Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-20, 14:18   #1
Eovyn Eovyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 3
Question Fel på sicksacksömn?

Hej!
Jag är ny på hemsidan, men har fått tips att man kan få hjälp här av människor med lite mer erfarenhet än jag. Hoppas jag postar på rätt ställe också. Har börjat sy sedan jag fick en symaskin i födelsedagspresent förra året och har nu börjat på ett par byxor.
Det är där problemet kommer in i bilden.

Jag syr de i ett tunt jeanstyg. När jag ska sy ihop 2 bitar med sicksack så blir det som på bilden. Jag har sänkt trådspänning till 1 eftersom det annars inte ens blev en riktig sicksack. Pressarfoten är på 4 av 7. Det konstiga är att största delen av sömnen blir rätt, men ibland så hoppar den, eller typ traslar till det på baksidan, jag kan fortsätta, så ser det inte förrän jag är klar. Se bilden:
http://tinypic.com/view.php?pic=dfv8ts&s=6

Hoppas ni kan hjälpa mig. Vill lyckas med dem här byxorna.

Tack för hjälpen!
//Ymke
Eovyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 14:31   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag ser inte vad som är felet på bilden. Däremot tror jag absolut inte att du ska ha trådspänningen på ett. Då riskerar övertråden att åka ner för mycket till baksidan och skapa trassel där.

Har du provat att trä om maskinen helt och hållet exakt enligt intruktionerna? Och sett till att du har undertrådsspolen åt rätt håll i kapseln?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 14:46   #3
Eovyn Eovyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 3
Tack för svaret.
Det är lite småtrassel på bilden på 2 ställe.

Om jag höjer trådspänningen så kommer undertråden upp och sicksacken blir "smalare". Kan det vara något fel på maskinen om jag behöver ha trådspänningen så låg?
Jag har trä om maskinen flera gånger...Lite tråkig det här, för hade tänkt sy lite innan jag har sykurs igen på tisdag. Så om jag inte lyckas så får jag väl vänta tills dess.
Eovyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 15:14   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Hej!

Börja med att byta symaskinsnål. Kontrollera att den sitter fast ordentligt.

Ställ övertrådspänningen på normal.

Ta ut undertrådsskytteln och spolen. Kontrollera att undertråden på spolen rullar som den ska. Sätt i spolen i skytteln och trä undertråden i skytteln. Håll i undertrådstråden, Den skall hålla uppe både skytteln och spolen. Gör ett litet knyck med handleden,
Nu skall skytteln och spolen åka ner 4-5 cm.Om den inte har halkat ner ca 4-5 cm lätta på skruven på skytteln. Om den har halkat ner mer än 4-5 cm skruva åt skruven på skytteln. Justera och prova dig fram.

Vilken symaskin har du? Innan du sätter i undertrådsspolning
rengör maskinen. Om du har en äldre maskin som ska smörjas, så smörj maskinen. Det brukar rekommenderas att maskinen smörjas var 4 timme som du syr. Mycket lite varje gång. Använd rätt olja.
Om maskinen har stått länge börja alltid att rengöra o smörja maskinen. Kom ihåg alltid max 1-2 droppar. Se instruktionsboken.

Trä sedan maskinen och prova så på en provbit att tyget.
Hör av dig så får jag höra hur det går. Jag försöker hålla koll på sysidan.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 15:25   #5
Eovyn Eovyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 3
Tack för tipsen

Jag har en husqvarna emerald 183. Den är från maj 09 så inte så gammel. Smörja har jag aldrig gjort, men har dock inte använd den så mycket heller. Men något att tänka på nästa gång man är i affären att köpa.

Jag ställde tillbaka övertrådspänningen och vanlig raksömn går utan problem. Det med sicksacken ska jag fråga fröken på tisdag, för jag har ny jeansnål, allting sitter och verkar rätt. När jag syr på en dubbel provbit går det utan fel, provar alltid så jag vet hur det blir. Men att den gör dem där små fel är lite tråkig. Jag kan höra av mig på onsdag vad hon hade för svar.

Det är skönt att veta att det finns folk man kan fråga.
Eovyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 15:54   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Hej!

PROVA BYT NÅL i alla fall. Även nya nålar kan vara felaktiga.
Troligtvis så har du fel på undertrådsspänningen. Läs i din
instruktionsbok hur du skall göra.

Husqvarnas symaskiner har 5 års garanti så då är det bara att
ta med den till butiken där du köpte den. Det tar inte lång stund och då slipper du vänta. Detta ingår i din garanti. En symaskin som inte är ett år gammal skall inte ha några problem. Antar att du inte har någon löstagbar skyttel i din maskin. Då kan jag inte hjälpa dig.

Be säljaren visa var du ska smörja o hur ofta. ÄR INTE SÄKER PÅ OM DU SKA SMÖRJA DIN MASKIN. Min mammas Husqvarna ska inte smörjas t ex. Kolla och upp. Be henne också demonstera hur du ska underhålla om du är osäker.

Lycka till
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons