Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-13, 15:31   #1
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Dockmönster

Hej!

Julen är snart här, och jag skulle vilja överraska mina döttrar med dockkläder. Finns det någon här som kan hjälpa mig så vore jag innerligt tacksam.

Jag vill ha stick-, virk- och symönster till typ Baby Born och Skrållan.

Tack på förhand!

Mvh
/Engla

[redigerad mailadress pga risken för spam]

Senast redigerad av Ann1e den 2008-11-13 klockan 16:54.
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 09:33   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag vill härmed be Engla om ursäkt för att jag tolkade in mer än vad som menades i frasen "Jag vill ha..." Jag har lärt mej av mitt misstag.

Vänliga hälsningar Annette/forumvärd
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 09:37   #3
Avsl090728 Avsl090728 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 44
om du tittar på www.jarbo.se så hittar du några stickmönster där, gratismönster.
lycka till!
Avsl090728 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 10:28   #4
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Till Annette vill jag säga tack, och det är glömt nu.. Missförstånd/misstolkningar händer lätt, och det är ju bra att de går att "ställa tillrätta". Förstår att det ibland kan vara svårt för er värdar att tolka allt som skrivs, och att ni vill att det ska gå rätt till. "Jag vill ha...", kanske låter tokigt, och är nog lite norrländskt... Många gånger kan dialekten ställa till det för en, och man säger/skriver kanske lite "luddigt".

Till A-L vill jag säga tack du med, men de mönstren har jag redan. Har dessutom fått en del mejl efter mitt inlägg från vänliga själar som ska skicka mig mönster. Tidigare hade de ju i veckotidningarna mer mönster av olika slag, vilken nu händer sällan, tyvärr... Tänkte att det kanske finns de som sparat dessa mönster och inte vill ha kvar dem, och kan ge dem vidare. Endel har kanske dessutom så stora barn, så de inte behöver göra dockkläder längre...

Men finns det fler där ute som har dockmönster, och ej vill ha dem längre, så är jag intresserad. Tar gärna andra mönster också. Alltid kul att testa nytt. Älskar att sticka sockor, vantar och att virka bla dukar.

Ha en fin söndag allesammans.

/Ewa
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 10:36   #5
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Ett tips är ju att kolla på Tradera efter gamla mönster. De är ju inte gratis, men brukar sällan gå på särskilt mycket ändå!

Jag ska kika i mina AoH/Ingelise och se om det finns nåt skoj!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 11:27   #6
sewfie sewfie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 36
AoH...

... har mönster till babyborn-dockor, kolla deras hemsida
http://alltomhandarbete.se/page88.as...otid=200000003


här finns även ett par böcker att köpa med mönster: http://alltomhandarbete.se/page132.a...arent=50045000

http://alltomhandarbete.se/page132.a...arent=50045000
sewfie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 16:30   #7
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
[FONT="Comic Sans MS"][SIZE="4"]Tusen tack för alla tips och mönster jag fått skickat till mig.
Va snälla människor det finns här ute!

Varm kram på er alla.
/Ewa[/SIZE][/FONT]
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 20:09   #8
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
På den här länken finns några gratismönster.

http://http://www.stickamera.se/gratismonster.php
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 15:06   #9
dockmormor dockmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 2
Dockmönster

Hej Ewa!

Söker också sy-och stickmönster till Skrållan och Baby Born.
Eftersom du redan sökt efter dessa mönster, skriver jag till dig,ifall du kan tänka dig att sälja eller skänka några mönster till mig.

Hälsningar

Kerstin Hägglund
dockmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 15:21   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Finns det andra dockor?

Finns det bara babyborndockor nu för tiden, ja en som hette Skrållan fanns det på affären också men på 50- och 60-talet fanns det dockor med gult eller brunt lockigt nylonhår som såg ut som små flickor (ja nästan då). Jag tycker babyborndockorna ser så tråkiga ut, inte vad jag ville ha lekt med då jag var i femårsåldern i alla fall. För jag gillade att klä dem i lite mer vuxna kläder.
Men är det någon som vet om det finns andra dockor som ser lite mer flickaktiga ut?
Jag tänkte göra ett ryck och sticka lite dockkläder (för dotterdottern som fyller två har en babyborn) men jag tänkte på framtiden också :-) med dockmodeller alltså.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 15:46   #11
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Boken Mormors dockor innehåller en hel del andra typer av dockor och kläder om jag minns rätt.
En annan fin bok är Sparat av Celia B. Dackenberg. Den finns inte längre att köpa, men går nog att hitta på bibliotek. I den finns mycket fina stickade barn- och dockkläder.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 15:55   #12
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Smile

Tack, dockan på boken ser ut som min docka Rosemarie, t o m vagnmodellen stämmer Nu har jag reserverat böckerna på biblioteket.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 13:40   #13
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Dockstorlek

Jag köpte dockkläder på Tradera, jättefina, men de var för stora till baby born, nu säger dottern att deras dock heter new born baby. Är den mindre än baby born? Och vad ska man i så fall köpa eller sy till den dockan, mäter man i cm?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 14:42   #14
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Jag har massor av dockmönster, som mina flickbarnbarn är glada över att jag använder. Vill rekommendera Anita Gunnars båda böcker med dockmönster, som finns i olika storlekar. Finns att låna på stadsbiblioteket i alla fall i Stockholm. Även om den första boken ligger i lagerlokal.
De mönster jag annars haft mest glädje av är från Hemmets Journal, som bara är för Skrållan. Finns både stickmönster och klädmönster. Har sparat en hel pärm, men vill inte sälja/ge bort. Skulle i alla fall önska att en sådan skatt kunde ges ut i bokform. Vad säger Hemmets Journal om ett sådant förslag?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 16:17   #15
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Jag har scannat in de flesta av mina mönster så vill någon ha maila mig God fortsättning på er alla
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons