Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-16, 19:13   #1
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Brother NV 50 ELLER Janome Easy Jeans?!!

Hej!

Behöver en ny bas symaskin och filurar lite på de här två modellerna - helt utan att provsytt nån utav dem. Men en raksöm är ju en ralsöm oavsett maskin eller?!

Någon som kan ge tips, minus och plus???

Eller har något annat tips?

Är tacksam för alla svar jag nu kan få. Vill så gärna köpa så snart som möjligt....
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 19:21   #2
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Jag har en Janome Easy Jeans och är oerhört nöjd med den. Det finns flertal sömmar. Men framför allt så är den slitstark. Som en arbetshäst. Den andra har jag aldrig provat så jag kan inte uttala mig om den.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 19:25   #3
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
Baltzer skrev: Visa inlägg
Jag har en Janome Easy Jeans och är oerhört nöjd med den. Det finns flertal sömmar. Men framför allt så är den slitstark. Som en arbetshäst. Den andra har jag aldrig provat så jag kan inte uttala mig om den.
Låter bra: 1-0 till Janome

Har en Husqvarna 1170 idag, har för mycket sömmar för min smak och med alfabet - sedan så tycker jag raksömmen inte syr rakt, har försökt bytt nålar men ändå kan den sy vågit, snett på vissa stygn ibland, det stör mig en hel del. Eftersom jag syr mycket barnkläder med bl.a kantband så vill man ju att det ska bli snyggt, så hänger det ju inte på mig och tyget utan på maskinen Jag inbillar mig att det måste ju gå rakare med en ny maskin. För jag ´kan inte förstå vad jag gör för fel idag?!

Tack för ditt svar
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 01:32   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är därför man ska testsy innan man köper. Inte alla maskiner är exakt likadana och en del maskiner gör inte helt raka raksöm. Om man vill vara 100% säker på att ha rak raksöm är det bäst att köpa en gammal med bara raksöm då blir det verkligen rakt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 03:09   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Håller helt med Ichigo!
Jag har en underbar raksömsmaskin (gammal), det går inte att jämföra den sömmen med någon ny!
(Sen har jag flera supermoderna för att sy andra sömmar )

Ett litet tips: till många maskiner, nya och gamla, finns det speciell raksömspressarfot och /eller raksömsstygnplåt att köpa till. Har du provat det?
Och om du syr mycket kantband finns det bandkantare, (bl a till Husqvarna troligen till din modell).
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 12:42   #6
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Det är därför man ska testsy innan man köper. Inte alla maskiner är exakt likadana och en del maskiner gör inte helt raka raksöm. Om man vill vara 100% säker på att ha rak raksöm är det bäst att köpa en gammal med bara raksöm då blir det verkligen rakt.
Jo, jag testkörde allt i affären och det var en "gammal" HQ som hade använts på en skola, men det kanske var en lyckoträff med raksömmen just i affären
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 12:44   #7
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
Syofta skrev: Visa inlägg
Håller helt med Ichigo!
Jag har en underbar raksömsmaskin (gammal), det går inte att jämföra den sömmen med någon ny!
(Sen har jag flera supermoderna för att sy andra sömmar )

Ett litet tips: till många maskiner, nya och gamla, finns det speciell raksömspressarfot och /eller raksömsstygnplåt att köpa till. Har du provat det?
Och om du syr mycket kantband finns det bandkantare, (bl a till Husqvarna troligen till din modell).
Ja, sååå gammal är inte maskinen, den är en elektronisk med alfabet osv, mycket finesser, men som sagt det är raksömmen som inte blir som jag vill. kan tro att det är någon vajsing på maskinen. Har också en overlock en covermaskin för andra sömmer, men som sagt, rak raksöm!
Har provat med bandkantare och det var inget för mig, mycket lättare att sy utan,...
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 12:51   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Testsydde du på samma maskin du köpte?
Ibland kan det variera mellan maskin och maskin även om det är samma modell.. :P
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 13:19   #9
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Testsydde du på samma maskin du köpte?
Ibland kan det variera mellan maskin och maskin även om det är samma modell.. :P
Jepp, sydde i affären......
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-18, 04:23   #10
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Har du testat nån av de maskinerna som är "halvprofessionella" som syr lite snabbare och bara har raksöm och sicksack?
Minns inte exakt vilka märken som har dem, vet Husqvarna, tror Babyliss eller Janome, det kanske finns fler...

Igen: har du testat att sy med raksömspressarfot + raksömsstygnplåt?.

P.S. jag tycker också det är enklare utan bandkantare , men gillar en pressarfot som heter kantstickningsfot
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 20:36   #11
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag har lärt mej att rätt nål till rätt tyg är a och o...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 22:26   #12
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
HeleneB har helt rätt!
Ibland är det bara det som gör skillnaden mellan en snygg och en ful söm!
Och så rätt tråd till det!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 14:49   #13
mirrevirre mirrevirre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 14
Exclamation inte brother!

brother maskinerna har visserligen massa mer finesser än janomes i samma prisklass-men tyvärr är kvalite´n kass!
sömmarna blir fula och småsaker som nålträdare mm går snabbt sönder.
Satsa på janome!
mirrevirre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 15:54   #14
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
mirrevirre skrev: Visa inlägg
brother maskinerna har visserligen massa mer finesser än janomes i samma prisklass-men tyvärr är kvalite´n kass!
sömmarna blir fula och småsaker som nålträdare mm går snabbt sönder.
Satsa på janome!
Tycker inte alls så.

Har en brother nv30 som går som en dröm. Inget krångel med konstiga/fula sömmar och den syr fint i allt jag stoppar i den.
Kvaliten är precis lika bra som en janome om du kollar på en maskin i samma prisklass.

Easyjeans och nv50 är ju två ganska olika maskiner så vilken som passar dig bäst beror ju på vad du behöver, antal sömmar tex och div andra finesser.

Provsy, säger jag som alla andra och fundera på vad det är du behöver.

Senast redigerad av sextiosexan den 2010-01-23 klockan 16:25.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 16:16   #15
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag har en Brother Innov-is 10 o den har aldrig strulat o den syr igenom 8 lager jeanstyg med 100 nålen som om den sydde i smör.
Jag är helnöjd med min o skulle inte byta den för nåt. Lätt hanterlig också. Mamma som haft Hq i alla tider tycker att den är helt ok o hon kommer hit för att sy på den...
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons