Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-12-07, 15:01   #1
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Sy fast dragkedja på stickad tröja?

Jag håller på att sticka den här tröjan (strl 1 år) som enligt mönster ska ha knappar fram men jag skulle vilja sätta i en dragkedja istället om det går. I Bonniers stora bok om stickning stod det att man kan kasta dragkedjan för hand från baksidan först ( i kanterna) och sedan sy med efterstygn i stickekanten från framsidan. Mönstret har ju en ribbad kant längs med framstyckena som en knappkant, men finns det något smart sätt att ändra det på om man ska sy i dragkedja istället? Framstyckena verkar ligga 1 cm omlott, så om jag stickar framkanterna 1 cm kortare räcker det? Ska man sticka något avigt varv så att det är lättare att vika "sömsmånen" mot baksidan, eller ska man inte ha något sömsmån alls utan sy fast dragkedjan i avmaskningen? (Luvan ska man sticka efter ´man har gjort framkanterna, så antalet maskor där borde man väl bara kunna justera eller?) NÅgon som förstår mitt svammel och kan hjälpa mig?

Senast redigerad av tillis den 2008-12-07 klockan 15:13.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-07, 15:17   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag skulle inte sticka framkanterna om jag skulle ha blixtlås i den.
Jag har inte haft någon sömsmån när jag satt i blixtlås i stickade plagg. Utan sytt fast som Du föreslår
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-07, 20:37   #3
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Ok, tack så mycket! Nu hade jag redan stickat ena framstycket innan jag började fundera på hur jag skulle göra med dragkedjan (smart va? ) och därför har jag inte stickat med några snygga kantmaskor vid mitt fram. finns det något smart sätt att få det snyggt ändå?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-07, 20:52   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du kan ju vika in den, och sy fast i kanten, då blir den dubbel.
Går det att ha ena blixtlåsdelen fastsydd under den, så att den kanten kommer över och döljer blixtlåset?
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 06:32   #5
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar... Men om jag inte stickar den ribbstickade kanten, är det inte risk att framstyckena blir smalare än bakstycket och inte "går ihop"?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 08:44   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Den ribbade kanten är ju knäppslå, som går aningen omlott.
Framstyckena blir endast några maskor smalare än bakstycket utan den ribbade kanten.

Jag menade: Vik in den stickade kanten mot långsidan av framstycket.
Avmaskningskanten mot kanten där Du plockade upp maskorna för framkanten, och sy fast där. Framkanten blir då dubbel.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons