Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-09-17, 14:42   #46
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
sot:

Ähem, lite grovt kanske, men när vi slaktade tuppar på min praktik i somras så gjorde vi det så enkelt att vi stekte köttet (hela urtagna tuppen med skinn) och gjorde en fyllig sås på spadet, kokade potatisar (om de mosades ihop med såsen blev det mumsmums) och serverade valfria grönsaker till, kokta eller stekta eller råa spelar ingen roll.

Kanske vore något? Man behöver ju inte utgå från en levande tupp :/

En kycklingsallad kanske? Med kall skruvpasta, kyckling, hackad tomat, bostongurka och kanske lite sallad och vanlig gurka? Serveras med rhode island-dressing och det blir en enkel men lyxig sallad
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 02:56   #47
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
mums med ädelost, jag måste tipsa om snabba och enkla pastasåsen... (bra för lakto-ovo-vegetarianer också)

Ta 1 paket kvibilles ädel och lite hackad spenat (den billiga frysta varianten), höfta lite med mängden... (hur mycket du vill ha beror på hur framträdande ädelostsmaken skall vara) Börja med att låta spenaten tina upp och bli mjuk, smula ner ädelosten i det. Låt det smälta. Salta o peppra lite. Servera med pasta. Snabbt och enkelt!

(jag tycker om att ha chilisås (den klassiska) till vid bordet, men det är jag det.)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 05:10   #48
Skumnorpan Skumnorpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 274
hihihi

hej va mycket konstiga rätter ni äter hihi
själv åt jag köttbullar och makaronen och brunsås, Idag när jag vaknar (jobbar natt) blir det potatisgratäng och kassler. kramis på er.
Skumnorpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 11:49   #49
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Appropå kvibilles ädel:

Igår åt jag och sambon en maträtt av ett nytt recept han lärt sig av en vän:

Koka osttortellini
Stek champinjoner, tillsätt "milda mat" (en orange-röd förpacking), smula i kvibille ädel, och rör om tills osten smält.

Häll över ostsåsen över tortellinin, och NJUT!

Det var supergott! Rekommenderas till ostälskare!

//sot
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 11:33   #50
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Idag lagar jag lasagne med tunnbröd. Man byter helt enkelt ut pastaplattorna mot hårt tunnbröd. Lasagnen gräddas klart på knappt en kvart
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 13:20   #51
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
I måndags blev det fullkornspasta och köttbullar.
Igår fick sonen fläskpannkaka med hjortronsylt jag åt en kyckling- och kalkonburgare och sambon valde att äta sig mätt på godis, och idag blir det baconlindad fläskfilé med ugnsrostade potatishalvor.
Framöver i helgen ska jag ge mig på lammstek, den ligger i kylen och väntar på min uppmärksamhet.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 13:45   #52
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Tänk vad svårt det kan vara med fantasin!!! Jag har iaf skrivit upp alla rätter vi brukar göra och lagt i en burk så är det bara att dra en o en tills man har en ok veckolista!
Det funkar ibland, om man kommer ihåg att göra det!

Annars är lax underbart! och enkelt! Det finns ju hur många varianter som helst på det!

Sist åt jag en som hade ett Cremefraishetänke med senap o dill o citron i. Tror tom att det var grädde i "geggan" men...

Jag skulle gärna få lite tips om olika kryddnigar/snabbmarinader man kan ha på grillat! Jag tål inte paprika eller vitlök så alla färdigaköpevarianter går helt bort! Jag brukar ha balsamvinäger, kinesisk soja, citronolja, färsk ingefära, salt o peppar men det blir lite enformigt...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 07:09   #53
peter1959 peter1959 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 50
Ja du, vad äter vi...
pannbiff med lök, lasagne,ugnsbakad lax m smögensås, blodpudding m bacon o lingonsylt,potatisbullar m bacon, lingon sallad soppor , köttgrytor, tacos, korv stroganoff,skivad kassler i ugn med chilisåskryddad vispgrädde som garatineras i ugn med ris, helstekt kyckling m ris currysås,ärtsoppa,ugnspannkaka m äpplemos, pannkakor, kokt fisk m räksås o potatis,dillkött,kalops,helstekt i påse fläskfile m rosmarin paprikapulver vitlök,honung,såsen från påsen rör i chreme fraiche+soya peppra o salta, m potgratäng på äkta grädde,oftast till dessa rätter grönsallad, gärna med annasbitar i, lätt knaperkokta grönsaker, morot, ärtor, blomkål, broccoli, haricotverts etc.allt så "hemmagjort" som möjligt,försöker undvika halvfabrikat, då jag älskar att laga mat, tiden nästan står still då.
Jaa, kan inte för stunden komma på ngt mer, men det var en del av det vi äter här hemma
Kram på dig vännen
peter
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av peter1959 den 2008-05-14 klockan 07:22.
peter1959 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 09:31   #54
jaxsons jaxsons är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2021
Inlägg: 2
Talking Vardagsmat

Vart hämtar ni er inspo när det kommer till att matlagning hemma? jag har varit inne mycket på ingmar.app/blogg/middagstips-barn-lista-med-vardagsmat-for-barnfamiljer/ för att leta inspiration men har ni något tips från en annan sida som skulle kunna vara intressant?
jaxsons är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-29, 08:13   #55
Alexandracarlsen Alexandracarlsen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2021
Ort: Stockholm
Inlägg: 1
Det mesta av maten jag äter på sistone var grönsaker, sallad och ägg och annan mat som inte har så mycket kalorier eftersom jag är på diet.
Alexandracarlsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons