk smock.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 18:57   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tycker det är väldigt uselt om man inte kan ändra undertråddspänningen alls.

Men det är jag det!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 21:21   #7
hejaida hejaida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 34
Googlat och sökt lite här: en skruv målad rosa eller grön på spolkapseln. Snurrade ett varv åt vardera håll men märkte ingen skillnad. Suck...
hejaida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 21:50   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Förmodligen för styv tyg då. Vanlig bomullstyg såna där som kostar 49 kr/metern eller något ditåt är för grovt för att kunna smockas på det sättet.

Testa med poplin? Är också billigt men är tunnare och kan lättare smockas.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 07:50   #9
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag har "smockat" mycket och aldrig haft några problem varken med tyg eller trådspänning. Nu senast har jag "smockat" 20 byxor i midjan och nertill på benen till dansare i joggingtyg och en klänning i lite tjockare bomull. Jag spänner undertråden lite när jag spolar upp den och sedan syr jag som vanligt med raksöm om jag inte behöver tänka på hur hårt det ska "smockas". När jag syr till "mina" dansare som kan vara så olika i måtten så syr jag sick-sack- söm och lägger tråden så den flyter med bara och drar åt senare när jag vet hur mycket som ska dras åt. Jag har gjort så med alla mina olika maskiner sedan många år och just nu har jag en Brother ES-2010. Jag är lite för lat för att hålla på och trådspänna etc, jag har alltid ändrat så lite som möjligt på det.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 09:49   #10
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Om det inte går att reglera undertrådspänningen,funderar jag på om man inte skulle kunna "lura" maskinen lite.
( detta är en teori har inte provat)
Fäst en tråd ganska grov tråd i skåran där undertåden
kommer ut. Så att det blir trångt då borde resårtråden
spännas. Värt att prova. / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 01:28   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Heb skrev: Visa inlägg
Googlat och sökt lite här: en skruv målad rosa eller grön på spolkapseln. Snurrade ett varv åt vardera håll men märkte ingen skillnad. Suck...
Ett helt varv? Normalt brukar det rekomederas att man skruvar väldigt försiktigt, ungeffär en halv mm åt gången eller något i den storleksordningen. Anledningen till att man ska vara försiktig är att man kan skada fjädern så att den deformeras permanent. Det ska tydligen vara en av anledningarna till varför husqvarna övergav spolkapslarna och gick över till spolkorg istället. Fungerar din spolkapsel fortfarande bra till vanlig tråd?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 01:43   #12
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Skulle rekommendera att sy sicksack över en resårtråd och spänna i efterhand. Det funkar perfekt på alla slags tyger. Då slipper du hålla på och krångla med spänning osv.

Tycker du se det är kul med smocking, så kanske det finns en speciell pressarfot som gör det ännu enklare att sy snabbt över resårtråden. Känner inte till Brother, men till min symaskin finns en sån, en brukar jag använda.
(Den använder jag också för att enkelt rynka in massor av tyll, då syr jag över en rejäl stark syntetknapphålstråd, sen drar jag ihop efteråt precis så mycket jag vill. Lätt som en plätt!)
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 19:47   #13
hejaida hejaida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 34
Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Ett helt varv? Normalt brukar det rekomederas att man skruvar väldigt försiktigt, ungeffär en halv mm åt gången eller något i den storleksordningen. Anledningen till att man ska vara försiktig är att man kan skada fjädern så att den deformeras permanent. Det ska tydligen vara en av anledningarna till varför husqvarna övergav spolkapslarna och gick över till spolkorg istället. Fungerar din spolkapsel fortfarande bra till vanlig tråd?
Ja, det är ingen skillnad alls. Märks inte alls att jag var på skruven. Mer än så vill jag inte skruva... Provade ett varv åt ena hållet och sen ett varv åt det andra. Näää, inget hände. Måste göra något fel...
hejaida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 20:06   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Antingen så är fjädern paj och rör inte på sig eller så skruvar du på fel skruv.

(förutsätter att det inte blir någon skillnad heller när du syr normalt)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons