Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-01, 09:11   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Hjälp med mönstertolkning

Är i slutfasen av makens tröja, DROPS mönster nr 85-8. Det är en lite speciell hals på denna och nu blev jag lite osäker hur jag ska tolka beskrivningen. Sticker just nu på resår * 3 am 3 rm* och ska så göra fram tills halsen mäter 7 cm. Därefter står det:
när halskanten mäter 7 cm ökas alla 3 am till 4 am. Fortsätt uppöver med rm över rm och am över am. När halskanten mäter 14 cm minskas alla 4 am till 3 am igen

Detta tolkar jag som att jag ska göra en ökning i varje avig-maska-del så att säga, jag ska inte ändra i mönstret så att jag stickar den 4:e aviga över tidigare rät maska om ni förstår? Vad menas vidare med "..fortsätt uppöver med rm över rm..."? Det är väl så man gör hela tiden i den här resåren, varför skrivs det ut här?

Tacksam för lite klargörande..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 10:52   #2
serafia serafia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 4
Jag tolkar det precis som du, dvs att man ökar med en avigmaska så att man några centimeter stickar resår 4 aviga 3 räta. Håller med om att det är i övertydligaste laget att skriva ut hur man stickar resår, men det kan vara för att säkerställa att ingen tolkar mönstret som att aviga ska sticks på räta.
serafia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons