Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-08-17, 21:53   #1
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
Angry Råttbo av undertråden

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!
nu hålle rjag på att bli tokig på maskinhelvetet!! grrrr...
håller på att sy en body i trikå till lillplutten och när jag skall sy kantbandsremsam på benöppningsdelen blir det bara ett råttbo av undertråden!
Jag syr med tvillingnål och efter ca 5cm rasslar det till i spolhuset/undertrådskapseln och sedan är det trassel trassel trassel.

Vad är det för fel?????

har trätt om enligt konstens alla regler ett antal gånger och kollat spolhuset efter ludd mm men det blir bara same same hela tiden

Tar tacksamt emot alla tips och idéer på vad som kan vara problemet!

...jag är ganska less på att släpa symaskiner till verkstaden efter att ha varit 5ggr med min förra...hade ju hoppats att D1 skulle vara helt perfekt och felfri (men det är den inte, glappkontakt i displayen, så nog måste jag till verkstaden igen men jag vill inte det NU!)
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 08:59   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
prova att sy med olika färger på trådarna 1 färg i undertråden och 2 andra i nålarna. Då ser du vilken tråd det är som spökar sedan kan du prova att höja eller sänka trådspänningen på just dom som behöver det.

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-08-18 klockan 09:13.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 09:45   #3
Lenis Lenis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 59
Prova att börja sy 1cm från kanten, alltså med pressarfotens bakre kant vid tygkanten/ bandkanten. Har du talat om för maskinen att du ska sy med tvillingnål, så att den ställer in trådspänningen rätt?
Hoppas detta hjälper dig!
Lenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 10:58   #4
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
Skall genst testa olika färger, smart!!

....men skall man verkligen behöva mixtra med trådspänningen för att sy fast en simpel muddbit på en body!!?

...det heter ju att maskinen har automatisk trådspänning...och då är ju jag ovillig att trixa med den för som jag tycker ganska så normal sömnad!!

har ställt in tvillingnål i set-menyn, men den säger ju mest ifrån om jag skulle få för mig att börja sy sicksack så att inte nålen går av, eller har jag fel?

vet inte om det spelar roll, men maskinen tycker ju att jag skall ha en 90 stretch och min är nog bara 75...fast jag provsydde i enkelttyg och det blev råttbo då med (enkelttyg=tunt elastiskt=75 stretch nål)

Börjar ju undra hur alla lyckas sy så fina trikåkläder med muddkanter!!

TACK FÖR TIPPSEN KVINNOR!! NU TESTAR JAG!! =)
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 11:09   #5
Lenis Lenis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 59
Du måste har högre trådspänning på övertråden när du syr med tvillingnål.Undertråden ska ligga som en zig-zag på undersidan. Om jag inte minns fel ställer D1 in sig själv. Ska kolla detta!

Grovleken på nålen har sällan betydelse.


Senast redigerad av Lenis den 2007-08-18 klockan 11:12.
Lenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 11:29   #6
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
RESULTAT EFTER TEST

ok, blå tråd i den vänstra nålen, röd i den högra och vit undertråd.

syr ca 5cm snyggt och bra, rassel och då har 2cm blivit trassel, RÖTT trassel!

den blåa,(vänstra nålens tråd) sitter på trådställning och den röda (högra nålen) har jag testat på maskinens egen trådrullepinne, trådstället och spolarpinnen....trassel trassel trassel
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av KlaramedK den 2007-08-18 klockan 11:42.
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 11:40   #7
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
Angry FEL I INSTRUKTIONSBOKEN

SÅ HÄR LIGGER DET TILL! kära husqvarna har fel i instruktionsboken till D1!! trodde inte det var sant men så är det!

eftersom jag är envis, kollade jag in deras beskrivning på trädning av enkelnål...."för tråden över förtrådsspänningen (a) och under trådledaren (b)..osv...

för tvillingnål står det: att man inte skall trä via förtrådsspänningen (a) utna direkt under trådledaren (b), deras illustrativa bild visar oxå hur båda övertrådarna går direkt under (b). GÖR MAN SÅ HÄR BLIR DET FEL FEL FEL = TRASSEL och en svärandes symaskinsförare!! (får ni rätt på det om ni trär enligt husqvarna får ni gärna berätta, min maskin kanske inte är så sammarbetsvillig!)

..det kan ju hända att det bara är den högra nålens tråd som skall trädas via både (a) och (b) men eftersom jag nu fått nog av att sprätta kör jag med båda övertrådarna via dessa!!


puh, nu kanjag återgå till sprättandes och hoppas att det kommer funka på riktigt oxå!

tack för hjälpen sy-systrar
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons