Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-04, 08:28   #1
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
vilken sorts garn?

Jag har tänkt göra mig en sjal, sticka eller virka har jag inte bestämmt mig för än, men jag funderar på vad jag ska använda för garn.
Känner inte att jag vill ha ull, men vad är mest lämpligt till en sjal? Bomull, akryl, lin..? Vad bör man välja?
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 14:24   #2
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
http://www.helylle.se/ har beskrivning på en sjal av lin.

Enklaste sjalen stickar man genom att lägga upp 3 m, sticka alla varv med räta maskor och öka 1 m i var sida på varje varv från rätsidan.

En avlång linsjal kan man sticka genom att lägga upp lagom antal maskor, sticka räta maskor och släppa varannan maska i samband med avmaskningen.

De flesta sjalar är stickade av tunna, lätta garner. Hur ställer du dig till att sticka med t ex alpaca eller mohair?

Vill du sticka av syntet så kolla vilken modell du vill sticka och om du kan hitta ett lämpligt alternativ bland syntetgarnerna.

Jag tror att det är bättre att virka än sticka en sjal av bomullsgarn.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 21:26   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Varför vill du inte ha ullgarn?

Det beror ju på vad du vill göra för sjal också. En "skurtrasa" i lin som är modern numera (långsmal halsduk) bör väl antagligen göras i lin, men såna där mer estniska eller "victorian lace today"-sjalar är det ju ett helgerån att göra i nåt annat än ull!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 15:04   #4
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Jag vill inte ha ull av moraliska anledningar. Ogillar ullindustrin helt enkelt :P

Jag har tänkt mig en trekantssjal...
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 19:30   #5
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Oj, jag vill inte var den som är den men jag skulle ju snarare tycka illa om bomullsindustrin istället för ullindustrin.

Men till frågan, det beror väl lite på om du vill ha en sjal som du skall ha på vintern eller på sommaren, för om du vill ha en som är varm så skulle jag ju inte välja varken bomull eller lin, kanske alpacka?
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 20:06   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Undrar jag hur stor ullindustrin är här i landet. Här kastas ull bort för det lönar sig inte att ta rätt på den. (En valborgsbrasa är intet jämfört med den hög med bortkastad ull jag såg på Gotland en gång för några år sen.)

Här använder vi får nästan bara till kött och skinn, endast slutprodukter alltså. Ja, och till öppna landskap då.

Jag förstår din skepsis om du tänker på mulesing eller vad det heter. Det där att de skär sönder får i Nya Zeeland. Det är bara merinoullfår, och det är inte all merinoull som kommer från NZ. (Somliga får betar i Latinamerika där de inte har den problematiska insekten.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 08:31   #7
Pudelpower Pudelpower är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 44
Jag har just virkat den här (det är en trekantssjal):
http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=13&lang=se

Gjorde den i Alpacka, men förslaget är ju ett icke ullgarn. Jag använde 3 nystan iställer för rekomenderade 8st, då blev det mer av en sjal och mindre av en pläd. Jag har inte virkat så mycket innan men när jag väl kom igång gick det riktigt bra och förvånansvärt fort.
Pudelpower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 12:32   #8
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Undrar jag hur stor ullindustrin är här i landet. Här kastas ull bort för det lönar sig inte att ta rätt på den.
Exakt
Nä, men jag är vegan och använder inte produkter som kommer från djur öht.
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-16, 18:20   #9
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
http://www.hjshop.se/

Tidningen Hemmets Journal säljer en materialsats till sjal i syntetgarn.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons