Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-12-30, 18:52   #1
Chomp Chomp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 1
Trikåklänning

Jag har fått en Singer tradition och tänkte börja sy kläder till mig och liten. Har hittat ett mönstrat trikå tyg som jag ska sy en klänning till mig av. Bör jag tvätta tyget innan? Grader? Vad ska jag använda för söm. Hon i affären sa nått om trestegs sicksack?
Chomp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-30, 19:30   #2
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
Chomp skrev: Visa inlägg
Jag har fått en Singer tradition och tänkte börja sy kläder till mig och liten. Har hittat ett mönstrat trikå tyg som jag ska sy en klänning till mig av. Bör jag tvätta tyget innan? Grader? Vad ska jag använda för söm. Hon i affären sa nått om trestegs sicksack?

När du syr i elastiska tyger (som trikåtyg är) så ska du använda en elastisk söm. Sicksack är alltid elastisk, oavsett om den är enkel eller trestegs. Det finns ofta fler elastiska sömmar på moderna symaskiner. Jag är inte bekan med just Singer Tradtion, men antagligen finns det en "over-lockliknande" söm __/__/__/__/__/ som är alldeles utmärkt till trikå.

När det gäller tvätta så tvättar jag alltid tygerna först.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-30, 22:11   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När det gäller trikåtyger så prova dig fram, det finns olika sömmar och trikå är väldigt olika. Det det som fungerade i ett tyg blir inte bra i ett annat.

Sömmar som du kan prova också är elastisk söm. Den brukar ritas ganska likt en zigsack som ser mer ut som vågor.
Annans kan du testa en smal zigsack (ca 0,5-1 bred) du får prova dig fram. Sömmen ska bli elastisk och inte gå sönder när du drar i tyget.

Fålla kan du gära med elastisk söm, smal zigsack, trestegszigsack, tvilligsnål. prova dig fram vilket som blir bäst i just det tyget.

Använd bred fåll minst 1,5 cm, så drar tyget mindre och det är lättare att sy. Du kan klippa bort när du har sytt om du tycker att den är för bred.

Det är viktigt att använd trikånål när du syr i stickade tyger, den har en rundad spets som gör att det inte tar sönder trådarna. Vanlig nål gör att det det blir hål vid sömmarna efter några tvättar.
På vävda tyger gör det intet om någon tråd brister för dom andra håller ihop tyget.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons