Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-14, 15:37   #16
laika laika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 273
Så skönt det löste sig för dej.
laika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 11:19   #17
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Min kommentar hör inte riktigt till här och jag vet heller inte ¨
om det är till nytta för er men jag skriver i alla fall.
Det finns att skicka efter separata spolmaskiner i USA, på e-bay,
bl a. Nu ligger dollarn lågt så det kanske kan vara värt det.
Skulle det vara till hjälp när vid broderiarbeten?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 11:47   #18
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Gumpan,om det passar in eller inte, så kan jag i alla fall berätta att jag fick en separat spolmaskin med min 6-nålarsmaskin, och den använder jag till alla spolar jag spolar. Kanonbra, under förutsättning (förstås) att det är en maskin som gör bra spolar. (Tyvärr gör inte alla det, men den, troligen svindyra, som följde med min maskin gör det.)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 12:18   #19
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Tänkte att det måste vara besvärligt att börja spola mitt i ett broderi. Har sett att vissa maskiner bl a Bernina 830 har separat spolning så att du kan göra det under broderiarbetet och att det har stora spolar. Har ingen aning om det funkar men är hemskt mycket sugen.

Så de är så dyra. Ser att de kan kosta mellen 20-100 dollar,
Hittade här en länk till en som kostar 229 kr. Den verkar ha fått bra betyg.
http://www.overstock.com/Crafts-Sewi...r-reviews.html
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 13:05   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Förresten, det är skillnad på sytråd och brodyrundertråd eftersom trådspänning är inställd på det tunnare tråd och sytråd är tjockare.

Men det är helt ok att använda sytråd istället för det kanske är billigare eller overlock som någon säger här. Men då får man sy lite testmotiv och justera trådspänningen så man får det optimalt för det tråd man vill använda.

Det har jag gjort på min maskin, inget konstigt med det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 14:03   #21
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Gumpan, de av mina amerikanska vänner som provat Sidewinder har inte varit nöjda och har lämnat tillbaka den. Lite grann "man får vad man betalar för" verkar det.
Men jag har också sett i recensioner att många är nöjda. Det handlar kanske om att lära sig hur man ska göra med just den för att det ska bli bra (t.ex. linda tråden ett extra varv runt trådspänningen eller annat). Mina väninnor har nog i princip gjort ett par försök, konstaterat att de inte gillat den och lämnat tillbaka den, så de kanske inte är representativa.
Den jag har kostar not bortåt $200 om man köper den löst, så den skulle jag ALDRIG köpa, men den har ännu inte gjort en dålig spole, så visst är det kvalitet!
Många har ju mer än en symaskin, och ofta kan man ju spola på en annan maskin än den man just syr med om man inte vill avbryta broderandet.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 17:03   #22
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Visst är det skillnad på vad du betalar. Självklart. Din var dyr. Jag tror dessutom att i konkurrenssyfte kommer allt fler symaskinstillverkare att ha en inbyggd, friliggande, separat undertrådsspolning eftersom t ex Bernina har det. Det behövs bara en liten motor som monteras in. Övriga märken kommer att vara tvugna att följa efter.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 19:37   #23
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
spolkhus

vi var i finland förra sommaren, hadde världens tur för jag hadde med mig spol kapseln, plstgreijen som man trär tråden genom och kapar. även hadde jag med mig en komplett skruv sats (oanvänbar) till bågen 140-150 äntligen när husqwarna inte svarar. försäljarna har slutat att sälja.. nu har jag två fungerande bågar och behöver inte springa och gömma mig för att spolhuset eller vad det var som lät som om maskinen skulle sprängas. vi var i uleåborg. att jag hadde med mig grejorna var tanken på att senare skulle vi till sverige och försöka hitta någon stad i närigheten eskilstuna som fortfarande hadde husqwarnas reservdelar. kram helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 20:08   #24
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Hej Siv

håller med dig att man blir galen, när man har gjort något som tex. en fyrkantig duk 3 blir bra men den 4 blir helt konstig?
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 20:36   #25
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
helen

glömde tala om vad det kostade (1st. med skruv och den lila plast i änden och försås gänorna på andra änden 1st. utan den lila men med den lilla med gänor= allt det här kostade ink.spolkapsel och saken jag inte vet namnet på kostade ca..500kr Det här gäller enbart D1 kram helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons