Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-09, 21:17   #1
maria_e maria_e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 3
Question Snygga sömmar viktigast

Hej alla. Här är ännu en fundering om symaskiner där snygga raksömmar är viktigast. Vilken maskin tycker du är att rekommendera?

Vi är på jakt efter ny symaskin men vet inte riktigt vilket märke/modell vi ska välja (Singer låter för högt, Janome verkar ha skral service). För tillfället är Pfaff med sin övermatare mest intressant. Priset kan få landa på upp till 10 000.

Det viktigaste är att sömmarna blir snygga på såväl tunna som tjocka tyger. Vi syr gardiner, kläder, knapphål, dragkedjor, lappar och lagar.

Önskade funktioner:
- riktigt snygga raksömmar!!! Både på tunt och tjockt tyg
- att det inte drar ojämt på över- och undertyg
- automatiska knapphål
- att välja var nålen stannar (uppe/nere/varsomhelst)
- nålpåträdare

Tyvärr hade vi inte möjlighet att besöka syfestivalen förra helgen... annars hade det ju varit bra.

De återförsäljare vi besökt talar sig ju förstås varma för just sina märken och klankar gärna ner på de andra så det är svårt att känna att vi får nån objektiv bild. Sen är ju vissa säljare trevligare än andra och det spelar förstås in. Men ska vi köpa en annan maskin än vi helst vill ha bara för att den som säljer de mest intressanta maskinerna är en obehaglig slemgubbe? (ursäkta uttrycket men vissa säljare vi mött är tyvärr inte så trevliga) Sen är det inte alla som har så många modeller hemma att det går att provsy den vi faktiskt är intresserade av.
maria_e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-09, 21:36   #2
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Jag gillar Bernina just pga deras höga kvalite. Första gången jag valde Bernina var det först och främst för deras fantastiska knapphål och många år senare har jag fortfarande Bernina men en annan modell och knapphålen är fortfarande lika otroliga i kvalité. Så jag kan varmt rekommendera Bernina, men jag gillar även Janome och det där med servicen där finns det lika många olika åsikter som det finns janomeägare verkar det som.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 01:05   #3
Smula Smula är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 29
Jag har en ny Husquarna av deras nya, billiga märke Huskystar C10. Går som en dröm och har alla funktioner du efterfrågar..
Smula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 09:47   #4
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Hej!
Det är inte helt lätt att köpa en symasin i dag. Det är ungefär som Råd och Rön skriver:

-------------8<-------
Att köpa symaskin verkar vara lite som att köpa bil - eller dator. Man bör veta vad man ska använda den till och provsy med flera för att hitta en som känns bra att sy med.
Råd & Rön har testat sex modeller i prisklassen 4000-7300 kronor.

-------------8<---------

Och försäljarna bevakar noga sina märken och vissa nerklassar andra märken urskillingslöst.

Gör en försäljartest.
När det gäller att köpa en "ny" maskin är det det "egna" märket som är bäst.
Men vad händer om du "bara" ska köpa en begagnad? :-) Kolla får du se.

Mitt råd är att du provsyr så många märken du kan. Och att du tar med dig lite olika tyger som du vet att du brukar använda. Provsy på dessa. I butikerna brukar det bara provsys på ett enklare bomullstyg.

Var inte rädd för att fråga.

Själv har jag Husqvarna, Singer och Bernina men måste säga att Husqvarnan trivs jag bäst med. Men det innebär inte att andra tycker som jag. Men som sagt, provsy flera olika märken innan du bestämmer dig.

Här kommer en länkt till Råd och Röns test av symaskiner, Visserligen från 2002 men det kan kanske ge dig en liten vink.
Lycka till.

ElisabethS

http://www.radron.se/templates/test____2237.asp
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-11, 06:47   #5
maria_e maria_e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 3
Dyr maskin = snyggare sömmar?

Gör dyrare maskiner snyggare sömresultat eller blir resultatet detsamma oavsett vilken modell jag väljer av ett visst märke/serie? Jag trodde ju att en dyrare maskin inte bara har fler sömmar eller funktioner, utan även att den har högre precision. Är det så? Inte enligt en säljare jag frågat. Hon sa att eftersom det är samma motor i maskinerna så syr de "lika bra".

Hur kan då fler sömmar kosta så mycket extra? Är symaskiner verkligen så avancerade och är de extra sömmarna verkligen så mycket svårare att lägga in? I en datoriserad symaskin är det väl ändå bara programvara som lagts in? Får jag verkligen inte en extra hållbar eller bra maskin om jag lägger till mer pengar? (alltså köper en dyrare maskin i samma serie som det finns en billigare variant) Fast... är en Volvo V70 mer hållbar än en V40? Kanske inte...
maria_e är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons