Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-11-06, 10:45   #1
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Question Behöver hjälp

Hej alla maskinbroderare
Har köpt broderi från smartneedle handtagsgrytlappar. Broderiet blir bra men har problem när baksidan ska monteras

Min maskin Janome 350e verkar inte orka att sy. Blir för trångt mellan foten och materialet.

Vad gör jag för fel? Har jag för tjock grytlappsvadd? Köpt vad hos Bibbi som jag använder till vanliga grytlappar.

anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-06, 12:59   #2
sticklisa sticklisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 5
Question Janome 350E

Om inte jag har helt fel är väl Janome 350E en ren brodyrmaskin. Då är det väl inte meningen att man skall kunna sy ihop en grytlapp med vadd emellan?
Hoppas jag har fel!
sticklisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-06, 14:08   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det brukar gå att quilta på brodermaskin. En quiltsandwich brukar bli ganska så tjock. På min 11000 har jag inte haft några problem med att att brodera på grytlappar. Kolla om det går att lyfta pressafoten lite extra, genom att lyfta lite till.

Spänner du det i ramen? Använder du dubbel grillvadd (det räcker med enkel)?

Testa med att spänna bara mellanlägg i ramen och limma fast grylappen på mellanlägget. Använd spraylim som försvinner efter ett tag.

Vid quitning brukar man inte behöva något mellanlägg, men se till att du har ett tyg på baksidan. Du kan använda maskin broderi mönster eller quiltmönster.

Problem, testa med en annan grovlek på nålen. Ev. testa med att sy med vanlig nål eller quiltnål istället för broderinål.

Minska du ett broderi i symnaskinen så minskar du inte antalet stygn, detta gör att broderiet blir tätare. Minskar du ett broderi i broderiprogrammet så ändrar du antal stygn. Sedan är det viktigt att ställa i programmet vilket tyg du använder, stå att du får rätt underlagstygn och stygntäthet. Är det fler finns det risk att maskinen krånglar och broderiet inte blir bra.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-06, 16:11   #4
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Det är ett applikationsbroderi. Spänner upp rivbart mellanlägg. Maskinen broderar kontur lägger dit tyg och vadd maskinen broderar. Så långt funkar det. Problemet uppstår när man ska sy dit bakstycket som ska vara av dubbelt tyg med vadd i mellan. Då verkar det bli för tjockt under foten.

Kan man brodera utan foten?

Har köpt annan vadd ska prova med den. De kanske har någon tunnare vadd i USA.

http://www.smartneedle.com/CHRISTMAS...LDERS_SNA.html
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons