Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-09, 17:03   #1
sofiahogstrom sofiahogstrom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Question Bernina activa 220 eller HQ Platinum 730???

Hej,

står och väljer mellan en Bernina activa 220 och en Husqvarna Platinum 730...

Vilken ska jag välja och framför allt varför?

Är det någon som har testat de båda och kan säga lite om dem?

Tusen tack på förhand.

/ Sofia
sofiahogstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-09, 19:53   #2
joolzbenner joolzbenner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 73
hej sofia,
jag köpte en hq 445 innan jag hade läst tillräckligt om symaskiner och den var en bra maskin. då läste jag mer om symaskiner och bestämde mig att jag ville ha en maskin som skulle leva så länge som jag - med lite kärlek och regelbunda service . så jag köpte en bernina activa 240, och den är helt fantastisk. de är olika maskiner, för hq maskiner behöver ingen olja, men bernina maskiner gör det. bernina maskiner har mer metala delar som ska hålla längre. jag köpte min från en jättesnäll man i linköpings symaskinshörnet, och det var ett fantastiskt pris med 'walking foot' för quiltning.
i alla fall, det är min åsikt
det bästa man kan göra är att prova på både maskiner, då kan du se hur de funkar och vilken känns bättre.
lycka till sofia
allt bästa,
joolz
joolzbenner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 19:59   #3
svedevall svedevall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 8
Hej på er!
Jag står också i valet och kvalet mellan exakt dessa maskiner.

Joolz, får man fråga vad du gav för Bernina activa 240?? Jag bor nämligen i Linköping och har också varit i kontakt med samma butik.

Sofia, du får gårna skriva och berätta om du har bestämt dig och vad det var som var avgörande. Vad har du fått för prisförslag på de båda?

Mvh; Sara
svedevall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 20:09   #4
sofiahogstrom sofiahogstrom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Hej på er,

tack för ditt svar, Joolz! Det tyder ju på att du är mycket nöjd med din Bernina... men vad var det som fick dig att välja bort HQ maskinen? Endast livslängden?

Jag har faktiskt köpt mig en Bernina activa 220 nu, men e rädd att jag förhastat mig... hmm.
Jag gav 6995:- för den. E det ett bra pris? Vad ska man ge för en HQ Platinum 730 tror ni?

Har du kommit fram till något, Sara?

Fler som har rekommendationer...???

Tacktack.
Sofia
sofiahogstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 20:21   #5
svedevall svedevall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 8
Hej Sofia!
Jag har ännu inte bestämt mig för köp. Just nu lutar det åt berninan då jag gillade den väldigt mycket när jag testade den i butiken. HQ kostar 9995 i den butik jag har pratat med, har dock inte förhandlat något om det priset. Jag lutar mot berninan även för att den har fler sömmar, nålstopp och har ett väldigt enkelt användargränssnitt. Jag har fått priset 7495 för berninan, men då vet jag att jag har lite utrymme för prutning när du fick den billigare. Var köpte du den?
Mvh, Sara
svedevall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 20:35   #6
sofiahogstrom sofiahogstrom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Hej igen,

ditt svar får mig lite mer övertygad, kanske ska hålla fast vid Berninan trots allt. Vet du vad exakt som skiljer de båda? Jag får uppfattningen av att de är ganska likvärdiga... har dock inte provat varken Berninan eller HQ mer än väldigt lite i butik.
Jag köpte min Bernina hos en mycket trevlig man i Malmö. Fick nåt mässpris tror jag bestämt, ordinarie pris var 7995:-.
Hilsen Sofia
sofiahogstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 20:48   #7
svedevall svedevall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 8
Hej igen,
har inte heller provat maskinerna mer än bara lite i butik. Jag vet inte riktigt vad som skilljer de båda åt. Läs på kravspecarna och sedan har jag hört av fler än Joolz att berninan ska vara mer hållbar pga av mindre plast i maskinen. Har dock inga expertråd (är ju ingen expert direkt )

http://www.bernina.se/product_detail...ikID=0&ID=1995

http://www.husqvarnaviking.com/se/391_2482.htm

Hör av dig om du ångrar dig för då vill jag gärna höra din motivering.

Mvh, Sara
svedevall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 10:19   #8
sofiahogstrom sofiahogstrom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Hej Sara,

hur går det för dig? Vad har du kommit fram till? Jag har kvar min Bernina, men har tyvärr inte haft möjlighet att prova den riktigt än...

Nyfiken...

Hilsen
Sofia
sofiahogstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 12:44   #9
Marlar Marlar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 65
Hej!
Jag har en HQ Platnum 750 som jag är jättenöjd med. Ett råd är att ringa runt till olika HQ försäljare o fråga vilket pris an kan ge dig. Jag gjorde det fick ner maskinen från 10.500 til 7850. Det är mycket pengar.

marie
Marlar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 14:04   #10
svedevall svedevall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 8
Bestämt mig

Hej Sofia!
Jag har bestämt mig för bernina 220, men inte kunnat köpa den då jag haft lite likvida problem... Idag har jag fått pengar och ska köpa den, men tyvärr är inte Symaskinshörnan öppen idag så jag måste vänta till måndag... Vill egentligen ha den till helgen så att jag kunde sy lite på en gång.
Mvh, Sara
svedevall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 15:16   #11
sofiahogstrom sofiahogstrom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Hej Sara,

vad kul att höra! Får jag fråga vad det var som fick dig att bestämma dig för Berninan...?

/ Sofia
sofiahogstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 17:12   #12
svedevall svedevall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 8
Hej Sofia!

Mest av allt vad det användargränssnittet och att känslan med Berninan är skönare helt enkelt. Som jag skrev tidigare har Berninan tom. fler sömmar än HQ'n och så tycker jag det var en bonus att Berninan både är billigare och snyggare (!) än HQ'n.

Jag tycker även att det är skönt att kunna välja om nålen ska stanna uppe elelr nere vilket man bara kan på Berninan av dessa båda. Sist men inte minst har jag fått väldigt bra hjälp av återförsäljaren för Bernina vilket jag tycker är väldigt viktigt!

Som du ser är det många små faktorer som spelat in, för i grunden tror jag båda dessa är väldigt bra symaskiner!

Känner du dig fortfarande osäker??

Trevlig helg!

//Sara
svedevall är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons