Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-12, 09:47   #1
iddypop iddypop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 18
Val av symaskin

Jag syr hundhalsband i nylonband. Har en gammal symaskin (minns inte märket). Syr inte alls många halsband (kanske 4 i veckan). Men nu har maskinen börjat klaga. Den klagar inte på att materialet är för hårt utan mer för att nylonbanden glider lite så att nålen går ner snett (tror jag).

Tror ni att jag behöver köpa en starkare maskin? En vanlig hederlig maskin borde väl klara att sy i dubbelt nylonband + lite fleece?
Bifogade bilder
   
iddypop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 11:29   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Om jag förstår probelemet rätt kanske det kan lösas med lite rivbar broderistablisering på över- och undersida så inte nylonet glider? Att jag säger "stabilisering" är för att det brukar vara så lätt att få bort, men testa med lite annat papper. Toapapper kanske kan funka - eller kanske det bara blir till tussar... Tidningspapper kanske?
Du hittar nästan inte bättre att sy sådana här saker med än en gammal mekanisk maskin!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 11:36   #3
iddypop iddypop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 18
Jajo... jag funderade mest på om jag behövde köpa en ny maskin. Den jag har är ganska rejäl ändå. Det är en gammal maskin som använts för syslöjd på en skola. Jag gillar den och vill inte köra sönder den än så länge. Hur märker man om man är på väg att köra sönder en maskin?

Som det är nu så puffar den på riktigt bra de flesta gånger. Bara någon enstaka gång skriker den för att nålen går ner snett.
iddypop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 20:00   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det jag tänker på är att skolsymaskiner brukar vara maskinstackare som fått stå ut en hel del tuffa tag av dels nybörjare och dels sura/nonchalanta elever så symaskin som varit på skolor skall man helt och hållet undvika om man ska *köpa* visserligen om man får en gratis så går det ju bra. Men då ska man ha i åtanke att de kanske inte lever så länge till. Min syster har ju en skolsymaskin som hon fått gratis, men om man blir ombedd att köpa en skolsymaskin så ska man avböja direkt.

Om det är så att du har en riktig industrisymaskin så kan den ha överlevt lite bättre, men det vanliga är att skolor har vanliga hushållsmaskiner såvida det inte är specialutbildning på gymnasienivå eller högre.

Och tänk på att skälet till att de gör sig av med maskinerna är att de har tagit för mycket stryk och behöver uppdateras.

Men om du tycker mycket om din symaskin ändå så tycker jag att du ska ta med den in på service. Visserligen skall symaskinen få service minst 1 gång/år ändå.

Men om du vill köpa nytt så är mitt bästa tips: ta med ditt material och be om att provsy. Då får du ju se hur det går. Om de inte vill att du ska provsy så ska du gå till en annan butik för det hör till det normala att man skall kunna få provsy. Strunta i om de säger att de inte har symaskin uppackat eller något sådant där. Då kan du svara att du inte köper då.

För man skulle väl inte köpa en bil utan att provköra?

Annars tycker jag att om man har budget att hålla att man skall köpa en beg symaskin från sybutiken där du provsytt på. En beg från sybutik betyder att den har fått service och att du får garanti på den. Och så är symaskiner helt enkelt bättre förr, ett faktum. (och man får hoppas att det inte varit skolsymaskin )

Byter du nålar ibland? Och använder du tillräckigt grovt nål? I det material du syr är det jämförelsevis kraftigt (även om du kanske inte tycker det) och det kan tära på maskinen. Grovt nål = allra minst 100, högre = ännu bättre. Det har jag lärt mig nyligen, att tunnare nålar gärna flexar för mycket och kan orsaka fula sömmar.

Lyssna på symaskinen. Du kan ju höra själv när den arbetar för hårt eller inte mår bra. Då är det bättre att byta symaskin eller lämna in på service. Gör det, kör inte slut på den.

Förresten, helt mekaniska symaskiner är bättre om man vill sy tuffa tag, helt enkelt för att det är billigare att laga mekaniska symaskiner än elektroniska. Något att tänka på om du vill ha nytt. Jag körde slut på en elektronisk symaskin och det skulle enligt reparatören kosta nästan lika mycket som att köpa ett nytt... :/ Det var också en ateljesymaskin enligt reparatörn, dvs den har varit med om mycket.. fd skolsymaskiner och ateljesymaskiner ska man helst inte köpa alltså.. Jag önskar att beg-försäljare skulle vara mer ärliga om bakgrunden..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 23:07   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Jag håller med Ichigo i hennes inlägg. En övermatningsfot
borde kunna hjälpa dig samt en tjockare nål. Då matas
materialet både från under och ovansidan samtidigt.
Undersök med återförsäljaren om det finns sådana pressar-
fötter till din maskin.De är ganska dyra men du har
ett brett använd-ningsområde. Pressarfoten fungerar
lika bra på tunna halkiga tyger som till tjocka och t ex fuskskinntyger.

Du kan sedan leta på nätet det finns att köpa billiga
fötter begagnat också. Titta även på USA:s e-bay, dollarn
är billig så det kan vara ett bra alternativ.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 08:11   #6
iddypop iddypop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 18
Tyvärr ingen industrisymaskin. En helt vanlig symaskin som använts på grundskola. Den är nyservad ordentligt av en duktig symaskinsnisse och köpt på en symaskinsaffär. Andra som köpt liknande har haft sina i flera år utan problem. Så de är bra. Om man då inte använder de så som jag gör.

Hur ser en övermatningsfot ut? Jag har massa fötter, men använder endast A-foten (den vanliga).
Ska testa att byta nål (har en väldigt liten nål just nu... dumt).

Jag ändrade stygnlängden. Då blev det bättre. Så igår sydde jag ett halsband utan protester (förutom att undertråden trasslade sig). Sen gick övertråden av också. Det vet jag inte heller vad det beror på.

Men som sagt... själva maskinen snurrar på ganska fint. Totalt 3 halsband nu med samma nål.

Tack för alla svar! Men att köpa industrimaskin har jag inte råd med.
iddypop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 08:31   #7
iddypop iddypop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 18
Vad tror ni om Bernina 1008? Håller den i längden?

Kanske borde lägga till att dubbelt nylonband inte är lika "tjockt" och hårt som exempelvis tredubbelt jeanstyg. Nylonbanden är vävda ganska stort och inte lika tätt som jeanstyg. Nålen kryper alltså igenom ganska enkelt.

Senast redigerad av iddypop den 2011-01-13 klockan 08:55.
iddypop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 16:47   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det var bra att säljaren upplyste dig om att det är en skolsymaskin. För t.ex. jag skulle inte köpa en symaskin om jag vetat att den varit skolsymaskin och jag rekommderar aldrig att köpa en fd skolsymaskin.

De kan vara bra, men inuti är de mer slitna och kan ge med sig inom mycket kort. Som med min.. :/

Övermatare kan vara antingen inbyggd, som på Pfaff och vissa Janome (då fäller man helt enkelt ner den), eller så är det en fot med apparat baktill, oftast är ser det ut som en stor vit plastblock bakom foten med en gaffel som sätts på synålens grepp, den styr mekanismen inuti det stora blocket.

Den inbyggda är förstås bäst, men tillsatsen är bättre än ingenting. Men jag skulle ändå tycka att den inbyggda vore bättre för din situation. Den tillsatsen verkar vara bättre för om man ska quilta.

Allra bäst är förstås industrisymaskin med riktig matning med fötter som faktiskt "går" över tyget.

Förresten, jeanstyg är faktiskt inte så stark tyg, det kan alla med håliga jeans intyga. Nylontråd är långt mycket starkare än bomull.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 17:19   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Bernina 1008, är en mycket robust och bra maskin som är
mekanisk. Men det kan alltid vara fel på en symaskin.
Jag har fyra Berninor som alla fungerar helt fantastiskt bra.
Har själv tidigare funderat på att köpa en 1008 men då fick
jag tag i en begagnad maskin så då köpte jag den istället.

Här är får du en länk till den övermatningsfot som jag
tänkte på: http://www.bernina.se/product_detail...5-i62-sSE.html
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 08:47   #10
iddypop iddypop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 18
Jag har en husqvarna 1070s... så vilken mekanisk maskin som helst är väl egentligen en förbättring.

Jag har sytt i jeanstyg också... men jag tycker att det känns hårdare. Men det kanske det inte är...
iddypop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 11:14   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Jeanstyg är nog som du upplever hårdare eftersom det
är massivt hela tiden medan dina nylonband glider
mellan ripsbanden.

Jag tror som sagt var att du behöver hjälp med över-
matningen. Dvs att det matar lika mycket på ovansidan
av tyget som under tyget. Har du tittat på länkarna
som jag skickat på dig så förstår du vad jag menar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hundhalsband, symaskin


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons