Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-08-15, 14:03   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Janome 644 vs Pfaff 4842 ??

Nu har jag bestämt mig, en av dessa blir det. Just nu känner jag mig sugen på Pfaffen, mest på grund av att ÅF var så proffsig, men eftersom jag ska köpa från England så borde ju inte det göra någon skillnad...

Jämför man dem från Sewingmashinedirect så verkar de vara hyfsat jämförbara. Pfaffen har 10 års garanti mot Janomes 5 år. Men, Pfaffen kostar 5500 mot Janomes 3500. Frågan är om Pfaffen är värd sina extra pengar??

Kan tillägga att det är min första overlock, så därför vet jag inte riktigt vad det är jag ska leta efer....

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 18:49   #2
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag är ska också köpa maskin, fast jag är såld på Janome. I alla fall när man köpet i Sverige så har de 5 års garanti och min ÅF säger att de är väldigt bra.Även jag funderar på on jag inte ska beställa från England, tänkte bara höra med Teknikfreek hur hon gjorde med kabeln.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 19:06   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej Laura jag bara klippte av kontakten längst ut och satte på en jordad.. det ser lite annorlunda ut på deras kontakt dom har en typ av säkring direkt på kontakten. men vi har ju säkringar i huset.och den har gått jätte bra perfekt söm. en cover pro 1000 .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 19:31   #4
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag köpte adapter till min. Var för feg för att klippa sladden...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 19:59   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag klippte av sladden på min jag med.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 21:37   #6
Swinggirl Swinggirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 18
Men hur gör man om det är nåt fel på maskinen då? Då får man ju skicka tillbaka den! Låter lite besvärligt! Eller senare, när garantin gått ut, är det inga problem att få den reparerad då?
Swinggirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 21:50   #7
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Jag har funderat på vad min lokala ÅF skulle säga om jag kom med en fabriksgaranti för maskinen här. Finns det garanti så finns det, menar jag... Men, den förlängda garatin som sewingmashinesdirect har lär man väl inte kunna utnyttja förstås.

Säg att jag köpte maskinen i Stockholm, skulle de då ta emot min maskin i Göteborg. Troligen, Köper jag den via nätet från England, tar de emot den då?? Nja...

Ingen som har åsikter om skillnader mellan maskinerna?? Visserligen intressant det andra också, men det hjälper mig inte att bestämma mig.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 21:55   #8
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
De skulle inte ta emot din maskin i Stockholm om du köpte den i Göteborg om inte handlaren i Göteborg hade gått i konkurs eller av annan anledning upphört med sin verksamhet. På samma sätt blir det då tyvärr när du köper från England. Något liknande har jag sett i de flesta garantibestämmelser.

Ett effektivt sätt att hindra konkurrens.

Jag ser det ändå som så att om prisskillnaden är större än frakten av maskinen så är det värt det. Mer än en vända skall väl maskinen förhoppningsvis slippa. En viss risk för besvär finns ju ändå...

Kaja, vad är det för ÅF av Pfaff som du har kontaktat? (nyfiken)
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 22:08   #9
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Tack Maria. Då vet jag att jag inte ska flytta sedan jag har köpt symaskin då. Inte för långt i alla fall!

ÅF av Pfaffen... Hm. Kan den heta Symaskinsagenturen på Södra vägen?? (nära korsvägen). De hade flera i personalen, men tipsade mig om att jag skulle komma en viss dag så att jag kunde prata med hon som höll kurser på deras overlockmaskiner... Mycket serviceminded hela firman. Kollade hos dem när jag skulle köpa vanlig symaskin för ett par år sedan och börjar nästan ångra mig att jag inte köpte av dem då.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 08:54   #10
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
När jag köpte en Pfaff från danmark gällde garantin här i sverige i alla fall.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 16:21   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag köpte en cover pro 1000 från England. och betalade med frakten 3500:-.
jag har 5 år garanti hos Företaget i England. priset i Sverige var som billigast 4995:- upp till 6000:-. Det är 1500:- som jag tjänade och om jag har otur kan det kanske bli en frakt till england. vi säjer 500:- för en frakt. det blir ändå en bra affär. har också fått gratis 8 rullar 5000 m tråd köpte även x fötter som jag tjänade på.
detta är min 5 maskin inom syet och det har aldrig hänt mig att jag behövt utnyttja garantin.
Så jag kalkylerade att risken var rätt liten.
Och maskinen är helt perfekt.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons