Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-12-26, 01:56   #1
gilla_j gilla_j är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 1
Husqvarna Emerald 118 eller Eden Rose 250M

Hej,

Jag har bestämt mig för att skaffa en symaskin och hade väl bestämt mig för en 118 men hittade nyss 250M. Jag är en nybörjare och detta blir min första egna maskin.

Vet någon vad det är för skillnader mellan dem? Jag tycker att det verkar som att Eden Rose 250M i grunden är exakt samma maskin som Emerald 118 fast med några fler sömmar samt att man får med ett kit med fler fötter men jag hittar inte det tydligt någonstans.

Jag har försökt hitta jämförelser och recensioner på nätet men hittar inget som hjälper.

Det är alltså dessa två modeller:

Husqvarna Viking Emerald 118
http://new.husqvarnaviking.com/sv-SE...ALD-trade;-118

Husqvarna Viking Eden Rose 250M
http://new.husqvarnaviking.com/sv-SE...EDEN-ROSE-250M

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få

Vänliga hälsningar
Gunilla
gilla_j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 09:08   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Emerald har funnits i ganska många år och Eden Rose är en ny modell. Du har nog rätt i att det i grunden är liknande maskiner. Det som skiljer verkar vara sömnadsguide, fler pressarfötter och fler sömmar. Jag skulle nog välja Eden Rose då den har fler sömmar och fler pressarfötter.
Lycka till med ditt val.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 09:52   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tycker att du besöker en butik och provsyr maskinerna. Då får du svar på dina frågor. Tänk på att det är bättre med en stark maskin än många sömmar. För det är styrka du behöver när du ska sy i många lager, som att sy fast en väskrem, ta dig över en jeansfåll m.m.
Det är nyttosömmarna som du behöver mest.
En sak som jag tycker är jättebra är enstegsknapphål, du ställer in vilket knapphål du vill sy, sätter det i foten och sedan är det bara att gasa och rullar med tummar undertiden maskinen syr knapphålet. Maskinen stannar när knapphålet är klart. Du kan sy hur många identisk lika knapphål.
Flerstegs knapphål måste du själv ställa om maskinen för varje moment och se till att det blir lagom många stygn.

Köper du i butik brukar utbildning på maskinen ingå och support. Den brukar vara guld värd, särskilt om man är nybörjare på den typen av maskin, och spar många bekymmer längre fram.

Ta god tid på dig och provsy fler maskiner och fler märken och jämför. Olika maskiner har olika personkemi, det gäller att hitta en som passar dig.
Tänk på att det är en livskamrat du är ute efter, som du ska trivas med och ha mycket kul tillsammans med.
Låt det svida i plånboken om det behövs. Det är bättre att vänta och spara tills du har råd med den rätta än att köpa något bra för att det passar plånboken för tillfället. Det är till och med bättre att ta en del på avbetalning.
Sov en natt innan du slår till, är du lika kär i maskinen dagen och/eller har drömt om den på natten då har du troligtvis hittat den rätta.
Med rätt maskin blir det roligt att sy.

Kolla även upp priser på pressarfötter, spola m.m. och om dom passar till andra maskiner av samma märke. Kanske vill du längre fram köpa en mer avancerad maskin. Då är det bra om du kan använda det du redan har köpt in.
Pressarfötter är det enklaste sättet att uppgradera sin maskin. Rätt pressarfot för jobbet gör att det är enkelt att lyckas med svåra saker, pressarfoten gör minst 80% av jobbet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons