Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-28, 19:39   #1
klund3 klund3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 58
brudsatin?

Hej....
Jag ska gifta mig på nyårsafton och har ev. tänkt sy min klänning. Nu kollar jag runt lite bland tygutbudet och inser att det är en djungel! Nu till min fråga, Vad är det som gör att det varierar så mycket i pris för samma typ av tyg. Brudsatin har jag hittat från 55kr till 300 kr metern. Vad kostar brudsatin med ok kvalitet? Jag har ju svårt att tro att den som kostar 50-60 kronor är ok, eller har någon använt sådan och blivit nöjd?
Tack på förhand Karin
klund3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 20:58   #2
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Satin är ju ett vävsätt (rätta mig om jag har fel ni andra!) så begreppet i sig säger inte så mycket om materialet. Det kan vara allt från riktigt plastig polyester till finaste siden, med pris därefter.

Mitt råd är nog att försöka se och känna på tyget innan du köper, så vet du om du tycker om det. När det gäller en brudklänning är ju inte tvättbarheten det viktigaste utan att det ser snyggt ut på den stora dagen.
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 22:50   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag är lite tveksam till brudsatin, men jag har sett att de flesta brudklänningarna på brudbutiker är tillverkade i ganska billig brudsatin.

Mitt tips är att du tittar på hur tyget faller, en del brudsatin är väldigt stel...
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 20:03   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Det är sant att de flesta brudklänningar är i något som kallas polyestersatin / brudsatin. Nästan inga klänningar görs i äkta siden nuförtiden. Då jag jobbar i en brudbutik sedan 2 år tillbaka så har jag hunnit känna och klämma på många brudtyger.
Och jag håller helt med tidigare talare att du måste känna på materialet för att veta kvaliten, tror nog att du kan få ett riktigt fint tyg med bra fall och tyngd i för ca 100kr/m.
Tänk på att det går åt mer tyg än du tror till släp m.m.
Obs! om du inte är riktigt mörk ( läs: afrikanskt ursprung)så ska du välja tyg i en offwhite nyans eller Ivory som den kallas. INTE kritvitt. Ju blekare / varmare hud du har ju gulare ska tyget vara för att bäst framhäva dig.
Lycka Till
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 21:27   #5
Arvin Arvin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 35
Wink

Ja, jag har också förstått att satin är ett vävsätt...ganska blankt och fint! Ofta i butiker är klänningarna uppsydda i polyester och det är ju inte så konstigt, mycket tyg och den ska användas en gång. Jag letade brudklänning i februari och insåg snabt att en polyesterklänning (polyester = varmt) för mellan 5000:- och 7000:- var inget alternativ. Speciellt inte som de flesta var axelbandslösa vilket jag inte ville ha, min gissning är att då passar de bättre på olika former...smart för tillverkarna!! Själv kom jag fram till att min mamma skulle sy klänningen. Jag hade ett gammalt sommarklänningsmönster som jag trodde på. Tjejerna på simbrasiden (http://www.simbrasiden.se) tyckte jag skulle välja ett följsamt och fint tyg, men jag insåg att det gled så dant...jag tror det skulle varit väldigt svårt att sy i och valde ett dupionsiden tyg. Det blev så otroligt bra att jag är förvånad, även om jag brukar kunna se det ganska bra och jag vet att mamma kan sy!! Ska se om jag kan lägga in en bild!!

http://www.simbrasiden.se rekommenderar ett besök på deras hemsida, de har förklaringar till alla sidentyger. Jag handlade på deras butik i Järna (=dåliga öppettider, annars bra, tar dock inte kort!!) De har också en affär i Stockholm.

/Maria

PS...lycka till!!
Bifogade bilder
   
Arvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons